Laguna II 3.0 V6 går ryckigt !!!!!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jens71
Posts: 1
Joined: 11 Feb 2005, 14:03
Location: Sweden

Laguna II 3.0 V6 går ryckigt !!!!!!!

Post by jens71 »

Hej alla experter..[:)]

Jag har en laguna II 3.0 V6 Euroline -02.
Nu har jag börjat få ett felmedelade i bilen där rösten säger :
ANTI POLOUTION MONITOR FAILURE....!!!!!!! Snälla,någon som vet
vad det är för fel..

MYCKET tacksam för svar [:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

pollen filter ? hehe..bara en gissning...lambda ? men sånt registrerar väl inte färddatorn ?
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

En kvalificerad gissning ger nog att Robin har rätt om Lambdasonden. För det verkar som att färddatorn har registrerat något fel om avgasreningen (om nu färddatorn kan det). Eftersom du skriver i rubriken att bilen går ryckigt också. Hade ett fel på Lamdasonden på min bruksbil (annat märke) för några år sedan och den visade sådana symptom. Har det med avgasreningen att göra, kan det kanske också vara luftmassamätaren som krånglar. Den registrerar blandningen av bränsle/luft...

Ett tips är att du ringer till klubbens modellspecialist för Laguna, Dennis Håkansson: http://www.clubrenaultsverige.com/model_specialist.asp
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Den största risken är att nån av tändspolarna gett sig... Åk till närmaste aktorisread verksatd dom kan kopla in clippen, så ser dom vilken cylinder det är som inte hänger med.... Och en liten rekomendation, att är den nån av spolarna som sitter på baksidan, byt alla 3 då, efter som det är exktra jobb med dom då man måset ta bort insuget för att byta dom..... Och om jag inte är hlet ute och cyklar så kan det vara förlängd garanti på dom..... Så det blir kanske inte så dyrt att byta..
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Lyfter denna tråd lite då vår Laguna 3.0 kom med samma felvisning på färddatorn idag. Har ni konstaterat vad det var för fel?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

fick precis svar ifrån den auktoriserade verkstaden. Var 2st spolar som hade gett upp. Sade åt dom att byta alla 3 på baksidan i samma veva + att dom rekommenderade nya tändstift. Så nu blir man ca 6900kr fattigare - gillas inte...

Nåja, man får väl trösta sig med att Lagunan hittills varit betydligt billigare än Volvo V70N som vi hade innan. Åker dessutom billigare med V6:an än vad Volvons 5:a.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

OJ, visste ej att dom tog så in i %¤#"%¤#¤& betalt för arbetet.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

nog tar väl dom auktoriserade verkstäderna hutlöst betalt. Vi kom dock överens om att dom skulle byta alla 3 på baksidan på en gång pga att det är mer jobb då insugsröret (tror jag han sade) var tvunget att demonteras. För mig att han sade att spolarna ligger runt 1200kr/st så 3600kr där antar jag blir material kostnad + nya tändstift. Undrar jag om dom byter alla stiften eller om dom bara byter i dom berörda cylindrarna...
Nåja, det lär väl visa sig och jag kan speca kostnaderna lite närmare om några dagar när jag hämtat bilen.
Som vanligt fanns det ju inga delar hemma.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply