Hjullagerbyte (Renault Megane 98)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Hjullagerbyte (Renault Megane 98)

Post by mizzcat »

Jag har bytt hjullager bak för några månader sen och nu har samma oljud uppstått fram också. Kan det vara något annat än hjullager igen? Den enda skillnaden nu är att det kan vibrera i pedalerna (främst gasen) när jag svänger. Kan detta ha ngt att göra med drivaxeln?

Vad brukar ett sånt kalas gå på? Bak kostade 1200 kr att byta, har hört att det är dyrare fram? Vad kostar det om det skulle vara något med drivaxeln?

/Fattig mizzcat [xx(]
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag har för mig att en Volvoverkstad skulle ha 3-4 tusen styck för byte av främre hjullager. [xx(] Men det finns ju billigare verkstäder.
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Post by mizzcat »

3-4 tusen STYCK? Vad i h-vete! 6-8 tusen alltså! Fy det har jag INTE råd med. Men det måste ju göras [V]
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Tycker det låter dyrt, är det hjullagren fram som är så dyra till Meganen? Och om det är jobbet som kostar, vad är det då som är så speciellt på meganen som gör att det blir krångligt/tar tid. Jag bytte själv på min, plockade väck spindlarna själv, åkte iväg till en kompis med hydraulpress och pressade ur det (25 ton krävdes) och pressade i det nya. Fixat och klart, betalade enbart för hjullagret. Hyffsat lätt att montera bort själv också, även för ovana. Kanske kan be någon som gjort det förr vara med och visa? Sen är det bara till att ragga upp ngn som har en press också :-P
i_slicer
Posts: 5
Joined: 09 Nov 2004, 12:52
Location: Sweden

Post by i_slicer »

Hej alla.

Jag är ny som Renault ägere samt ny på forumet.
Tyvärr så började det inte så bra med min Megané -98 som jag haft i snart två månader, hjullagren bak rasslar mer och mer så dom bör bytas snarast.

Min brorsa har mekat med Ford tidigare och skall få hjälpa mig med detta då jag är duktigare bakom tangentbordet snarare än med verktygen.

Min fråga är denna:
Är det något speciellt man måste tänka på när man byter ut hjullagren på en Megané -98 med trumbromsar.
Eventuella specialverktyg, pressar kanske nåt specialsätt som är Renault unikt?

Otroligt tacksam för ett svar då ej min Renault(Volvo)verkstad vill svara på sådana frågor.

Mvh Jonny
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Post by mizzcat »

Hej!

Ett tips, byt hjullager fram också när du ändå är igång om det inte är gjort. Jag bytte mina bak i juni och fram började låta strax efteråt.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Autofrance (042-20 16 20) brukar vara billigare på reservdelar.... det var ganska stor prisskillnad på lagrena till min gamla clio 16 V som jag köpte hos honom...om det kan vara någon tröst....
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lite blandad "ovetenskap": [^]
vibrationer när man svänger kan komma från en sliten drivaxelknut. Slitna ytterknutar brukar "klicka" när man svänger med fulla rattutslag, slitna innerknutar sägs ge vibrationer vid acceleration. Dåliga lager brukar mest föra oväsen men okej är det riktigt illa kanske det vibrerar också... Knutar går inte att byta, man byter en hel drivaxel numera. Kostade runt 1800 kr original när jag bytte för något år sedan men Autofrance kanske har säkert bättre priser. Sen vill säkert verkstan ha någon tusenlapp för besväret. Framhjulslager till Clio/R19 finns blandat två olika storlekar, kostar ca 300/500 kr hos Biltema, original kostar ca 850/st oavsett storlek. Förhoppningsvis har fransmännen bestämt sig för en enda sort till Megane, det har jag ingen koll på.
Jag lejde senaste lagerbytet till en mindre icke-märkesverkstad för att spara $$$. Jo det gjorde jag till att börja med men sen pajade en knut antagligen för att verkstan gjort hål på damasken. Det blev alltså rätt dyrt i slutänden. [:(] Sens moral = välj verkstad med omsorg. Nästa gång byter jag själv, det behövs avdragare, momentnyckel o handbok sen tar man med styrspindeln till en verkstad som får pressa ur och i lagren. Men att riva framvagnen är kanske lite väl avancerat förstaprojekt för "blåbär"..?
Baklagren sitter i bromstrummorna. Budgetalternativet går antagligen ut på att beställa lager från AF, plocka av hjulet, peta loss dammkåpan i mitten, lossa muttern med en 28mm hylsa och ett rejält spärrskaft samt ta trumman i handen och promenera till en verkstad som får hjälpa till med ur och i-pressandet medan man tittar på. Lämnar man saker på verkstad får man betala timpenning även för verkstadskillarnas fikarast... Vid återmontering ska man egentligen ha en ny centrummutter (självlåsande NyLoc) kostar ca 25 pix. Men märkesverkstan har sagt att det är ok att återanvända den gamla om man lägger Loctite på gängorna... *puh* mycket snack blev det. gav det något?
i_slicer
Posts: 5
Joined: 09 Nov 2004, 12:52
Location: Sweden

Post by i_slicer »

Tack alla som svarat!

Speciellt tack till Erik R19 för det otroligt informativa svaret [:)]
Det underlättar att få sådan hjälp när man själv är lite osäker på hur sakerna fungerar.

Länktips: http://www.widik.se/

Dom har bra priser iaf till Megané, skall forska lite mer på den sidan senare.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Bytte vänster fram på min Scenic hos Volvo här i Jönköping nyligen, strax under 2400 tog de. I Borås var det ännu lite billigare (ca 2200) men lång kö! På Mekonomenverkstad tar de 2400 enligt förfrågan innan jag gick till Volvo.
i_slicer
Posts: 5
Joined: 09 Nov 2004, 12:52
Location: Sweden

Post by i_slicer »

Hej alla.

Förbaskade Murphy och hans lagar...

När det då börjar j-vlas så skall det ju j-vlas rejält.

Listan över saker som skall/måste/bör åtgrädas, efter kritik från besiktningen inkluderat är:
Framhjulslager fram och bak.
Bromsskivor + klossar fram och trummor + klossar bak + div.
Kamrem + tillhörande.
Avgassystem från grenrör och bakåt.
Drivknutar fram
Drivaxel Vä bak?
Koppling + urtrampningslager
Handbromsen är kaputt?
Plus att motorn har dålig komp efter ett test.

Kanske även en hel del till men jag orkar inte kolla vad det kan vara eller kostar så...

Det blev billigare att göra sig av med den och köpte en S40 1,8i -01 som gått 5000mil, å jag kan bara säga en sak efter tre provturer (som blev ganska långa) att efter ha ägt nästan allt mellan Alfa och Toyota så är jag sååå nöjd den har en väghållning utan dess like och går som en dröm.

Så blir det en renault igen så skall det bli en ny och sen sälja den innan tre år eller 10000mil.

Dock föll en sentimental tår när jag såg den i verkstan hos handlarn veckan där på när jag var och tvättade "ny" bilen.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

åja, var beredd på att spindellederna tar slut rätt fort.. ABS brukar trassla på äldre S40. Har förresten S40 samma problematiska trottelmodul som 70-serien? Lägg undan en peng isåfall, det går på 7500 spänn när den går sönder
Fast jag får ju erkänna att vår V70 har en aning lägre felfrekvens än min gamla R19.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Än så länge ja... Vingel70:n är väl några år yngre än 19:en? [;)][:D]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Så sant så sant.
R19 gick hyfsat underhållsfritt fram till ungefär 5 år/ 8000 mil bortsett från bagateller typ knappar och växelspaksknopp som ramlar loss [:)]
Håller på att förbereda mig på dom fel jag *vet* kommer på Volvon...

Men hursomhelst ligger det något i vad slicer säger, R19/Megane ÄR byggda för relativt kort livslängd. Om man inte har möjlighet att mecka själv så bör man nog börja betrakta bilen som avskriven någonstans vid 6-8 år (plussar på lite på slicers siffror). Det är nog inte i första hand antalet mil utan antalet saltvintrar som är begränsande pga svagt rostskydd och klena tätningar på lager och leder. Höga service- och reservdelspriser pga Volvo gör ju inte saken bättre. När Autofrance dök upp ökade den ekonomiska livslängden avsevärt [;)]
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Lite ungefärliga prisuppgifter...
Hjullager fram ca 650:-/par
Hjullager bak ca 600:-/par
Bromsskivor fram ca 1000:-/par
Bromsskivor bak ca 700:-/par
Bromsklotsar bak ca 200:-/par
Bromsklotsar fram vet jag inte. Har haft lite "race:igare" (och dyrare) belägg hela tiden.

Shoppat 2002-2004, hos Autofrance. Obs att detta bara är lite grovt. Jag rekommenderar att ringa Benny 042-201620 för exaktare pris. Han är kanonduktig och har kanonpriser, inte minst om man är klubbmedlem (klubbrabatt).

Jag tycker inte det är rättvist att säga att det är "kort livslängd" på Mégane eller Renaulter över huvudtaget. Det verkar handla mycket om hur bilen skötts och av vem. Ibland verkar det som mekaniker inte förstått sig på bilen, gjort någon "tattarlösning", eller helt enkelt bara konstaterat att det är fel & de inte kan göra något åt det. Då blir det ju lätt följdproblem dessutom.

Min åsikt är att har man bara en kunnig mekaniker som sköter sitt jobb så har man oftast inga större bekymmer med sin Renault. Att sedan Volvo många gånger blåser en grym massa luft i sina priser är ju inte så kul, men tack & lov så har vi ju Benny! Med honom får man bra service & bra prylar till ett bra pris! Biltema, Mekonomen och andra blir typ "överflödiga" nästan.
Ett undantag dock... Vad gäller drivknutsdamask (iaf t Mégane) så shoppa original. Min utbytta hade spruckit sönder bara 1,5 år efter byte...

Vissa saker "vet" man ju är rätt vanligt på Renault, hjullager t ex. Å andra sidan är det ju inte så dyrt (om man inte blir upplurad av verkstaden vill säga).

Jag är iaf himla nöjd & trivs jättebra med våra Renaulter!
Post Reply