Missljud i RT -93

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Khristich
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2004, 23:27
Contact:

Missljud i RT -93

Post by Khristich »

Jag har ett missljud från motorn i min Renault 19 RT -93. Det hörs oftast när motorn är kall men inte alltid. Det är något mekaniskt hackande eller malande låter det som. Har ingen aning om det kan vara lyftarna som slamrar innan oljetrycket kommoit igång men då borde det försvinna fortare. Kan vara något lager kanske men då borde det väl inte försvinna...?

Tacksam för hjälp.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Förmodligen är det lyftarna du hör. Byt oljefilter och motorolja(detta gör du när motorn är varm). Köp en helsyntetolja ex en 5W40(denna duger bra som åretruntolja). Jag rekomenderar dig att köpa oljefiltret hos en Renault-återförsäljare.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Hejsan!

Hade likadant på min Clio, åkte då på 25/50 och det kunde ta en bra stund innan det tystnade. Bytte till en annan olja, 5/50, och nu knackar den ytterst lite just när man startat. Som Yr säger, förmodligen lyftarna.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Men det är väl inga hydrauliska lyftare i en RT -93?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Aha, det kanske det inte är? Kan inte påstå att jag är insatt i vad det sitter för motorer i de olika modellerna av R19. Ber om ursäkt, kan bortse från mitt inlägg.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Samma sak här, känner ej till vilka motorer som sitter i de olika modellerna av R19! Tog förgivet att ägaren(Khristich) hade koll på detta, därav inlägget. Om motorn är utrustad med mekaniska lyftare så blir det väl ingen annan råd än att justera ventilspelet manuellt.
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

tjenare, det sitter förmodligen en 1,4 liters E7j motor i din R19.
Den har mekaniska lyftare så jag tror inte att dom låter, kan det vara ventil tick?
Har du otur så kan det vara lagerras men jag tror inte det. Kan du förklara lite närmare hur det låter? Och är du säker på att det kommer från motorn?
Khristich
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2004, 23:27
Contact:

Post by Khristich »

Motorn är en 8-ventilare på 1,7 liter och ca 70kW. Det ser faktiskt ut som hydrauliska lyftare om man tittar ner genom oljepåfyllningshålet men det är ju förståss ingen större säkerhet i det. Har inte plockat bort ventilkåpan för hela insprutningen och insugningsröret skulle i så fall behöva plockas bort. Olja och filter är nybytta, dock inte till helsyntet. Ljudet är inte av karaktren ventiltick på mekaniska lyftare i alla fall. Det är mer ett malande, skrapande ljud och det låter inte hela tiden.
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

vad är det för motor? F2n?? baccara modellen eller?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

om den är på 1.7 borde det väl vara en F3N. 8-ventilstoppen har "inverted tapped buckets" med shims uppepå som ligger direkt under kamaxeln. Mekaniskt alltså utan vipparmar.
Spelet kollar man genom att pilla in bladmått mellan shims och kamlober
16V-toppen lär ha hydrauliska lyftare men då heter väl motorn F7P eller nåt...
Kolla i bruksanvisningen under specifikationer, där borde stå vad motorn heter.
Lagerljud kan komma från spänn- eller löprullen på kamremmen. Remspänningen ändras när motorn blir varm så det kan förklara försvinnandet
Post Reply