Orolig i onödan eller ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Orolig i onödan eller ?

Post by mikber »

Hejsan ! När jag stod o fyllde påluft i däcken på macken idag så kom det fram en kille som sa att topplockspackning i min bil, Jag fråga han varför han sa så ? Jo det kom vit luft ur avgasröret [:0], Undrar verkligen om det så är fallet när han säger så ? Han åkte iväg sen så jag han aldrig fråga han något mer ! Men om är så är fallet ? Kan man köra med bilen iaf ? Om det tar skada att köra med bilen ? Jag har aldrig tänkt på detta förut, Ska tilllägga att jag tvätta min bil några timmar förut innan jag kontrollera luften i däcken, Kanske har kommit in vatten i motorn ?? Hoppas på svar.... blir ju orolig, som i märker så är jag kanska novis på detta.[:(] Mvh Mikael
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Min corolla rök det bra vitt om och det spruta glykol ur motorn istället för bensin när man tog bort tändstiftet och vred på starten. den toppen var lite dålig... :)

Visst kan topplockspackningen vara dålig om det ryker mycket vitt om bilen. Rycker den varje dag så kanske det kan vara så att den är dålig. Är ingen expert, men vet att vit rök kan vara ett symptom på att toppen/packnignen är dålig.

Vad är det för bil? Årsmoddell?
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan ! Jag har en Renault Laguna RXE årsmodell 98. Tycker att det är konstig att den kan gå sönder bara sådär, Visserligen körde jag hårt med milen häromdagen, Gasa till några ggr så varv räknaren var uppe i 6-7000 varv, Om det kan ha med det att göra.
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Låter ju osannolikt att topppackningen skulle vara dålig, men man vet ju aldrig. Och som sagt jag är ju ingen expert. Finns säkert nån här som vet betydligt bättre.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Försvinner kylvätskan finns det nog skäl att vara orolig. Samma sak om det luktar avgaser i expansionskärlet.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

mikber
Jag misstänker att du har råckat ut för "messersmitter" [:D] eller som man säger besserwisser. Denne vet-allt har väl sett på Bosse bildoktor att när det ryker vitt så har toppackningen gått.
Hur länge hade du kört med bilen innan du kom till macken? Kall motor ryker!
Vad var det för väder (kallt ute, ryker alla bilar vitt)?
Och som Erik R19 frågar: Försvinner kylvätska, eller luktar det avgas i expansionskärlet?

<b><font color="red">VARNING:</font id="red"></b>
Var försiktig om du öppnar ett varmt kylsystem. Det kan stänka upp <u>MYCKET</u> <font color="red"><b>varm</b></font id="red"> (95-110C) kylvätska!
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan ! Det var bara någon plusgrader ute, om jag inte minns fel så var det 2 plus grader, Hade kört bilen i max 5 min med bilen. Har aldrig behöva fylla på kylarvattnet då det har var mkt bra. Ska kolla ifall det luktar avgaser i kylsystemet. Kolla som hastigaste när bilen var varmt om det rök vitt.... Det gjorde det inte, så kanske jag har råkat ut för en "besserwisser" Men för säkerhets skull skall jag kolla upp det, Tack för alla råd iaf. Mvh Mikael
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Enligt din beskrivning på körtid och väderlek så ryker ALLA bilar vitt. Mer eller mindre. Har man lite koll på tempmätaren i bilen så ska den ligga på ett stabilt värde, inte pendla upp och ner hela tiden. Nu gör den så en eller två gånger kanske om du kör iväg med en kall bil vid kallt väder. Pga att termostaten öppnar och iskallt vattan kommer in i motorn, nästa gång termostaten öppnar är det inte säkert att temp-skillnaden blir så stor. Och sen ska tempen vara stabil. Klart att små rörelser kan man se. Och i stadstrafik större skillnader.

Jag är rätt övertygad om att det inte är någon far för din del.
Ha de'
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det är lite underligt, jag tycker man hör talas om fler och fler som råkar ut för blåst topplockspackning eller spräckt topp på moderna bilar som i övrigt blir allt driftsäkrare. Kanske beror det på att man plockar ur fler hästkrafter ur samma motorstorlek..
Fast jag misstänker att de två gamla gyllene reglerna glömts bort:
1. pressa aldrig en kall motor
2. stäng inte av direkt efter hård körning, motorn behöver gå minst 2-3 minuter på låg last för att svalna av på ett kontrollerat sätt.
Allt fler shoppingcentra och matställen byggs precis bredvid motorvägar, det är som gjort för att man ska knäcka motorn...
/erik
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Din teori tror jag är logisk, och känns rimlig. Jag tror också att fler och fler kör tuffare med bilarna idag än för 10-15 år sedan.
Och ang shopping etc brevid motorvägarna så är det inte bra för en motor som har gått häftigt att stanna upp och sen rusa iväg igen. Kolla bara i F1 vad Mercedes och Honda hade för våldsamma bekymmer med motorer efter depåstopp. Dom la av 1-1½ varv efter depåstoppet. Nu är ju F1 och Svensson körning skillnad, men det är marginalerna också.....
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Nytvättad bil,,förmodligen vatten i ljuddämparen bak,,tar ju ett tag innan det dunstat bort

Mvh
Mogge
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Kan naturligtvis vara toppackningen som är dålig, då får du in vatten i "fel" kanaler i toppen vilket resulterar i vit rök ur avgassystemet (vattenånga). Starta bilen och låt den gå i ett garage eller liknande där den inte ska ge ifrån sig vit rök. Gör den det så boka tid på verkstan direkt!

Jag sköt min toppackning på Lancian för några månader sedan, den är fortfarande inte klar och renoveringen går på en bit över 10K.

Om din packning skulle vara dålig så är det väldigt mycket billigare att byta den innan den ger sig och du måste plana/provtrycka toppen, vilket i sig ger motorn ny karaktär på gott och ont.
Post Reply