Återkommande "klonkande"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kloker_
Posts: 3
Joined: 02 Mar 2005, 20:52

Återkommande "klonkande"

Post by kloker_ »

hej igen!
har ett till lite klurigt fel på min renault laguna rxe -95. JAg har bytt krängningshämmarstagen(det är väll så de heter stagen som börjar klonka när de blir slitna så fort det är lite ojämnt underlag ) för ca 1 år sedan. Ca 2 månader efter bytet så åkta jag ganska ofta en sträcka som hade en relativt ojämn vägbana så det blev ett antal guppiga resor.
Det som hände då var att detta klonkande kom tillbaks och har sedan dess bara blivit värre.
Det jag undrar nu är om det kan vara något annat som är fel i framvagnen som kan göra att dessa stag slits hårdare? jag har funderat på om hjulinställningen kan vara fel!?

Några andra ideer?

// felmagneten
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

har du kollat att stagen är ordentlig fastskruvade, börjar dom glappa i fästhålen så blir det samma klonkande. Råkade ut för det på min V70.. Annars är det väl bara att kolla stagen igen, det brukar gå att komma åt dom om man vrider fullt rattutslag åt motsatt sida. Håll handen på övre resp nedre kulled och gunga lite försiktigt på bilen så känner du om det glappar.
Det finns mycket annat som kan klonka, styr- spindelleder, bärarmsbussningar motorfästen osv
Post Reply