Batteriproblem (överladdning?)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gothmog
Posts: 3
Joined: 09 Aug 2004, 22:00

Batteriproblem (överladdning?)

Post by Gothmog »

Har nyligt bytt batteri i min R19 Europa och den har fungerat bra i kanske en månad, men nu plötsligt har batterilampan börjat lysa när man kör och det luktar konstigt i bilen(svavellukt). När man kör torkarna så går de mycket snabbare än normalt och samma med fläkten. Om jag bara startar bilen och står stilla tänds batterilampan på instrumentpanelen efter kanske 5min. Torkarna går i normal hastighet tills batterilampan tänds, då de plötsligt ökar i hastighet. Testade att mäta spänningen över polerna på batteriet och den växlade mellan 14-19 volt. Vad kan felet vara?
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
19 volt! Jo jag tackar jag. Spänningen bör ej vid något tillfälle överstiga 14.5 volt(i ett 12-volts system). Det är spänningsregulatorns uppgift(sitter i generatorn) att strypa strömmen till magnetiseringslindningen när spänningen i systemet nått sitt max tillåtna värde. Av detta är det lätt hänt att tro att felet ligger hos regulatorn, men så behöver inte vara fallet! Jag har själv stött på problemet och vid åtmindstone ett tillfälle hittat en dålig kontakt i diodbryggan(lödning som släppt) vilken orsakade överspänningen. En annan tänkbar orsak(denna utanför generatorn) kan vara att generatorn får en felaktig information om systemspänningen(denna används som referens av regulatorn). Mitt förslag är att du börjar felsökningen i anslutningarna vid kabelstammen som ansluter generatorn till bilens övriga elsystem. Först därefter är det dags att demontera generatorn för en noggrann kontroll(köra den i en provbänk).
Gothmog
Posts: 3
Joined: 09 Aug 2004, 22:00

Post by Gothmog »

Tack för det snabba svaret! Sist jag ställde en fråga på dethär forumet tog det över en månad innan jag fick svar! Ska ut och leta lösa lödningar imorgon när det blir ljust då. Hur gör man för att testa om generatorn fungerar själv och är det svårt?

Jag är ingen höjdare på bilelektronik så det blir nog att lämna in den på verkstad om jag inte hittar något. Är det riskfritt att köra bilen till verkstaden eller kan batteriet eller något explodera?
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Risken är stor att du "spränger" batteriet. Ska du nödvändigtvis köra bilen så är det klokt att först avlägsna propparna på batteriet. En annan sak som kan inträffa är att någon av bilens strömförbrukare tar skada av överspänningen. Om du vill vara på den säkra sidan så tillse att generatorn ej laddar när du kör bilen(ex ta av kontaktstycket från generatorn, eller om du har en generatorrem som endast driver generatorn, ta bort den).
Post Reply