Traffic husbil saknar servo.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
traffic-85
Posts: 2
Joined: 07 Jan 2005, 12:09
Location: Sweden

Traffic husbil saknar servo.

Post by traffic-85 »

Jag köpte en Renault traffic husbil -85 i somras och Jag och tanten har haft himskanskul med den. Körde runt kusten från Göteborg till Öland, därefter blev de så mycket mygg, blinningar å ävelskap upp mot Stockholm så vi avbröt och körde till Norge istället.[:D]

Upp i fjällen över till Stavanger och tebacko. I höstas stack jag och en polare ner i Tyskland,Österike, tjeckien ända bort till Prag och hem via Tyskland igen! En super rolig bil som mitt hjärta fastnat för. Något som däremot är en pina är att det inte finns servo i bilen! [xx(]

Så min fråga är om någon kunnig vet när servo kom, samt om det är stor skilnad på servo i en bensinare och en disel? Jag har en 2.1 liters disel. Har provat att snacka med folk på Bilia men möts av ett stort ointresse givetvis. Folk tror väl inte man e klok som drar runt Europa i en Traffic -85a!? [;)]

Vet någon skrotar som kan hjälpa mig att få fram servoutrustning till bilen, samt finns det verkstadshandböcker att få tag på? Behöver veta mycket mer om den här bilen som nog kommer att stanna med mig i många år. All info är välkommen därför. [8D]

Just nu har jag köpt en centrallåsssats på "Biltema" för 400 spänn samt IR sändare/mottagare på "ELFA" för 240 pixdaler. Tanken är att ta bort låsen och svetsa igen hålen. Sen kan di dumme tjyverna och vägpiraterna stå och fundera på om dom skall dra rutan eller inte? Låsen är i alla fall så dåliga att man kan skrämma upp dom med en hårnål, bort dom skall! I samma veva funderar jag givetvis på att slänga in elhissar på rutorna fram. Någon som vet om det är möjligt att få tag på orginal till en såhär gammal bil, eller om det blir att ta fram svetsen? [:o)]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Hej
Sök på www.bildelsbasen.se där alla auktoriserade skrotar samarbetar. Där finns inte mycket lösa delar till en så gammal Traffic men det finns "demonteringsobjekt" och du lär ju behöva allt; pump, oljebehällare remskivor till motorn, styrväxel, styrarmat etc!
traffic-85
Posts: 2
Joined: 07 Jan 2005, 12:09
Location: Sweden

Post by traffic-85 »

Tack för ditt svar H.kjellin, men jag hoppas på mer kunskap om bilen på det här forumet. Bildelsbasen viste jag om men även skrotarna är lite dålig på Traffic. Ingen annan på forumet som har fler förslag att ge mig?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det borde ju gå att få fram en sån här Hayens verkstadshandbok. Finns den inte i sverige så borde det gå att hitta en på deras hemsida. Testa där !
Post Reply