R5 som rycker

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

R5 som rycker

Post by Robert »

Har en R5 GTS-89 som börjar rycka mitt under körning i bland och även när man växlat och ska trampa ner gasen. Har även förekommit att den ryckt till när man släpper gas pedalen, men främst gör den det då man trampar ner gasen fort.

Tändstiften är ganska nyligen bytta.

Nån som vet vad felet kan vara? Kan de vara nåt med bränslefiltret eller?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

hmm svårt fall...men det är monopoint på den dära va ?! ...den brukar krångla med läckage i förgasarfot. som ibland leder till överslag i kontaktstycket för bensinpumpen...men men ...är inte säker om det är den årsmodellen ...

Kolla allt med tändningen...skadar aldrig...fukt under fördelarlocket...tändstift kablar rotor...å sånt ...=)
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

Vad e monopoint för sak då? Inte en aning om jag har det på denna bilen heller...

Men tändstiften e ju bytta nyligen så dem e du ju knappast. Ska kolla fördelarlocket och rotorn... men tror inte att de är det. Känns som den för mkt eller för lite bensin i nån sekund så rycker den eller nästan dör när man trampar på gasen.
General
Posts: 46
Joined: 07 Dec 2002, 12:06
Location: Sweden
Contact:

Post by General »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Vad e monopoint för sak då? Inte en aning om jag har det på denna bilen heller...

Men tändstiften e ju bytta nyligen så dem e du ju knappast. Ska kolla fördelarlocket och rotorn... men tror inte att de är det. Känns som den för mkt eller för lite bensin i nån sekund så rycker den eller nästan dör när man trampar på gasen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Känner igen det där.

har själv tänkt byta bränslefilter, men efter att ha mixtrat med regulatorn insåg jag att trycket var helt o.k.

Men men, det gör inte så mycket, det får rycka och hoppa lite tycker jag, dessutom lär man sig efter ett tag hur det funkar, så man får ta det lite lungt...

Edit: Det är multipoin på en 5 GTS. det betyder att spridarna pumpar in sås i alla koppar samtidigt. Monopoint är att den endast sprutar in i den cyllen som ska tända.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

det är ju mycket som kan vara fel när det rycker på en sån gammal bil, han kan både missa på tändningen och bränslet det vet man ju inte riktigt bara att kolla det mesta till du hittar ett fel skulle jag nästan göra.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Rycker den svart eller vitt ??? om den rycker vitt kan det vara topplockspackningen detta ser du även på att det är olja i kylvattnet och vatten i oljan ( oljan blir vitskummig) men rycker den svart så är nog ovanstående tips heta[:D][:D]
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

Jag skrev rycker inte ryker... Mange öppna ögonen nu =) För bilen kan ju varken rycka svart eller vitt.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Jag skrev rycker inte ryker... Mange öppna ögonen nu =) För bilen kan ju varken rycka svart eller vitt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sorry var nog lite trött[:D][:D][:D] men om den börjar att ryka så vet du[:D]
Men det kan vara sk*t i förgasaren eller spridarna om du har en insprutare....
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Min rycker också vid hastig acceleration eller när man släpper gasen fort. Det är förgasarspjälet som inte hänger med. Det kan tydligen låsa sig lite då det inte får så bra smörjning, ett vanligt "fel" på en 5:a. Allt enligt Anders på Nääs Bilservice.

Man ska ocksp vara försiktig vid fullgas, spjälet kan fastna i öppet läge en kort stund. Det e detta som känns som "ett ryck".

Meeen, vem vet, det kanske e nåt annat på din bil?!? Svårt o veta så här på webben haha [:D]
/jay
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det har jag också hört...att spjällaxeln blir sliten och kan hänga sig...får passa dig för fullgashäng... den lär juh trippa på en bit över 70km/h ...hehe....
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

Hur åtgärdar man det problemet när spjället hänger sig då? Räcker det med att bara smörja eller?

Sen var i förgasaren sitter spjället och hur ser det ut? Svårt att komma åt eller?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by General</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Vad e monopoint för sak då? Inte en aning om jag har det på denna bilen heller...

Men tändstiften e ju bytta nyligen så dem e du ju knappast. Ska kolla fördelarlocket och rotorn... men tror inte att de är det. Känns som den för mkt eller för lite bensin i nån sekund så rycker den eller nästan dör när man trampar på gasen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Känner igen det där.

har själv tänkt byta bränslefilter, men efter att ha mixtrat med regulatorn insåg jag att trycket var helt o.k.

Men men, det gör inte så mycket, det får rycka och hoppa lite tycker jag, dessutom lär man sig efter ett tag hur det funkar, så man får ta det lite lungt...

Edit: Det är multipoin på en 5 GTS. det betyder att spridarna pumpar in sås i alla koppar samtidigt. Monopoint är att den endast sprutar in i den cyllen som ska tända.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag har fått lära mig att mono point är just som det låter soppa från ett ställe,och milti point en spridare till varje cylinder (multi,flera)för gte har multipoint 95hk ,txe monopoint x antal hk mindre , har för mig den har 78 hk eller nått sånt, men den har ju dock inte grenröret heller som ger 5hk.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by General</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br />Vad e monopoint för sak då? Inte en aning om jag har det på denna bilen heller...

Men tändstiften e ju bytta nyligen så dem e du ju knappast. Ska kolla fördelarlocket och rotorn... men tror inte att de är det. Känns som den för mkt eller för lite bensin i nån sekund så rycker den eller nästan dör när man trampar på gasen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Känner igen det där.

har själv tänkt byta bränslefilter, men efter att ha mixtrat med regulatorn insåg jag att trycket var helt o.k.

Men men, det gör inte så mycket, det får rycka och hoppa lite tycker jag, dessutom lär man sig efter ett tag hur det funkar, så man får ta det lite lungt...

Edit: Det är multipoin på en 5 GTS. det betyder att spridarna pumpar in sås i alla koppar samtidigt. Monopoint är att den endast sprutar in i den cyllen som ska tända.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag har fått lära mig att mono point är just som det låter soppa från ett ställe,och milti point en spridare till varje cylinder (multi,flera)för gte har multipoint 95hk ,txe monopoint x antal hk mindre , har för mig den har 78 hk eller nått sånt, men den har ju dock inte grenröret heller som ger 5hk.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stämmer! Monopoint är ungefär som en förgasare medan multipoint har en spridare till varje cylinder. Sen finns det olika dyra system, vissa sprutar bara in bränsle till den cylinder som ska ha, många sprutar oavsett vilken som ska ha.
Post Reply