Kupéfläkten har lagt av!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tchadow
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2004, 12:56

Kupéfläkten har lagt av!

Post by Tchadow »

Jaha, nu när jag äntligen har fått ordning på kamremsraset har kupefläkten lagt av! Är det nån som vet om den drivs via nån förgrening i motorrummet och i så fall var nånstans? Har letat utan att hitta nått, men det finns ju en chans att jag har glömt en sladd nånstans....[:p] Självklart har jag kollat säkringen.
Tchadow
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2004, 12:56

Post by Tchadow »

Glömde säga att det gäller en Clio- 94...[:I]
CLIO SPORT
Posts: 13
Joined: 13 Nov 2004, 14:19
Location: Sweden

Post by CLIO SPORT »

e säkert fläktmotståndet som pajat e typ gubb vanligt....
Tchadow
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2004, 12:56

Post by Tchadow »

Okej. Hur kollar jag det och var sitter det?
AndersKarlsson
Posts: 2
Joined: 14 Nov 2004, 12:50
Location: Sweden

Post by AndersKarlsson »

Såg nu att du också har samma problem som jag. Är väldigt intresserad av eventuell lösning... [:)]
/Anders
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej

Det brukar sitta i luftkanalen vid ingående luft för att få kylning. Titta om du kan se några grova kablar som går in där. Öppna luckan på hö sida under vindrutan (där domkraften ligger), ta bort dom kraften och titta in där. Då bör du se den. Kolla med Autofrance 042-201620 för pris etc. [:)]
Tchadow
Posts: 7
Joined: 06 Nov 2004, 12:56

Post by Tchadow »

Ok. Tack så mycket, jag hittade det. Provade att spänningssätta fläktmotorn, och den funkade. Likaså har jag spänning in till fläktmotståndet, men inte ut så där är mitt fel.
spaceboot
Posts: 29
Joined: 24 Jul 2004, 18:01
Contact:

Post by spaceboot »

vad är det för motstånd?
Kan man inte göra en fuling och köpa lite motstånd från elfa och klämma dit?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

I R19 sitter det en termosäkring bredvid motstånden (som är trådlindade, luftkylda med öppen spiral, det ska ganska mycket till innan dom går av). Säkringen gick i min när fläkten tjurade fast i -30 grader uppe i norrbotten. Säkring går att köpa på Elfa för ett par tior, gradtalet står tryckt på den. Problemet är att få fast den nya, den gamla sitter svetsad. Man kan inte löda för då löser termosäkringen ut igen (har provat) Kanske om man klipper bort den gamla men låter benen sitta kvar, sen skarvar man med hylsorna ur en sockerbit..? Trångt o pillrigt som bara den var det också om jag minns rätt. Får erkänna att jag har den nya säkringen liggande här i köket sen ett par år medan det sitter en sladdbit ute i bilen, eh okej jag ska fixa det!
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Autofrance AB i Helsingborg brukar har sådana här fläktmotstånd hemma. Ring 042-20 16 20
Post Reply