Usel kvalitet, tyvärr

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Hur låter förresten missljudet?
Vänstra inre knuten sitter ju inne i differentialen om det är en JB5 eller liknande. Om verkstan lyssnar på lådan och hör ett missljud borde det ju kunna komma från knuten?
Min låda var hur glapp som helst i differentialdreven vid 16000 mil och slamrade friskt vid växling. Jag gjorde en ful-lösning: shimsade bakom det solhjulet som man kan plocka ut ur drivaxelhålet och sen blev den mycket tystare! Den lever än efter 6000 mil *tar i trä"

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Dels låter det typ "floff-floff-floff" när man svänger, mest vid vänstersväng. Dels så blir det resonans i bilen kring 80 km/h, jag jämför det med när jag hade en Amazon där en kardanknut var helt kass, den lät likadant men i alla hastigheter. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det...
Intressant att knuten sitter i lådan! Jag TROR att det är en JB5 i den, det är 2,0 8V (F3R) och Scenic från -99 det handlar om (första gen Scenic). Den låter inget vid växling och ljudet är oberoende av varvtal/växel, bara beroende av om man svänger resp hastighet.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

det är väl ungefär såna symptom man brukar tillskriva en dålig innerknut men verkligheten brukar ju aldrig vara så lättförklarad som man gärna vill tro.
Den vänstra drivaxeln slutar med de tre rullarna i innerknuten, sen är den instoppad i en glidlagrad "kopp" inne i differentialen där rullarna greppar i tre spår. På koppens utsida sitter ena solhjulet.
När man lossat bälgen som hindrar växellådsoljan att rinna ut kan man dra ut drivaxel med knut, om man lossar en låsring och ett shims kan man ta ur koppen. Äh jag klarar inte att beskriva bättre, det finns bra skisser i Haynes-manualen. Om du vill kan jag maila (eller faxa) dem till dig på måndag. Det verkar vara samma grundkoncept på alla lådorna JB0-1-3-4-5
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

I min Hayes står det att det är JC5, inte JB. Vet du om det fortfarande är som du beskriver?
Förresten så verkar det vara glapp i just vänster drivaxel, alltså när man roterar på hjulet. Det är inget jag märker vid körning men kanske det kan vara ett tecken på att det är knuten?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Titta där vänster drivaxel kommer ut ur lådan, sitter där en bälg så är knuten sannolikt på insidan á la JB5.
Förresten, prova lyft ett framhjul i taget och kör lite försiktigt. Om det nu är något fel med en drivaxel så borde ju ljudet försvinna när just den axeln står stilla.. Differentialen dubblar varvtalet på det fria hjulet och då väsnas dreven lite eftersom de inte tänkta att jobba så intensivt. Jag har gjort så när jag slipat bort grader på bromsskivorna... V70:n gillar det inte riktigt, man får stänga av traction-systemet sen börjar abs-systemet larma, det kan inte förstå varför ett hjul snurrar och tre står stilla. Men lampan släcks automatiskt efter ett tag. Om det sen är så nyttigt i längden för knutar och diff vet jag inte.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jag kommer inte under bilen för närvarande. Men i Hayes ser det ut som du säger, de skriver att vänster drivaxel tätas mot oljeläckage genom en bälg (ungefärlig översättning).
Jag kontaktar verkstan igen, de sa att oljudet inte kom från drivaxeln, men jag tror inte de vet hur den är uppbyggd! Tack för hjälpen så här långt!!!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lycka till, berätta hur det går.
Drivaxel o bälg bör du kunna beundra om du lägger på fullt höger rattutslag och sen tittar in bakom hjulet.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jodå, det ser likadant ut! Har beställt tid för byte av drivaxeln. Verkstan hade inte fattat att knuten satt i lådan, eftersom den gör det så fortplantar sig ju ljudet så de inte kan lokalisera det exakt. På måndag får jag svar om vi hade rätt!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lljungberg</i>
<br />Nix, jag har inte kört med konstiga däck eller så. Men vad tidigare ägare gjort vet man ju aldrig!
Kontakta skroten är ett par steg bort.
Vet du någon som kan fixa det för 2000:-? Mekonomverkstan vill ha strax under 10.000, visserligen inkl ny koppling men ändå!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ojj det var dyrt ! Jag bytte koppling på en R19 16 -95 för några dagar sedan. Det är motorn ur på denna bil och det arbetet gick på 2000:- det kan ju inte vara så mycket anorlunda att sätta dit en ny låda när man byter kopplingen.

Men det verkar ju ha löst sig ändå =) Hoppas nu att det är det felet !
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Fixat!
Det var dels ett glapp i yttre leden på vänster drivaxel, dels hjullagret på samma sida! Mest var det hjullagret. Men att båda dessa var kass är lite underligt, undrar vad förra ägaren gjorde...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kul att höra att det löste sig!
Hjullager är tydligen förbrukningsvara, vänster ytterknut är precis den jag har kört slut på trots snäll körning.. hmm skumt..
Fast haveriet berodde nog på att verkstan gjorde hål på damasken när de bytte v hjullager ett halvår tidigare [:(!]
gulis
Posts: 7
Joined: 28 Nov 2004, 15:53
Contact:

Post by gulis »

måste få göra ett inlägg värkstad baha vilka klåpare,,,,,,,,,fick ett fenomenalt missljud i bak på min renault ner till värkstan och dom konstaterade att båda mina bajuls lager var helt slut..
prislapp 10000kr inklusive bromskivorna, bytte dessa men icke att ljudet försvan mycke fundering
har 18" tummare på bilen och trodde att sambon varit in i trotoaren ner till däck gubben han hittade felet på ca 30 sekunder däcken i bak hadde frakntions mönster tydligen vanligt på renault om man inte skiftar fram och bak lite då och då.betydligen billigare
Post Reply