Relä...

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Relä...

Post by A-K »

Hur länge ska ett relä hålla? Min bil e lite mer än 3 år gammal o fick byta relät till insprutningen. E det acceptabelt att det går i sönder så tidigt?

Kostar 2600 att fixa det, bilen vägrade liksom bara starta, trodde det var startspärren när den bärgades, men så var det inte.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Fy FAN ett relä kostar väl inte mer än ett par tior typ,ditt måste vara i 100% guld då,sanningen är väl att dom tar 1100 kr i timmen och höll på i två timmar och letade sig fram till felet,sedan tog dom bra betalt för reläet.Ett relä kan hålla väldigt länge,men det verkar som att allt blir sämre ju nyare det är,bara för man köper en ny bil så behöver den inte hålla så länge. Jag skulle kolla på en 3 år gammal bil som gått 7000 mil vid besiktning så var en spindelled trasig det känns ganska konstigt att sånt sk*t inte kan hålla längre,nu när dom flesta bilar har 3000mils service intervall ,skall man byta spindelleder och hjullager samtidigt som man byter oljan snart...
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

En gång hade jag strul med ett relä.. tog lite MOS2OIL (typ 5-56) och sprutade bara lite på kontakterna på det.. Har aldrig strulat sen dess.. Kul när det är lätt![:D]
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

nu var det ej så lätt o jag kan inte precis mecka med min bil. relät var trasigt helt enkelt, tur man har råd att fixa det.
Renault Sverige ska få ett brev med alla mina verkstadsbesök o jag ska fråga om det e meningen om en bil som e 3 år o gått 2400 mil, ska gå i sönder så ofta.
zxe
Posts: 5
Joined: 21 Oct 2005, 01:10
Location: Sweden

Post by zxe »

Var det det lilla bruna relät som sitter i den svarta lådan på vänster sida(megane).Jag bytte det också,kostade 350kr på Volvo.Jag har ändå fortsatta startproblem med min bil.Någon som vet vad det andra bruna relät i lådan går till.Bilen kan nämligen starta om man rycker och knackar på reläna och kablarna i den lådan.
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

vet ej, eftersom den var inne på verkstaden för det o jag ej kan det, så vet jag ej.
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />nu var det ej så lätt o jag kan inte precis mecka med min bil. relät var trasigt helt enkelt, tur man har råd att fixa det.
Renault Sverige ska få ett brev med alla mina verkstadsbesök o jag ska fråga om det e meningen om en bil som e 3 år o gått 2400 mil, ska gå i sönder så ofta.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Har du skrivit något brev? I så fall, vad svarade de?
Post Reply