Plocka bort servopumpen,köra utan

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />NJa,tror inte det,men jag ska kolla,min sitter stumt fast i treans växel,går att köra rakt fram.växelspaken e helt fast,går bara att dra i backläget
men bilen backar inte ändå.ingen annan växel går det att föra i.har haft av länkaget till växelföraren och armen i växellådan e helt stum,sitter som berget.Tror nog det blir en annan låda.
Men tack för tipset.

MVH
Mogge
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Alltså, det kan ju bli lite olika symtom på lådan när skruven eller muttern lossnar. Beror ju på vilken växel som ligger i just när det händer.[:0] Jag tycker ändå att du ska ta av locket och kolla när du nu ändå ska riva ur lådan, med tanke på att det är ett så pass vanligt fel.[:)]
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jadå,visst ska jag kolla,,,men jag har inga stora förhoppningar.

MVH
Mogge
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Angående tungstyrt utan servo:
Det finns två uppsättningar fästhål för fästbultarna i toppen av fjäderbenen på R19 -90. De främre hålen ger mindre caster dvs mer lättstyrd bil men något sämre kurvprestanda och används på icke-servoversioner. På servoversionen sitter bultarna i de bakre hålen, provade denna inställning på min GTS och konstaterade att den blev allmänt tungstyrd. Sen tyckte jag att knutarna började morra (kan ha varit inbillning) så jag gick tillbaka till orginalinställningen. Det skulle ev kunna vara så att hela drivlinan sitter förskjuten lite i servo/manuell version...? Toe ändrar sig också lite om man ändrar caster.
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

tack för infon,ska testa med Omega,hjälper inte det så får det bli en tripp till returbilen,och hämta en ny styrväxel.
En utbytesstyrväxel går på 7980:-på mekonomen.

Växellådan e nu bytad,den som satt i va helt kass,oljan som kom ur den va grå,med massor av spån i,,så nu blir den förpassad till skrotbingen,men men,jag fick ju iallafall ett centreringsdorn nu till framtida kopplingsbyte (ingående axeln till skrotlådan)

MVH
Mogge
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Du får jätte gärna berätta hur de gick, när du väl provat Omega...
Lite nyfiken..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

[:D]Omega funkade på styrväxeln,,,,[:(][xx(][:(!]men växellådan som jag bytade har börjat spruta ut olja från packboxen,,rakt ut på kopplingen,,,tror ni den slirar eller,,,och ja det är från växellådans packbox och inte motorns,,det stinker växellådsolja så det står härliga om det,,,höll nästan på o ta en slägga o skrota bilen,,,men va f,,det e väl bara o ta och riva av lådan igen och byta den,,,ibland känns det som om man har någon med horn vid sin sida,,som bara ställer till jäkelskap för en.[:(]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tråkigt mogge ,ungefär som när jag skulle fixa kopplingen på min r25,som jag trodde var helt trasigt för det slutade att dra tvärt,skaffade koppling,kom sedan på att kopplingsarmen gått sönder utanför lådan.Det gick bara att byta armen genom att plocka ner lådan,så jag gjorde det,samt bytte koppling.Den gamla var ganska bra,men har jag en ny kan jag byta tyckte jag....Jag var glad i ungeför 10 mil sedan började det ryka och rinna olja om bilen när man körde med den..så jag fick ta ner den igen[:(!][:(!][:(!]då bytte jag packboxarna till ingående och utgående axlar kostade ca 160kr st eller något sånt på volvo(benny kunde inte fixa till min UN1 låda)inte då..Nu var det inte dom heller som läckte,ingående axel på Un1 lådan är skarvad, den är påträdd på splines och ett rörstift,splinesen hade blivit dålig ,rörsprinten gått av och gjort ett hål i röret som sitter runt ingående axel,så oljan i diffen rann längs röret ut på den nya kopplingen[:(!][:(!][:(!][}:)]..jobbigt då men nu funkar det bra igen,men bilen var bra billig ett tag...
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jo det e bra roligt när man åker på backjobb,,jag får ta o låna lådan från min svarte GTE nu,sen blir det till o renovera upp den andra lådan och stopp ner i GTEn igen,,,skillnaden på lådorna har jag ingen susning om,men dom heter annorlunda,,Lådan från den svarte heter JB3019
och den som nu sitter i R19 heter JB3027,,skulle förmoda att det ända som skiljer är utväxlingen,,har du nån susning om detta Tony?

Ha det gott
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jo det är väl bara utväxlingen, R5ans låda blir nog väl surrig i R19. för jag tror att R19 har en högre utväxling..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

019 lådan blev inte surrig det minsta,snarare tvärtom,konstigt 027 lådan e från en GTE 89 och den var väldigt surrig i ettan o tvåan,han knappt lägga i 2 an förrän det var dags med trean,men 019 lådan från GTE 88an verkar vara tvärtom,,detta innebär ju att när 027lådan e fixad o sitter i den svarte så blir den ännu kvickare i accet hehehehe........
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

satans j-vla bilfan,,har nu bytt låda igen,ny koppling mm,kört 20mil,nu läcker denna lådan också,,,helt otroligt...nu går fanskapet till skroten istället,,,,så va det me det fyndet,,aldrig mer en billig bil.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Mogge vad vill du ha för centrallåsmottagaren och sändaren(den är väl inbyggd i nyckeln på dom),om du nu inte skall jobba vidare med bilen...
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

centrallåsmodulen e kass,sitter i taket,men mottagarenheten e sönder bräckt,dessutom har jag ingen nyckel med sändare utan bara 2 helt vanliga,tyvär.Jag vet inte riktigt vad jag ska göra,e riktigt trött på o meka med bilen nu,har ställt av BMWn för att jag skulle görsa vid den nu i vinter o sälja den till våren.Men det verkar som om det blir till o åka BMW denna vintern också.Mathias hade ring till Nääs bilservice för o kolla med dom vad som kan vara problemet,det lustiga e att ingen av lådorna har läckt nån olja innan dom hamnade i r19,den ena kom ju från den röde GTen och den andra lånade jag från den svarte.Det som e mest tröttasamt e att nu har jag ingen låda till den svarte heller.Nääs bilservice tyckte det va bra lustigt,men att dom hade varit med om att lådor från 80 talet kunde ha problem med läckage vid ingående axeln.Mathias ringde även o snackade med Dennis,men han hade aldrig råkat ut för det.Lustigt som fan att 2 lådor börjar läcka med en gång.Vi har gått igenom hela proceduren när vi bytte lådan o kan ickke komma på oss själva med att ha gjort nåt fel vid monteringen.Jag har väldigt svårt o tänka mig att det skulle va nåt special o byta lådan på en Renault,,men vem vet,nåt konstigt e det ju iallafall.Denna lådan som sitter i nu läcker 10 gånger jävligare än den första,och när den satt i den svarte var där inte en oljefläck när den.Ska testa imorgon o tappa ur lite olja o se om den slutar läcka.JAg vet inte om det kan va nånting med avluftningen som spökar,så det bildas tryck inne i lådan.Har du nån ide om vad felet kan va så får du gärna dela med dig.

Mvh
Mogge
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det är inte så att det läcker från den ena damasken,som du vet så är den ju skruvad i lådan,och den har du ju tagit bort när du monterade den.men det har du väl redan dubbel kollat...eller är det motor oljan som läcker in i kopplingshuset..bytte du vevaxeltätningen bakom svänghjulet....slut på ideer..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Nä,det e växellådsolja,luktar speciellt.Vi hade av svänghjulet för att byta tätningen,men den va helt ok,ingen olja alls.
Och det e inte damasken heller,oljan rinner ut mellan motor o låda+ att det stänker ut vid kopplingsarmen och hålet vid tändlägesgivaren.
Knepigt som bara den,får se imorgon va man kan göra åt det,pallar iallafall inte riva ner lådan en gång till,då får hellre bilen bli donator.

Tack iallafall
Post Reply