Ingen vätska kommer ut till bakrutespolning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Meganest
Posts: 6
Joined: 23 Apr 2021, 13:10
Firstname: Per
Surname: Kuling

Ingen vätska kommer ut till bakrutespolning

Post by Meganest »

Jag har en Megane ST - 18. Vid bakrutespolning, går pumpen, torkarna går men ingen vätska kommer. För mig är slutsatsen att a) Munstycket är igentäppt b) Något är fel på slangen. Har försökt att kolla munstycket och rensa med nål, ingen skillnad. Det leder till det jag är orolig för att det är något fel på slangen. Därför söker jag råd dels med tips på vad som kan vara fel samt hur jag ska gå tillväga för att felsöka slangen. Är det bökigt att byta? Har försökt att googla mig till hur den går eller hur man gör för att komma åt den. Inte mycket till resultat.
Ni får ursäkta mina frågor och okunskap men jag är en total nybörjare när det kommer till bilmeckning.
Är det något man kan göra själv eller är det bara att lämna in?
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen vätska kommer ut till bakrutespolning

Post by Stymie »

Har den en extra spolarvätskebehållare i bagaget? Om inte kan det vara fel på ventilen vid pumpen. På andra modeller förekommer det att det är samma pump för både fram och bak. Då kör man pumpen åt olika håll och det sitter det en ventil som ska öppna åt rätt håll för att trycket ska räcka. Ibland fastnar ventilen i enbart vindrutespolningsläge.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Meganest
Posts: 6
Joined: 23 Apr 2021, 13:10
Firstname: Per
Surname: Kuling

Re: Ingen vätska kommer ut till bakrutespolning

Post by Meganest »

Stymie wrote: 29 Jan 2024, 21:58 Har den en extra spolarvätskebehållare i bagaget? Om inte kan det vara fel på ventilen vid pumpen. På andra modeller förekommer det att det är samma pump för både fram och bak. Då kör man pumpen åt olika håll och det sitter det en ventil som ska öppna åt rätt håll för att trycket ska räcka. Ibland fastnar ventilen i enbart vindrutespolningsläge.
Nej, det tror jag inte? I min värld finns endast en. Vart skulle denna sitta någonstans isåfall?

Hur kommer jag åt ventilen? Måste bilen hissas upp?

Jag kanske ska lägga till att problemet har funnits i fyra år. Bara det att jag har varit för lat för ta tag i det. På senaste service frågade jag och då trodde de att det var stopp i slangen. Därav min teori.
Post Reply