Clio startproblem?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Clio startproblem?

Post by Cartbo »

Jag köpte mig en clio -91 för ett par dagarsen och är super nöjd med denna bil. Men så idag när jag körde iväg tjejen till jobbet, stängde av bilen för att säga hej då=) sen när jag skulle starta så ville inte bilen detsamma... alla kontroll lampor o.s.v lyser som dem ska stereon drar igång så ström finns det ju men startmotorn är knäpp tyst försöker inte ens... funderar på om det kan va nått start relä som har lagt av eller nått?? någon som vet vad det kan vara? Tack så mycket i förhand... / Andreas
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej!
Ett vanligt "fel". Det finns ett kontaktstift på startmotorn på det sitter en kabel som kommer från tillslagsreläet. Här är det mycket vanligt med korrision. Start motorn sitter bak på mot växellådan, under grenröret (pass upp! mycket vamt!)
Du känner kabeln bak på silonoiden. Titta på bilden i länken nedan. Där finns två tjocka kablar (röd pil) och en mindre (svart pil).De två tjocka går en in i startmotorn och den andra till batteriet. Det är den tunnare av dom du ska ta loss. Ta lite sanpapper el dyl på stiftet på startmotorn, kolla status på kontaktstiftet på kabeln, klämm ihop det <u>lite</u> med en polygrip. Smörj på lite fett för att hindra ny korrision att uppstå.
Detta borde vara tillräckligt för att få¨din bil till att starta när du vill igen!
Bilden: www.jocke.me.uk/starter.png
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Post by Cartbo »

tack så mycket, det var det som var fel... tack så mycket!
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Skoj att du kom igång igen [:)]
Hur lång tid tog det för dig att fixa det? På Volvo i Helsingborg tog man 1080:- [xx(] för att göra detta jobb för ett par år sedan. visserligen på en 16V, men det är inte svårare på den.
Plockat bort bilden som fanns i länken ovan.
Post Reply