Fläkt i R5 TS -87

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Fläkt i R5 TS -87

Post by Robert »

På sistone har jag märkt att fläkten bara funkar när man vrider den till 3:e positionen. På dem första två går den inte ens igång.

Nån som vet vad som kan vara bränt eller fel?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Reglaget brukar gå sönder, på min R19 blev det en mindre kabelbrand i kontaktstycket bakom reglaget. Reglaget är för övrigt bara en omkopplare, motstånden sitter i luftkanalen under fläkten. Där sitter också en termosäkring för att skydda mot överhettning, i alla fall i R19. Om termosäkringen löser ut tror jag fläkten dör helt men jag är inte säker.
Sen kan de ju vara så att fläktmotorn kärvar såpass att den stannar på låga pådrag. En droppe olja på lagren kanske gör underverk...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hallå
Min gamla Clio 16 V hade det problemet och det var i knappen som läge 1 och 2 hade smält var bara att byta knapp (eller se till så det blir kontakt igen). Om fläktmotståndet går sönder så funkar inte fläkten alls.
Lycka till
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

Är den knappen svår att få ut eller?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Och i min 16V bytte jag förkopplingsmotståndet så funkade det igen (vid 1:a och 2:a läget var den död, vid 3:e funkade den).
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Nej iaf på clion så var det lätt...några skruvar som var lättillgängliga från kupen sedan var knappen lös.... så det är lätt att kolla om felet ligger där...
Post Reply