Allvarligt problem. Laguna RXE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[:(!][xx(][V]
Tråkigt att höra allt trassel.
Om dessa trasslande bromsar är en produktegenskap, borde inte Renault Sverige ha vetskap om detta? Har inte en aning om vart du skulle kunna vända dig, men jag har för mig att jag sett ett telenr till Renault Göteborg på detta forum nån gång. Kanske nån annan som minns, om det skulle vara till nytta?
Sånt här suger massor av energi, men med ilska kan man gå långt ibland. En trafikfarlig bil är det minsta man vill färdas i. [:(]
Stå på dig!
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Det har varit lugnt ett tag nu.

Totala kostnaden för bilen skrevs till 7300 kronor. Säljföretaget betalade en stor del av kakan (halva första kostnaden och hela andra) så jag behövde "bara" betala 2400 kronor.

Jag fick tillbaks bilen och den gick som en klocka! Ratten var perfekt och den krängde inte åt vänster - perfekt! Likaså bromsfelet, eller "produktegenskapen". Den har inte uppkommit även då vi tvingat ut oss i regn och rusk för att försöka framkalla det. Perfekt!

Körde in bilen på besiktning någon månad tidigare - tre dagar efter det jag plockat ut den från verkstad.

TRE PUNKTER SOM VAR UNDERKÄNDA.
2 av dem var relaterade till bromsarna
1 av dem var relaterade till spindelleden.

Just dessa tre saker är vad som varit på tapeten under tiden på verkstad.

Dessutom så gick plasten på bagageluckan sönder när besiktningsmannen skulle öppna den. Tror jag nämnt detta med bagagelucksproblemet i något av ovanstående inlägg. Skandal hur som helst.

Dimmljusen som de fixade åt mig innan jag köpte den har inte används - men de var hur som helst inte justerade utan var helt fel! Detta fixade besiktningsmannen själv men han sa att det egentligen skulle bli underkänt.

Nu har vi ett möte inplanerat med chefen på säljföretaget. Vi vill ha en ny bil!
Femte
Posts: 13
Joined: 29 May 2004, 23:38
Location: Sweden

Post by Femte »

Hej,
Hittade numret till
Kundtjänst Göteborg, 031-325 09 00

Mvh Mikael
Hannu
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2004, 09:43
Location: Sweden

Post by Hannu »

Vet inte om någon redan skrivit det här men jag skriver det i alla fall.

Oavsett om företaget lämnar en garanti på 1 månad eller inte så har köparen (Du) rätt att reklamera Din bil inom 6 månader efter köpet. Bilen måste ha kostat över 10.000:-

Vad som gäller är att om där funnits en varudeklaration på bilen med de här felen specifierade så hade du inte haft något att säga till om men fanns där ingen varudeklaration så är säljaren skyldig att åtgärda fel som dom inte kan påvisa har dykt upp efter köptillfället.

Alltså. Säljaren måste bevisa att felen uppstått efter att du köpt bilen genom normalt slitage.

Jag skulle genast prata med konsumentrådgivningen på orten du bor på. Står i telekatalogen.
Det gör man innan man anmäler ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.

Jag rekommenderar att du gör så. Maila sedan till bilhandlaren (är ett bra sätt om de svara dig på det för då har du det skriftligt att du tagit upp det med dem) och påtala att du anmält ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Kan påverka deras beslut om att avsluta ärendet genom att bekosta och åtgärda felen.

Många köpare orkar helt enkelt inte gå igenom hela den här proceduren så många säljare väntar till det gått så långt som till ARN.

Jag har gjort det på min Laguna och väntar på besked därifrån.
2 fel på min bil som jag påpekade under och några veckor efter mitt köp.

Hoppas det löser sig..

------------------

Såg att du kommit en bit med ditt fall :-)


/Hannu
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Jag har varit i kontakt med konsumentrådet i Halmstad.
Det var dock i början av skedet men hela historien är så lång
så jag orkar helt ärligt snart inte med det mer.

Säljföretaget kör med "good-will" och pyntar det som jag påpekar,
så hittills har det "bara" kostat mig 2400 (över 7300).

Pratade med dem igen (går till chefen direkt utan undersåtar) efter det att de fått veta att bilen blivit underkänd på de punkter som de varit och rotat i. Han förklarade att skadorna (rostskadat och slitage) på bromsrören, någon mutter etc. kan ha uppkommit efter det att bilen rullade ut från verkstad (dvs 2 dagar / 4 mil). Men jag hann inte svara på det innan han sa att "Vi står för att åtgärda dessa tvåor så du behöver inte betala för det".

Återigen går alltså säljföretaget in och pyntar verkstadsnotan.

De får ordentliga minus för att de sålt mig denna sk*tbil. Men säljchefens engagemang att fixa bilen väger (kanske) över när/om det är/går över.

Berättade för honom att "jag kör bilen till skroten om två veckor. Jag vill häva köpet". Då sa han att det är inte nödvändigt för det är bara små detaljer som lätt går att ordna.

Kan snart bli en lång bok av detta bilköpet.

Det känns helt enkelt som att jag inte kan reklamera köpet då de hela tiden betalar kostnaderna... huvudvärken kan jag säkert dra av i deklarationen på något sätt.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Lider verkligen med dig!
Ge inte upp om du inte är nöjd med köpet. Många "bilskojare" kommer undan alldeles för lätt bara för att kunderna tröttnar eller inte vet sina rättigheter.
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Ett av sveriges största bilföretag, så det är ingen liten skojare...

Det som är allra värst är att jag vet inte om jag är nöjd eller inte.

Jag är missnöjd med att de sålde bilen till mig i ett sånt dåligt skick.
Jag är nöjd med att de betalar för att få den fixad - men det tär på krafterna att
hela tiden ränna på det företaget - stup i kvarten.

Allt jag ville ha var en bil som va någorlunda ny och fräsh...
Älskar ju Laguna för övrigt - men denna bilen är lite vissen.
Hannu
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2004, 09:43
Location: Sweden

Post by Hannu »

Trist historia det där [V]

Tyvärr är det ju så att bilhandlare ändå tjänar så mycket på just såna här affärer då det är många köpare som inte orkar.
De kan ta några smällar varje år och ändå tjäna mycket på det.

Sen är det ju så att om en anmälan görs till Allmänna Reklamationsnämnden och de ställer sig på köparens sida i ärendet så hamnar företaget automatiskt på deras svarta lista.
Hjälper kanske någon köpare i framtiden.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Utgår man inte från att auktoriserade stora välkända bilföretag är seriösa, och att det är tryggt att köpa sin bil där? Man kanske får vara extra kritisk och nitisk när man gör ett begagnat köp. Även en fläckfri varudeklaration (fast det är ju inte alltid en sådan medföljer bilen!) kan visa sig innehålla brister.
Vore jag du Laguna, skulle jag kanske ändå kosta på mig ett test hos Motormännen, innan 6 månader har gått.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hannu & Laguna; Hur har det gått med era Lagunor sen? Man blir så förb... när man läser sådant här! Folk och dessutom kunder ska inte få bli misshandlade såhär!

Jag blir så arg när firmor, och ännu värre auktoriserade återförsäljare, missköter sig så!
Följden av sådant här skadar ju Renaults rykte. Även om felet egentligen inte hänger på Renaults konstruktion eller bilen, utan på att bilen inte skötts, eller mekats av någon klant etc, så blir det ju ändå Renault och dess rykte som får ta smällen.
När man vet att Renault är himla bra, goa och säkra bilar om de skötts ordentligt och/eller har en kunnig mek. Tja, då tycker man sådant här är så himla vrålkasst! Det är dessutom förvånansvärt och fruktansvärt hur ofta som aukt. ÅF beter sig dåligt.

Nu ska man inte dra alla över en kam, för det finns många bra också. Men om Volvo-kunderna hade bemötts som många Renault-kunder blivit bemötta på Volvo/Renault, då är det nog rätt tveksamt om vi haft lika många Volvosar i landet...

Jag hoppas iaf att det går bra för er, och att allt löser sig i slutändan.
Hannu
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2004, 09:43
Location: Sweden

Post by Hannu »

Ohh har glömt bort denna ett tag.

Tja beslutet från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har jag fått och allt är till min favör. Missljudet i bakvagnen ska åtgärdas samt rostskadorna på ena bakskärmen står det.

Var i kontakt med återförsäljaren via mail men snubben sa att han inte fått något från ARN. Bull*host*****.
I alla fall så skrev jag på ett formulär som ARN skulle ha 1 månad efter att beslutet var taget om återförsäljaren hade åtgärdat problemet. Skrev att det hade han inte och hänvisade till att han inte fått något beslut.
Återförsäljaren hade inte ens svarat på deras brev vilket gjorde att ARN grundade sitt beslut på allt jag skrivit till dem.
Skrev också i mailet till återförsäljaren att jag skulle gå vidare till domstol efter att alla förfrågningar från ARN var avslutade.

Fick mail i veckan från återförsäljaren att han fått beslutet nu (väntade med andra ord till sista minuten för att se om jag orkade med mer) och att det var bara att ringa verkstaden så skulle de fixa bilen.

*hum* första tanken som slog mig var:

Ska jag våga lämna bilen till de där snubbarna igen.
Det var ju trots allt de som gjort det dåliga lackjobbet från första början.

Ja jag ska i alla fall ringa och boka en tid och sen så vet jag vad felet var med bakvagnen så det blir 4 nya däck på bilen också [:D]

Så visst är man lite nöjd till slut och det hela har kostat mig någon timme till att skriva brev, några samtal med återförsäljaren (där jag var stenhård, stod på mig och sa att jag inte skulle ge mig) samt porto för ett A4 kuvert med 8 sidor papper till ARN.
Tja sen gjorde jag även ett M-deltest på bakvagnen för 400 kr.

Så stå på Er bara. Ger Er inte om Ni känner att nääää det här verkar inte rätt. Kolla upp, ring, skriv ja allt.
Det finns massor av grejer som folk bara sväljer men för min del är det slut med det.
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Problemet och som nästan helt fixats.
Bilverkstan stod för ca 80% av totalkostnaden
och jag fick 2 hyrbilar gratis under tiden den va
på verkstad. Den sista fick jag betala 25% för.

"Produktegenskapen" är dock kvar.

2 gånger har det inträffat sedan vi fick tillbaka den.
(med andra ord 2 gånger, a´ 3 sekunder på 3 månader)

De två gånger som det inträffat har båda varit vid exakt samma händelser.
Krypfart in vid en parkeringsficka. Lite småfuktigt i luften.
konstigt ljud (hör inte varifrån) och bromspedalen stel och kan endast bromsas en cm - men ändå med FULL bromsstyrka.

Har insett att jag aldrig kommer bli av med "egenskapen" och ser mig nu om efter en annan bil.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Skönt att det löst sig för dig Hannu! Då ska ni förhoppningsvis kunna njuta av er Laguna fr o m nu! [:)][^]
Lagunan, tråkigt att bromsarna fortf är knepiga. Det är något knäppt, för så ska det inte vara. Förstår att det inte känns något vidare, även om det inte händer så ofta.
Hannu
Posts: 8
Joined: 11 Aug 2004, 09:43
Location: Sweden

Post by Hannu »

Bakskärmen är nu fixad så nu återstår bara missljudet från bakvagnen som jag redan konstaterat att det krävs däcksbyte för att bli av med det. Så jag har mailat idag och sagt att jag helt enkelt vill ha nya sommardäck. [:)]
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hannu: Hoppas ni får däck som tar bort sista strulet då! Kolla denna tråd också. http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3273
Så det inte bara blir en framskjutning av problemet.
Kanske blir kombinerad GP3/Renault-träff nästa gång då? [;)][:D] Jocke hälsar!
Post Reply