ny renault 5 GTS ägare- några frågor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

ny renault 5 GTS ägare- några frågor

Post by reebase »

Hej!
Mitt första inlägg här...köpte en R5 GTE-årsmod. 88 idag ...rullat drygt 12000 mil...är nöjd med köpet men har några snabba frågor:

1. Kupéfläkten låter som (jag vet inte vad?!) en motorsåg typ...vad kan vara felet till detta? låter som den skurit ihop och behöver bytas...är det samma motor till alla r5:or?

2. Instrumentpanelsbelysningen verkar vara pajj, eller är det någon dold knapp jag inte sett? varningslamporna fungerar, det är bara "bakgrundsbelysningen" till mätartavlorna som är släckt. Om lampan är trasig, vad är det för lampor?

3. Enligt förra ägaren gjordes ett oljebyte för precis 2000 mil sedan, detta tycker jag låter mycket, själv byter jag olja minst var 1000:e mil...samma för en R5:a?

4. (kan höra ihop med fråga 3) Avgaserna luktar konstigt, nu på höstkanten börjar det ju bli ganska så kallt...startade bilen nyss och på tomgång ryker den ut vit rök...oljestickan ser bra ut, möjligen lite för mörk olja. Hur åtgärdar jag detta "illalucktande" på ett smidigt sätt? Är det oljebyhte som gäller eller kan det vara något annant som jag ska titta till?

tack för svar, det här verkar vara ett bra forum och jag passar på att tacka er som gjort denna sida möjlig, har redan hittat mycket bra information!!

// Kristofer
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

en till fråga:
som många kanske vet är ju kylarfläkten eldriven, någon som vet om den startas av en tempgivare eller ett relä? för på min bil har dom tagit bort den givaren så den går alltid på full fart (och låter därefter)

EDIT på första posten: Det är en R5 GTS ;) (cassinummret började på B407)
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Fläkten går på en tempgivare och relä,tempgivaren sitter på sidan av kylaren.Förmodligen har givaren gett upp,om man då bryggar kontakten till den givaren så går fläkten hela tiden.(även om tändningen är avslagen).Titta o se om din original sladd till fläkten hänger löst nånstans (förmodar att din fläkt e omkopplad med nya kablar som har direktström när du slår på tändningen),om den gör det så koppla in fläkten till den sladden,brygga tempkontakten,se om fläkten går igång,gör den det så nog din givare kass,gör den inte det så har nog något relä gett upp,eller så har du kabelbrott nånstans.
Angående oljebyte,1000 mil e nog rätt så vettigt mellan oljebytena,tidigare oljebyte typ var 500e mil kan också vara att rekommendera om du kör hårt med bilen.Har oljan som e i motorn gått 2000mil och samtidigt e av sämre kvalite så kan det visst ha verkan på dina avgaser,lukta på oljan om den stinker bensin.Men i vilket fall som helst så hade ju inte jag chansat o kört en meter till innan oljan e bytt.
Att avgaserna luktar illa,kan också vara en faktor av att du har katalysator på bilen,kan lukta lite av surt ägg när bilen är kall,brukar bli bättre när Motorn/katten nått driftstemperatur.
I vilket fall som helst så lycka till med bilen,en bil värd att hålla iordning,börjar bli väldigt få såna på våra vägar.

Ha det gott
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Stämmer bra det där med fläkten, en ny tempgivare kostar 129 kr på micro, så jag beställde en sådan tilsammans med nya bakdämpare. Upptäckte även fler fel :P följande:
1. framblinkers höger sida ur funktion, jag ohm-mätte och den gav noll utslag, på vänster sida funkar den och där ger den mellan -3 till -13 V växelvis när den blinkar. Verkar som att kabeln som länkas vidare till höger sida är av på något ställe.
2 Regskyltsljusen (2 st i bak" är också ur funktion, någon som vet om dessa är paralell/seriekopplade? för en lampa var trasig men den andra hel...fast ingen av dom lyste...

I övrigt har jag idag dragit ljud och elkablar igenom hela rullen. Slängde i en dubbel 12" bas i skuffen...räckte mer än väl (den sitter annars i omegan, men eftersom omegan ska ställas in i vonter plockade jag över lådan till renaulten)...snacka om "overkill". Efter 1 timmas letande och svordomar i motorrummet lyckades jag hitta ett hål som gick igenom torpedväggen för att dra elkabeln...Det kändes som lite fransk snålhet att det bara fanns en plugg som gick att dra igenom...
Sen försökte jag mig på blinkerserna som sagt...om någon kan ge mig tips på dessa ovanstående problem vore jag mycket tacksam! (måste fungera innan besiktning)
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Om blinkersen ej fungerar brukar det vara jordfel. Skyltbelysningen är paralellkopplad (12V) inga julgransbelysningar där bak inte ens i franska bilar!
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

tack HK, och då till följdfrågan, vart är jordpunken för just blinkersen? :P är ju så ¤#"!? trångt i motorrummet så man ser ju inte ens hur kablarna går...

_______________

Fråga: någon som kan uppskatta hur mycket en ny kupéfläktsmotor kostar till min R5 GTS? (så att jag inte blir blåst på priset)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

gör en egen och testa..så ser du om det är jordfel..
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

så...nu har jag köpt en fungernade kupéfläkt (kan vara skönt att ha värme i vinter) frågan är...är det enklast att bara sätta på hela paketer med hela "trumman" (plast) eller ska jag plocka ur motorn? ...det va ett j*vla meckande för att få ur hela kittet ur R5:an som stod på skoten kan jag ju säga...
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

reebase!
Eftersom Du tycks ha problem med utrymmet,

":P är ju så ¤#"!? trångt i motorrummet så man ser ju inte ens hur kablarna går..."

så har jag ett förslag till dig. Köp min Buick från 1951 så kan du sälja sommarstugan och flytta in med pick och pack i motorrummet.
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Yr- det låter lovande, men jag ska ge "renå-veringsobjektet" en chans ;) det är trots allt en rolig liten bil =) har mer glädje av den just nu än min 230 HK Opel Omega...som för övrigt ska in i vintergaraget imorgon
Post Reply