R5 GTE-88 Trött motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

R5 GTE-88 Trött motor

Post by danielklang »

Min motor på min R5 GTE -88 är trött och orkeslös.

Efter jag en morgon tappade vattenslangen mellan kylet och termostathuset så går motorn konstigt.

På tomgång går den klockrent ett tag kan vara allt mllan 5 sek och 5 min för att sedan börja pendla mellan 500 - 1500 varv upp och ned som att tomgångsmotorn inte hinner kompensera riktigt för att sedan dö helt eller i vissa fall kompenseras till normala 900 v/min.

När jag sedan kör bilen så är det samma sak där ibland går den kanon och ibland tapparr den orken vid jämn gas, om man trycker på lite går den bra men vid jämngas så går den oroligt och det känns nästan som om den tappar en cylinder.

Jag har prövat med att byta tändstift göra rent rotor och fördelar lock.
Jag har testat med annan tomgångsmotor och även utan utan resultat.
Jag har kollat spjällhuset och gjort rent det.
Jag har prövat att byta styrbox.

Vad jag nu funderar på är om jag har skjutit topplockspackningen, vad som talar emot detta är att oljan,vattnet och avgaserna ser normala ut. Så jag är tacjsam för all hjälp jag kan få

Mvh Daniel Klang
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hej
Pendlande tomgångsvarv känner jag igen - Har du kollat om du har nån vacuumläcka t.ex. på slangen till bromsservot? Sånt brukar märkas mest på tomgång och litet gaspådrag, när man gasar på lite mer märks det inte på samma sätt.
Topp/packning tar fort stryk utan kylvatten.. Kompressionen kollad?
För det är väl inte så enkelt att kylvattnet som läckte ut hamnade i kontakter eller elkomponenter ....?
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Post by danielklang »

Jag tror att jag hittade felet idag.. Jag bytte Lambda mätaren (om den heter så) den givaren som sitter på grenröret. Bilen blev mycket jämnare i sin gång på jämna varv. Men har iblan pendlande tomgång. Men jag ser inte detta som ett problem längre.. Då bilen går at köra utan problem.
Post Reply