R5 GTS småproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

R5 GTS småproblem

Post by Sontan »

Hallå!

Ny här på forumet!
Har några frågor som behöver svar.
När bilen är varm och man svänger skarpt vänster blir den sur och
dör ibland av helt, vad beror detta på?
Den läker även in vatten, tror det är vid dörrlisten, vad kan men
enkelt göra åt de?
Plus att den läker lite olja och att den nöter ner vänster framhjul
väldigt fort.

Är ute efter ett expansionskärl om nån har nåt över.

edit: Glömde nämna att tankmätaren bara ger utslag så länge tanken är
full, sen går den ner på noll.

Mvh
Johan
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

En hjulinställning skulle sitta fint då du har tåut/ellerin på det ena hjulet. Tankgivaren kan var felande .
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Men Bengt, kan man verkligen ha fel tåin eller tåut bara på ett framhjul... det är ju skillnaden mellan de två så fel borde väl slita lika illa på båda?
Jag skulle gissat på effektivare broms på vänster men jag har säkert fel.
Surar i vänsterkurva hmm kan det vara en förgasarflottör som sprungit läck? Förutsatt att det är förgasare på den..
Erik
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Vars sitter tankgivaren, inuti tanken?
Jo de är förgasare på den, så flottören kan de nog vara.

Tackar för svaren
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Erik R19!
Du har helt rätt vad gäller toe-in/toe-out! Däremot så har jag svår för att tro att olikheter i bromsförmågan hos framhjulen skulle ge det resultat som beskrivs. Vad som är den troliga orsaken är däremot en felaktig camber-vinkel. Anledningen till att man åker omkring med felaktig camber-vinkel är oftast att hjulet har körts mot något med stor kraft, ex vid en dikeskörning. Vad gäller problemet med "nersurningen" så beror den troligtvis av en kärvande flottör, om det vore så att flottören läckte så skulle förgasaren flöda oavsett om du svänger eller ej. En annan trolig anledning till att förgasaren "flödar" är en felaktigt ställd flottörnivå(för hög). Vad gäller tankmätaren så är det förmodligen så att du har ett avbrott i det trådlindade motstånd som är en del av tankgivaren.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Mr Sontan, sliter den vänsterdäcket i kanterna eller mitt på eller....? Vi behöver veta för en djupare analys av framvagnsinställningen ;-) Bromskraftfördelningen kan du enkelt kolla, åk lite stadskörning och känn sen försiktigt på bromsskivorna, de ska kännas lika varma på båda sidorna.
Tankgivaren med flottör brukar sitta nerstoppad genom ett lock i tankens översida. Det brukar finnas en lucka i bagagegolvet eller under baksätet där man kommer åt den.. om den nu inte är bortrationaliserad på R5
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Visst kan du ha det om någon tidigare ägare har bytt yttre kulbult ,men inte gångat in den till rätt läge .

Tänk själv vad blir det om du skruvar in den ett varv för lite gentemot som den gamla kulbulten var monterad.- Jo stigningen på gängan är låtsäga 1,5mm du har även en hävstångs effekt så det verkliga felet kan bli ca 3,0mm Tout/Toin.
Det framgår inte sedan om hjulet sliter på yttersidan eller insidan av däcket därvav skrev jag som ovan.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[quote]<i>Originally posted by Bengt</i>
<br />Visst kan du ha det om någon tidigare ägare har bytt yttre kulbult ,men inte gångat in den till rätt läge .

Tänk själv vad blir det om du skruvar in den ett varv för lite gentemot som den gamla kulbulten var monterad.- Jo stigningen på gängan är låtsäga 1,5mm du har även en hävstångs effekt så det verkliga felet kan bli ca 3,0mm Tout/Toin.
Det framgår inte sedan om hjulet sliter på yttersidan eller insidan av däcket därvav skrev jag som ovan.
Och angående Camber så har du inget du kan ändra den på, som du har på andra bilar ex volvo PV,Amazon .
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Bengt!
Du måste väl själv inse att om som du säger ett av hjulen har en felaktig toe-in/toe-out och detta även skulle gälla vid färd rakt fram , så skulle bilen svänga antingen åt höger eller vänster!! Sanningen är den att du som förare kompenserar denna vilja hos bilen att svänga åt ena eller andra hållet vid färd rakt fram genom att vrida ratten en aning för att felaktigheten i toe-in/toe-out skall fördelas på båda hjulen. Detta gör att en felaktig toe-in/toe-out fördelar sig lika på båda hjul med resultatet att båda slits ungefär lika mycket. Vad gäller cambervinkeln så skrev jag att bilen troligtvis varit med om någon form av "olycka". På inget ställe i mitt inlägg har jag antytt att felaktigheten skulle bero av en felaktigt utförd framvagnsjustering.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

Den har slitits över hela däcket. Har provat att göra en egen primitiv hjulinställning genom att
jag tog för givet att höger däck var rätt inställt och då justerade så att avståndet mellan
framhjulen var relativt lika, det har minskat slitningen lite. Kulbult är bytt på höger sida.
Bromsarna är det inget fel på förutom att beläggen kanske behöver bytas. Ska kolla flottören, men jag är inte så hemma på Renaulter, vars sitter den mer exakt å hur justerar man den?

edit: Sitter flottören som gör att bilen surar i tanken? Blir lite
förrvirrad nu. Kulbulten är inte alls bytt kom ja på, de va kulleden.

Tackar
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Håller med Yr.
Men visst, om man skulle justera in styrleden rejält på ena sidan och ut lika mycket på andra sidan så stämmer visserligen toe så länge man åker rakt fram. Men i kurvorna blir Ackermann fel så då sliter det säkert mera däck...
Det är nog klokt kolla toe i vilket fall.

Camber kan nog också dra iväg om stötdämparen eller bärarmsbussningarna är rejält slitna. Det finns specialbultar att montera vid stötdämpare/styrspindel som möjliggör justering såg jag någonstans på nätet men det är nog klokare fixa orsaken.

Surar-flottören sitter i förgasaren, flottören till tankmätaren sitter i tanken. Hur man öppnar R5-förgasare vet jag inte, på andra bilar brukar man få ta bort luftfiltret och sen lossa locket på förgasaren.
Sontan
Posts: 121
Joined: 25 Aug 2004, 11:02
Location: Piteå
Contact:

Post by Sontan »

En liten fråga nu! Jag har hittat flottören i tanken men jag får inte upp den, måste man lossa på dom tre slangarna för å kunna ta upp flottören?
Sen har ett annat problem uppstått, när bilen är kall å man varvar över 3000 varv börjar fläktremmen (egentligen generatorrem men skriver fläkt) låta, men om man stänger av bilen och
slår på den igen så låter det inget förrän man varvar upp igen, det slutar när bilen är varm.
Fläktrem är bytt, låter fortfarande. Vad är fel? Vattenpumpen?

Angående slitaget på däcken så får de bli å lämna in bilen på en framvagnsinställning, de ä
bäst så man inte pillar sönder nått.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

det är nog risk att du får lossa lite slangar innan du får upp hela paketet ur tanken. Det sitter säkert en packning i hålet som stretar emot.
Oljud från remmen kan vara ett dåligt lager i vattenpump eller generator (på c-motorer drivs vattenpumpen av kamremmen)
Prova sträck eller släpp lite på remmen, ändras ljudet så är det nog ett lager.. På min R19 viner vattenpumpen efter kallstart, det har den gjort i 15000 mil nu så det får den forsätta med ett tag till ;-)
Det kan också vara lagret i spänn- eller löprullen till kamremmen som låter, prova lyssna vid kamremskåpan.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

SVAR TILL YR!
ack ack .[:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Som sagt gör en framvagns inställning så löser sig nog däck problemen =) Va jag vet så är det inte kamrem på dessa utan kedja ! Får hoppas du inte tror att flotören i tanken surar ner bilen, utan det är flotören i förgasaren (bara kollar så du är med) Du frågade om det lite längre upp i diskusionen. Tankgivaren i tanken är det som spökar om tankmätaren ramlar ner tror ja. Byt hela paketet i tanken så ska det nog lösa sig. Lycka Till !
Post Reply