ABS problem megane 2006

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ABS
Posts: 2
Joined: 10 Nov 2023, 15:17
Firstname: Stefan
Surname: Karlsson

ABS problem megane 2006

Post by ABS »

Hej, jag saknar helt erfarenhet av denna lösning med magnetring istället för kuggkrans. Går det att mäta sig till om det är någon givare som är kass eller om problemet är på väg fram till givaren? Provade att mäta ohm och det är inte kortslutning i givarna och dom visar ganska lika att det är ett litet motstånd, kommer tyvärr inte ihåg vad den visade. Någon kanske kan förklara hur man går till väga så även en trög som jag förstår🤪. Har även kollat kontakter och sladdar, det ser ok ut, bytte skivor bak, flyttade över dom gamla ringarna, då jag missade att det fanns både med och utan vid beställningen. Abslampan lyste redan innan bytet av skivorna bak.
Har tyvärr ingen felkodsläsare.
Tackar på förhand!!
ABS
Posts: 2
Joined: 10 Nov 2023, 15:17
Firstname: Stefan
Surname: Karlsson

Re: ABS problem megane 2006

Post by ABS »

Ingen som vet?
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: ABS problem megane 2006

Post by Göte J »

Eftersom du ohmmätt givarna och funnit dem lika, bör de väl vara ok. Det är vad jag vet induktiva givare, därför ska det bli en svagt växelspänning om du snurrar på hjulet. Koppla in en multimeter på lägsta ac-området och se om du får ungefär samma utspänning från alla givarna, en i taget. Annars kan någon med rätt avläsare få ut felkod på vilken givare som felar! Men jag förstår att det svider i plånboken att anlita verkstan för det!
Avstånd mellan givare och magnetlager/kuggkrans är ju en faktor som kan fela. Sitter kransarna du flyttade över på rätt ställe i förhållande till givare och är rena och hela?
Post Reply