Remskivebult gängriktning R19

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Remskivebult gängriktning R19

Post by Erik R19 »

Jag ska byta kamrem men bulten på remskivan sitter orubbligt...
Så slår det mig att den kanske är högergängad, har för mig att det förekommer på skotermotorer. Nån som vet[?]
I Haynes står inget nämnt om baklängesgänga så det luktar normal vänstergänga, trist bara att dra av bulten om det nu inte är så [|)]
R19 1.8 GTS -90 dvs F3N eller om den nu heter F2N motor
JanneF
Posts: 3
Joined: 14 Jul 2005, 13:53
Location: Sweden

Post by JanneF »

Jag tror knappast att bulten skulle vara vänstergängad, en orsak till det är ju att den då "lättare" skulle gänga upp sig. Jag har en Renault Scenic och den har inte vänstergängad bult.
Det är nog så att den helt enkelt sitter utav bara F....n

Janne
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

okej, tack! Jag får väl fortsätta dra i den "vanliga" riktningen..
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mutterdragare...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />okej, tack! Jag får väl fortsätta dra i den "vanliga" riktningen..
Finns det något bättre sätt att hålla fast vevaxeln än att sätta en mejsel i startkransen som nu Haynes föreslår. Det känns som om tänderna skulle kunna gå av. Sen blir det ju ett hiskeligt vridmoment över hela vevaxeln, känns inte bra...
Det ska ju gå att låsa vevaxeln med en pinne instoppad i ett hål i blockets framsida in i en motvikt men det blir väl knappast mer stryktåligt än mejsel i startkransen?

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">tror du att vevaxeln skulle kröka sig om du håller i svänghjulet och försöker lossa remskivan..[:D][:D]dom är lite tåligare än så,det är inget gummiband..
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Riktiga mekaniker använder mutterdragare (till allt) men det gäller att komma år också! Momentet är väl hiskeligt om jag minns rätt typ 175 kpm?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

När jag hoppar på mitt längsta spärrskaft kommer jag nog bara upp i typ 50 kpm.. Okej, jag får skruva ihop bilen provisoriskt, bita i det sura äpplet och åka till verkstan för att få hjälp.. Det borde gå att komma åt med mutterdragare från hjulhuset. Tack för tipsen
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag hälsade på hos en verkstad där dom hade mutterdragare så nu är problemet löst!
Det höll på att bli katastrof på hemvägen, tänkte åka 5 km hem med fingerhårt åtdragen bult. Den laddar inte konstaterade verkstadskillen när han körde backade ut bilen. Hmm konstigt tänkte jag, bäst att kolla. Jo då hade ju bulten gängat ut sig rejält, remskivan slirade så varken vattenpump eller generator gick och dessutom började kamremmen klättra ut från tandhjulet... huuhhh...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag köpte en sönderskruvad r5gte, på motorvägen slutade den ladda ,hade ca 1km till macken så jag körde vidare,när jag lyfte på huven hade just den skruven lossnat helt den låg dock kvar helt lös,så jag boxerade bare hem bilen och drog fast den,då hade man tur att inte kamremmen lossnade...
Post Reply