Varför rusar motorn?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ida-Maria
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2004, 11:32

Varför rusar motorn?

Post by Ida-Maria »

Mitt avgasrör gick sönder och för att kunna svetsa ihop det var vi tvugna att plocka loss spridaröret. När vi sedan skulle starta motorn så rusade den upp till 4000 varv på en gång. Vi har försrökt att lokalisera felet, men vi vet inte vad det kan vara. Är det någon som kan hjälpa oss?

Ida-Maria
Ida-Maria
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2004, 11:32

Post by Ida-Maria »

Glömde skriva att det är en Renault 19 TXE -91:a.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Vad är det för del hos motorn som du avser när du säger "spridaröret"? Kan det möjligtvis vara inloppsröret ? Om så är fallet har ni förmodligen misslyckats med att få tätt i det delningsplan där ni demonterade röret. En annan sak som ni bör kontrollera är att gaswiren har kommit tillbaka i rätt läge så att den inte står och "tvingar upp" gasspjället.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Vad är inloppsrör, sridarrör? menar du grenröret men förstår inte varför du skulle ha låss detta
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
FUNGYEE! Vad är "låss", och vad är stor bokstav i början av en ny mening? Vad är punkt i slutet av en mening? Och vem har krävt att du skall förstå varför saker är gjorda på det ena eller andra sättet? Bara för att upplysa andra kan jag berätta att inloppsröret sitter mot cylindrehuvudets inloppskanaler. Utloppsröret sitter mot cylinderhuvudets utloppskanaler. Den som använder begreppet grenrör skall naturligtvis uppge vilket grenrör han eller hon avser. Nästa gång du har för avsikt att hjälpa någon och inte förstår vad personen avser så kan det vara på sin plats att du ställer en klargörande fråga istället för att ifrågasätta.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Det var inte meningen att kritisera. Har inte gått i en svensk skola, så ni får ursäkta min gramatik och stavning.Är nog också lite slarvig i formuleringen Alla kan ju inte vara lika verbal som du.Förmodligen är du lika bra i ord som skrift.
När det var frågan om att laga avgasröret så var det grenröret till avgaserna jag avsåg. Man brukar låssa där avgasröret börjar, och grenröret för avgaserna slutat om man nu skall ta bort hela avgasröret Det var det jag inte förstod, att man behövde ta bort grenröret från cylinderblocket.Förmodligen har du rätt att dom avsåg insuget.Vet inte om insug och utblåsrören sitter fast med samma bultar eller skruvar.Skulle inte lagt mig i detta för jag känner inte till denna bil så väl.Ingen har krävt att jag skall fårstå det en eller det andra. Men om jag inte förstår, så frågar jag eller tar reda på det på ett annat sätt.
Ursäkta mig Yr och Ida-Maria
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

tjabbel tjabbel,(men kul läsning)
Jag gissar på att din bil drar tjuvluft,Jag köpte precis en R19 TXE och där saknades en skruv till ett fäste,(sitter på undersidan av insuget,och på framsidan av toppen.)Skruvhålet i insuget är genomgående in i kanalen,så bilen drog tjuvluft som bara den där igenom,pga detta så gick min tomgång också upp till ca 3000-4000 varv (blev värre ju varmare motorn blev).Om ni har haft loss insuget helt o hållet så finns det kanske en chans att ni glömt o fästa denna skruv igen.Annars e det nog så att den drar tjuvluft någon annanstans.Prova spruta med lite startgas runt insug,slanganslutningar etc,men observera,gör detta när bilen är kall med tanke på att startgas brinner.(ingen hit på ett skållhett grenrör)Om bilen drar tjuvluft så antingen ökar den i varv när startgasen dras in,eller så dör den,,,brukar vara det förstnämnda men min dog faktiskt när jag sprutade gasen vid bulthålet.
Är väl lite beroende på hur mycket det läcker och med tanke på att din tomgång ligger på 4000 varv så e det nog en stor läcka du har.

Mvh
Mogge
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

...och är det inte en vacuumläcka så är väl enda rimliga förklaringen att gasspjället är blockerat i halvöppet läge t.ex. genom att tomgångsjusteringsmotorn har stannat. (den justerar stoppläget för spjället) En glömd kontakt kanske?
Post Reply