batteriet drar ur o bilen dör

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

batteriet drar ur o bilen dör

Post by r5 »

Har precis bytt generator på min renault 5. då den drog ur batteriet så bilen dör efter ca 20min åkande.
Men jag har samma problem fortfarande! Lamporna blir svagare o svagare innan bilen dör. Går att starta den med hjälp batteri.
Nån idé på va de kan vara?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Hmm, mystiskt.. Har du provat å mätt spänningen med motorn igång?
Kan laddningsrelät ha kexat ihop!?
Nu kommer jag inte på mer tips.
Har haft liknande problem, men de hjälpte med att jag skruva lite på generatorn..

Hoppas du har fått lite tips på vägen nu i alla fall.
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

VArt sitter laddningsrelät då?
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Nu är jag endast van bilar som är klassade som fornminnen så nu undrar jag, hur gammal är din 5a?
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

bilen är från 86 så nästan ett fornminne he he
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Ja du.. har inte så jätte stor koll på exakt vart de sitter.. Men kolla på: http://wwwzmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/ ... /index.htm
Där kanske de står nåt vettigt.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Laddrelä brukar juh i regel sitta i generatorn, fast man kan byta detta separat ! mät på batteriet när bilen är igång och kolla om du får laddning ! den ska ladda ca 14,2-14,5 volt

Det där låter precis som om den inte tar laddning helt enkelt !
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Till att börja med är ett relä något som endast kan inta två lägen, till eller ifrån. En sådan strömställare duger inte till att reglera laddningsspänningen från en generator. Rätt benämning är laddningsregulator. Denna komponent är betydligt mer komplicerad och förmår att styra strömmen till magnetiseringslindningen på ett sätt som garanterar rätt laddningsspänning under alla driftförhållanden. Även bilar från 80-talet hade inbyggd laddningsregulator. Efter vad jag förstår så ligger inte ditt problem i en felaktig generator(vore märkligt om ingen av två generatorer skulle ladda). Av den orsaken misstänker jag att du har ett startbatteri med för hög inre resistans. Detta gör att generatorn får svårt att driva en ström genom det(laddströmmen). Mitt förslag till dig är att kosta på dig ett nytt startbatteri(vad många inte känner till är att dagens startbatterier är färskvara). Själv låter jag aldrig mitt sitta i mer än 4 år. Jag förstå att efter detta kommer många att skriva att dom minsann haft sina startbatterier i så och så många år, men det ändrar inte min inställning om att dessa är färskvara! Om ingen annat argument biter så är kallstarter under kyliga vinterdagar inget lämpligt tillfälle att konstatera att startbatteriet inte hade förmågan att lämna för start tillräcklig startström.
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

tack för tipsen grabbar!
Mätte upp spänningen idag 12v fick ja sen när ja slog igång bilen så sjönk den till 11.7 så generatorn kan ju inte ladda som de ska.
Kolla vid generatorn så går ju kablarna från generatorn till en dosa som sitter vidkylaren.
Är de laddningsregulatorn? den som kexat ihop?
Batteriet ja har är helt nytt så de kan inte va de heller.
TAcksam för tipps!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Laddningsregulatorn försvann väl exakt samtidigt som likströmgeneratorn lämnade plats för växelströmsgeneratorn?
Jag har inte sett någon växelströmsgenerator som inte haft inbyggd transistoriserad spänningsregulator... men det kanske finns såna?

Upptäckte nyligen att jordflätan mellan växellådan och vänster framskärm var avnött till 95% på min gamla R19, värt att kolla. Flätan får slita hund med vibration, salt och fukt där den sitter..
r5
Posts: 28
Joined: 09 Jan 2004, 18:06

Post by r5 »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Som det låter av dina spänningsmätningar så känner batteriet inte av någon laddström. Felet kan vara så enkelt som att kabeln från generatorns B+ uttag ej har kontakt med batteriets + pol. Den "dosa" som du talar om är inte spänningsregulatorn men kan mycket väl vara en kopplingspunkt för bla kabeln mellan generatorn och batteriet(strömmatningskabeln). Orsaken till att spänningen sjunker när du kör motorn är att du förbrukar en del ström för att hålla motorn igång. Om mina teorier håller så skulle problemet gå att lösa genom att en kabel tillverkades och därefter anslöts mellan generatorns B+ och batteriets + pol.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Testade att lägga en kabel mellan + polen på generatorn och på batteriets + men inget utslag. fast de va 2st kablar som gick från generatorn. en röd och en gul. ena stod de + på den andra L på.
Är de generatorn trots allt som e paj eller ska man koppla ihop + kabeln + kabeln L mot batteriets +?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

R5, prova koppla in voltmetern direkt på generatorn mellan utgående +12V kabelsko och generatorns stomme. Där ska det vara ungefär 13.6-14V när motorn går om nu inte batteriet är tomt och lastar ner alltför mycket... Men om du varvar lite ska du i alla fall se att spänningen klättrar mot 13.6. Då vet du att generatorn laddar.

Har du 13.6V på generatorn men bara 12V på batteriet får du börja felsöka kablar, kopplingsdosor och jordflätor.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

hej!
Då tror jag att vi klarat av "laddningssidan" av generatorn. Nu är det kanske dax att titta på fältströmmen. För att generatorn skall kunna "ta upp laddning" så kräver den en fältström(denna är mycket liten i inledningsskedet) när tändningen är tillslagen. Detta görs på två sätt. Det första och enklaste är att ta fältströmmen genom kontrollampan för laddningen. OBS om lampan är trasig så kommer generatorn inte att börja ladda. Det andra sättet att ge generatorn den initierande fältströmmen är genom ett relä som sluter när tändningen slås till. Uttaget för fältstömmen hos generatorn är märkt DF. Det skall tilläggas att när generatorn väl börjat ladda så kommer naturligtvis fältströmmen att tas från D+ (på denna del i generatorn finns ström endast när generatorn laddar). För att kontrollera om felet ligger i kretsen för fältströmmen så kan man tillverka en kabel vilken ansluts till generatorns fältuttag(DF) och batteriets + pol. Det räcker med att ansluta vid batteriet under några sekunder(motorn skall naturligtvis vara igång under denna övning). Efter vad jag förstår av vad du tidigare skrivit så är det mycket troligt att din bil är utrustad med ett relä för initieringen av fältströmmen. För att undvika missförstånd så bör det tilläggas att de första växelströmsgeneratorerna hade laddningsregulatorer som inte var inbyggda i generatorn. Dessa var anslutna till generatorn vid DF-uttaget. Trots att vi idag har inbyggda regulatorer så finns DF- uttaget kvar av tidigare nämda skäl.
PS Din bil är inte sååå gammal!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jag brukar börja mitt elproblemssökande med att kolla jorden... enkelt att kolla och brukar vara ett vanligt fel.
Post Reply