Byte av vattenpump vid kamremsbyte?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Megane2
Posts: 26
Joined: 05 Jul 2004, 11:38
Location: Sweden

Post by Megane2 »

Jaså du skall kosta på pärlan lite styling
mvh mats
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Yes, ett nytt avgassystem är hon värd...[:D]
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Gällande Mégane 2.0 16V (F7R): Min vattenpump började läcka i förtid. Likaså svärmors Méganes vattenpump. Trots att jag brukar vara noggrann med att kolla så det inte är några pölar eller dropp under bilen, så var det svårt att upptäcka det den vägen. Däremot kunde jag konstatera genom att kolla nivån i kylvätskebehållaren att det försvann. Någonstans tog det ju vägen, men vart?

Visade sig vara vattenpumpen. Var smidigt att byta kamrem & vattenpump på samma gång. De jobben hängde liksom ihop.
Pumpen var inte så dyr (Autofrance). I mitt fall (som helst lejer bort det mesta mekandet) kommer jag välja att byta vattenpumpen när det är dags för nästa kamremsbyte, oavsett om den läcker eller inte. Så man slipper betala dubbla jobb. (Man har ju Murphy efter sig med jämna mellanrum, så byter man bara kamrem, kan man väl ge sig på att pumpen börjar läcka sen...[;)])
dragonsailor
Posts: 30
Joined: 05 Apr 2005, 13:59
Location: Sweden

Post by dragonsailor »

Hej

Jag är inte riktigt med i diskussionen, men tycker mig förstå att anledningen till att man skall byta vattenpump samtidigt som man byter kamrem, är att alla remskivor, kåpor o annat bös som sitter ivägen för ett vattenpumpsbyte är nedplockade, -för att kunna komma åt kamremskivor mm. Rätt eller fel på en Laguna 2.0 -98?

Jag trodde att vattenpumpem gick på kamremmen, och havererar pumpen blir det ju ett förödande resultat för topplock o ventiler. När pumpen byttes i samband med kamremsbytet fick jag till svar att pumpen inte alls gick på kamremmen, utan på den andra flatremmen, och det förvånade mig mycket när jag blivit rådd att byta båda delar vid samma tillfälle!

Mvh D
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vet inte om det besvarades ovan, men dem bytar vattenpumpen i förebyggande syfte ¨på en F7R eftersom den drivs av kamremmen, dvs.
Ger vattenpumpen upp så måste du byta kamremmen igen, vilket kanske blir lite onödigt dyrt :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply