Laguna-drar ström, dör när den är kall

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GoingBananas
Posts: 3
Joined: 17 Oct 2004, 23:15

Laguna-drar ström, dör när den är kall

Post by GoingBananas »

Hej,

Har tjuvläst lite om liknande fel här. Men det stämmer inte riktigt med min bil, Laguna 2.0-94.

Elfel: Jag kan ha vindrutetorkarna, backlampan, elstol, elbakruta igång när tändningen är av...
Härom dagen drog den ur batteriet, fast jag med all säkerhet inte hade något av ovanstående på.

Motorfel: Sen några dagar tillbaka, har den börjat tjuvdö när jag stannar vid rödljus, och den ska hålla tomgången, misstänker spjälllägesgivaren, men kom gärna med mera förslag. Kan även tilläggas att den har blivit konstig efter första frosten förra veckan, men det var först när frosten släppte som den började krångla...
Den rasslar till oerhört mycket när jag startar den nu, och ventilerna jobbar hårt. Detta har jag aldrig upplevt förut.

En generell fråga är om den ska vara så svår att få i ettans växel på. Ibland är det stört omöjligt att växla ner, spelar ingen roll om jag stannar och försöker lägga i den, jag måste gå hela vägen och lägga i backen/5:an och sedan lägga i 1:an igen.

Är det någon som kan ha lite tips på vad det kan vara för fel på den...

/Kalle
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Alla dina fel beror på att säkring 12 är trasig [;)]
Skämt åsido..
Icke-laguna relaterade förslag:
Ventilrassel - har du tillräckligt med olja? Hydraliska lyftare kan börja bråka vid låg oljenivå på vissa motorer
Svårt växla - ofta ett följdfel av att kopplingen inte frikopplar ordentligt
Slut ström - har du någon släpvagnskontakt som det kommit fukt i?
Annars är det väl någon elektronikenhet som inte "somnar" in som den ska när du vrider av tändningen. Larm kan vara värt att misstänka, de utvecklas ofta mot en lindrigare kravspec jämfört med bilens övriga elektronik.
GoingBananas
Posts: 3
Joined: 17 Oct 2004, 23:15

Post by GoingBananas »

Tack för svaret,

Oljenivå´n är alldeles lagom, strax under övre gränsen, ganska nyligen bytt till bra delsyntetolja.
Jag upplever det som att den behöver lång tid på sig att hitta ett jämnt läge, den glappar lite på något sätt...fast i övrigt under körning går den rent och fint.

Har ingen dragkrok eller annat extra lull lull som kan dra en massa el, och larmet är urkopplat.

Jag ska ta och ta bort gasspjällskontakten och gå igenom den, den är starkt misstänkt. Jag är inte helt säker, men den skulle väl inte dö då, strax efter gaspådrag till stillastående. Eller beror det på att den inte går tillbaka till det läget och motorn får fel signaler...ganska typiskt för den att det bara händer när den är kall i och för sig.

Kom gärna med mer förslag

/Kalle
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Vad gäller tomgångsvarvet så ska du veta att det finns två sätt på vilka tillverkarna har ordnat detta. Det ena sättet är att låta en luftventil sköta en bypass förbi gasspjället och på så sätt med hjälp av varvtalsgivaren(vevaxelgivaren) och styenheten säkra ett lämpligt varvtal. Det andra är att låta gasspjället vila mot ett anslag som kan förflyttas med hjälp av en motor. Oavsett vilket system som motorn är utrustad med så erfordras en signal som talar om för styrenheten att den skall gå till tomgångsstyrning. Denna signal kommer från spjällägesgivaren. Denna är oftast konstruerad så att spjällaxeln påverkar en microbrytare. Om du befinner dig i en "tyst" miljö och samtidigt lutar dig ner mot spjällhuset så kan du höra "klicket" från microbrytaren när du från öppet läge försiktigt stänger gasspjället. Om din bil är utrustad med en luftventil så är risken stor att den kärvar(orsaken är ofta att "oljedimma" från vevhuset har smetat igen den). Om så skett går det faktiskt att tvätta dom, bara man är försiktig och inte låter tvättvätska tränga in i den elektriska delen av luftventilen.
Vad gäller problemet med att få i ettans växel så är det som Erik säger, den kanske inte frikopplar riktigt. Men om så vore fallet här så skulle du uppleva att backväxeln vore stört omöjlig att lägga i (detta nämde du inget om). Ibland händer det att fel olja av en eller annan orsak hamnar i växellådorna(skall erkänna att jag själv varit orsak till synkroniseringshaverier i BMW-lådor, då dessa använde Porsches synkroniseringar, volframsprutade, vilka inte kunde köras med hypoidolja). Om jag vore du skulle jag försöka med en helsyntetolja i växellådan.

Sedan när det gäller "tjyvström" så kontrollerar du detta på följande sätt: ta av kabelskon från batteriets + pol. Montera en testlampa mellan kabelskon och + polen. Om den lyser när alla förbrukare är avslagna, då har du en strömtjyv! Dags att börja arbeta! Avlägsna säkringarna en efter en och håll samtidigt koll på testlampan. Den säkring som släcker lampan sitter i den krets i vilken du ha strömtjyven. Om du efter att ha avlägsnat samtliga säkringa fortfarande har en testlampa som lyser så hoppas jag att du har ett gott tålamod, för det kommer att behövas. En sak som du kan prova då är att demontera kabeln på generatorns B+ uttag(kan vara diodfel).

Nu har jag fått skrivkramp!!!!!
Lycka till, du kommer att behöva det.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej

Vad har du för modell beteckning på din Laguna?
VF1B56x eller VF1K56x. Om jag kan få mer info kanske det går att finna någon teknisknotis om detta fel.

Mvh
.jocke
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Kollade lite snabbt. Det finns en ström shunt som sitter bland säkringarna. Den sitter på plats 7 när bilen står på fabrik och väntar på leverans. Den ska sitta på plats 5 när den levereras. Bilen funkar men kan få sådana här fel tydligen. Lite av dina symtom stämmer som beskrivs. Det är ju en lätt sak att kolla.. Jag har bild jag kan maila dig om så behövs.

Mvh
Jocke
GoingBananas
Posts: 3
Joined: 17 Oct 2004, 23:15

Post by GoingBananas »

Hej,

Tack så hemskt mycket för alla svar. Jag har varit ur landet, så jag har inte haft möjlighet att svara era toppenfina inlägg.

Nu tycker jag att jag har fått tillräckligt på benen så att jag kan kolla igenom den och förhoppningsvis få lite ordning på den. Mina farhågor kanske stämmer då det verkar vara som "Yr" sa om att spjällägesgivaren inte funkar tipp topp.

Bra knep om att kolla tjuvström, jag ska ta och kolla det i helgen, men först och främst dyka ner i säkringsluckan och kolla extra på 5:an och 7:an.

Det är en VF1B56x förresten...

Tack för hjälpen.

/Kalle
Post Reply