20 olika felkoder!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kreoscha
Posts: 3
Joined: 26 Dec 2004, 20:15
Location: Sweden

20 olika felkoder!

Post by Kreoscha »

Jag lämnade min laguna på en verkstad för felsökning för ca 2 veckor sedan. Orsaken till att jag lämnade in bilen var ABS lampan som lyser ibland och ibland inte. När jag hämtade bilen så kliade mek killarna sig i huvudet, och sa att dom inte kunde avgöra vad som var problemet eftersom dom hade fått 20 olika felkoder. Efter att ha nollställt minnet provade dom igen och vips så hade dom bara 13 felkoder kvar.
Enligt koderna så var det kontaktfel/avbrott på alla fyra givarna, Kontaktfel/avbrott på flera andra saker + massa annat roligt.
Om det är någon som har något förslag på vart jag ska börja så vore jag tacksam. Givarna har jag fått uppmätt och det är inget fel på dom.
peternb84
Posts: 34
Joined: 03 Dec 2004, 17:47
Location: Sweden

Post by peternb84 »

Det sparas ner en felkod i systemet om du bara lossar en sladd till någon givare eller något annat, troligen därför du hade så många felkoder som påstod kontaktfel/avbrott. Försök tänk efter vilka sladdar du har lossat, om du har lossat dom någon gång för en felkod sparas tills den blir raderad. De som du inte har lossat men som gett felkod kan du vara mest misstänksam mot. Tips från min sida är även att kolla ABS-sladdarna hela vägen och se till så de är rena och fräscha samt inte har glappkontakt.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Vad är d för bil?
Kreoscha
Posts: 3
Joined: 26 Dec 2004, 20:15
Location: Sweden

Post by Kreoscha »

peternb84 Eftersom Minnet hade tömmts så borde det väl inte spela någon roll vilka kablar som lossats. Dom sista 13 felkoderna kom ju efter tömmningen av systemet när ABS lampan började lysa. Men jag ska kolla alla kablar, kontakter, säkringar och jordflätor imorgon kväll.

cotech Det är en Laguna 2.0 RT kombi-96
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kolla bilens kontaktstycken noga!
Har haft flera Lagunor där kontaktstyckena till hjulgivarna (oftast bak) har ärjat sönder. Alltså inte kontaktstycket som sitter på själva givaren utan det på bilens kabelhärva.
Dom har varit hur fräscha som helst när man tittar inuti, felet är att fukt leds in bakvägen via kabeln.
Ser nästan ut som att kontaktstycket har "sprängts" eller liksom svullnat upp ungefär mitt på, när man sen bänder lite i det så ser man att d är helt grönt inuti.
Bara att klippa bort hela kontaktstycket isåfall och ersätta d med schyssta lödskarver och krympslang.

Lycka till[:)]
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Fick lämna in Lagunan efter bara någon vecka efter köpet för ABS-lampan.
Den tändes och Rejmes ville inte att jag skulle köra med bilen under tiden
så tacksamt tog jag emot en V40 som gått 16 mil med ett bra klös i motorn.

Jag kan noll om tekniska frågor i bilen men de bytte en "knut... någonting". och detta var då det officiella felet. Om det stämmer vet jag dock inte. kan som sagt noll.

Känner dock igen felet.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hur har d gått Christer?
Kreoscha
Posts: 3
Joined: 26 Dec 2004, 20:15
Location: Sweden

Post by Kreoscha »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Hur har d gått Christer?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">[:D]Jag har besiktat......
Rev alla kontakter jag hittade ,alla säkringar och något relä.
tog bort lite sk*t från givare och smorde allt jag hittade. och ta i trä! Det funkar än.
Post Reply