Kort gnissel vid ivägkörning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wilma
Posts: 1
Joined: 16 Nov 2004, 13:03
Location: Sweden

Kort gnissel vid ivägkörning

Post by wilma »

Jag kör en Scenic från 1999 med 2000 års modellutseende. Den har gått 6.000 mil.

Jag har ett missljud/gnissel när bilen är kall och jag lägger i växel och kör iväg. Missljudet upphör fort och återkommer inte när man kör bilen. Det är bara vid starttillfällena med ettan eller tvåan i, när den är kall.

Jag var på Volvo snabbservice och påpekade felet och dom tittade på bromsarna som inte var bra. Volvo bytte samtliga bromsbelägg (4 hjul). Men gnisslet finns fortfarande. Kan det vara handbromsen??

Tacksam för svar från någon som har någon idé om vad det kan vara.

Mvh Wilma
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Det är inte så enkelt så att det uppstår fukt när bilen står, efter att du släppt handbromsen och skall åka iväg så gnisslar det till? Vanligt när det börjar bli lite kallare ute.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kolla att inte något stänkskydd eller nåt ligger och skrubbar mot något däck, det vore inte bra.
Bromsarna kan få lite rostanslag när bilen stått ute i fuktigt väder, det brukar ge lite skrapande ljud första gången man petar på fotbromsen eller lättar på handbromsen. Men gnissel, tja... Eller kanske en skev sandplåt (plåten bakom bromsskivan) som skaver mot bromsskivan...?
Hjullagren brukar vara en svag punkt på dessa bilar, ett lager kan mycket väl vara slut efter 6000 mil
alundberg
Posts: 5
Joined: 05 Apr 2004, 08:40
Location: Sweden

Post by alundberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by wilma</i>
<br />Jag kör en Scenic från 1999 med 2000 års modellutseende. Den har gått 6.000 mil.

Jag har ett missljud/gnissel när bilen är kall och jag lägger i växel och kör iväg. Missljudet upphör fort och återkommer inte när man kör bilen. Det är bara vid starttillfällena med ettan eller tvåan i, när den är kall.

Jag var på Volvo snabbservice och påpekade felet och dom tittade på bromsarna som inte var bra. Volvo bytte samtliga bromsbelägg (4 hjul). Men gnisslet finns fortfarande. Kan det vara handbromsen??

Tacksam för svar från någon som har någon idé om vad det kan vara.

Mvh Wilma
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
alundberg
Posts: 5
Joined: 05 Apr 2004, 08:40
Location: Sweden

Post by alundberg »

Har också en Scenic -99 med fas-II front.Min har också samma missljud som du beskriver.Misstänker att det är urtrampningslagret(i kopplingen) som gnäller till,för det uppträder precis när jag släpper kopplingen.Inget farligt ljud enligt min bedömning,dessutom rätt svårt att smörja detta framgångsrikt utan att riskera att "smörja"även lamellen(=inte bra).Måste isåfall dela motor&växellåda och gör man det så är det lika bra att byta lamell+lager/Mvh Anders.
Post Reply