Ännu en R5 GTS med kylarproblem!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Ännu en R5 GTS med kylarproblem!

Post by reebase »

Så var jag tillbaka i samma ekorrhjul [B)]
Köpte en R5 GTS härom veckan som hade kokat och sedan lagt av. Kostaterade att topplockspackningen var sprucken iom att det inte fanns någon kompression på dom 2 mittersta cylindrarna. Bytte packning och gjorde rent och snyggt i och runt motorblocket, bytte olja, tändstift, tändkablar, oljefilter- motorn blev som ny! [8D]

Allt var frid och fröjd tills jag fick för mig att byta kylarvatten, tappade hela systemet enligt Haynes GDS-bok och fyllde även på enligt anvisningarna. Då märkte jag att det läcker från ett hål på vattenpumpen (strax brevid hjulet), åkte upp till skoten och plockade ur en ersättningspump och köpte ny packning på Renault, satt som smör!

men nu börjar problemen:

Efter ca 2 km börjar en röd lampa för oljetempen att stiga (jag kan dock ha sett fel och det kan vara vattentempen, men vattentempmätaren ligger på botten när det bubblar rejält i expansionskärlet)
Jag öppnar motorhuven och jag kan höra att det pyser ut luft ur blödhålen på dom 2 övre slangarna som går in till kupévärmen. För övrigt har ägaren innan lyckats dra i vanliga skruvar med brickor i dessa..radiatorn är varm, fläkten går inte igång fast det nästan kokar. (på min förra r5 hade den tidigare ägaren kopplat om fläkten med en knapp på instrumentpanelen- en nöd/budgetlösning även i detta fall?)

Frågor i korthet:
1. Ska det finnas vatten i slangarna som går till kupévärmen? för dessa verkar vara fyllda med luft och iom att blödhålen är tilltäppta kan jag inte avlufta tillräckligt isåfall.

2. Givaren som sitter på radiatorn och styr fläkten kallas "Cooling fan thermostatic switch" i Haynesboken, vad är motsvarande på svenska? [:I] Thermokontakt eller Vattentempgivare? Vad och vart sitter respektive?

3. Någon lösning på att kylsystemet kokar i övrigt?

UPPDATERING: Har bytt termostat då den gamla inte ens gick att öppna med min egen kroppsvikt =) fortfarande överhettad...=(

Värmefläkten levererar ingen värme (säkert självklart om det nu ska vara vatten i slangarna till kupévärmen, men eftersom jag inte vet så frågar jag här!)

Vad snackar jag om för bil? Renault 5 GTS - 1986 gått 20 000 mil, 2CJ-motor utan kat.

TACKSAM FÖR aLL HJÄLP! =)

// Kristofer.S
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det skall vara vatten i dom slangarna,skaffa andra som går att lufta och stänga .pumpar pumpen runt vattnet ....
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Precis ! kolla så vattenpumpen cirkulerar vattnet ! har du otur så står det still på insidan. Försök bygla kylargivaren också och kolla så fläkten går igång. Den givaren kanske är trasig.

Lycka Till !
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

tack! jag går ut och kollar direkt. Jag jobbar ju på dagarna så jag hinner inte åka till skoten och hämta ersättningsslangar :( men jag tänkte att jag skruvar upp dom befintliga pluggarna som den tidigare ägaren satt i och avluftar ordentligt tills det rinner ur varje blödhål och sedan täpper till med en något större skruv eftersom plastgängan antagligen kommer gå sönder!

Ska även tappa ur lite olja för jag såg igår kväll att oljenivån är ca 1 cm ÖVER max-sträcket aj aj! detta kan ju också orsaka kokning...återkommer ikväll om det löser sig!
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Nu SKA det bara vatten i alla salngar för nu har jag öppnat varje ventil och dragit ut luften tills kylarvatten sipprar ur hålen. Radiatorfälkten har jag kopplat till halvljuset som en nödlösning, så det är konstant på sålänge halvlyset är på. Nu tar det betydligt mycket längre tid innan thermokontakten ger utslag ochskickar varningslampa till instrumentpanelen. Men efter cirka 15 minuters tomgång börjar den lysa igen...Jag tog en sväng ut på riksvägen och blåste på i 70-90 kmh, då plötsligt slocknade lampan för att sedan lysa igen när jag var tillbaka i stadsmiljö och låga farter. Min slutsats av detta är att antingen är radioatorn geggig och/eller så kyls den dåligt av fläkten (not: fläkten var kontant på under försöken).

MEN, fortfarande kommer det ingen värme in i kupén trots att slangarna är rätt så heta (uppskattar värmen till något över 90 grader- men inte vid kokpunkt för då skulle det höras att det kokar, vilket det inte gör i nuläget). En idé som en kompis hade var att förbipassera värmepaketet och att då alltså brygga en slang mellan "invärme/utvärme" för kupévärmen och testa om värmen ligger på en mer normal nivå även i låga hastigheter.

Jag tror inte jag vågar ta bilen till jobbet imorgon pga av osäkerheten OM den skulle börja koka :] men nu söker jag DITT råd/tips för att komma tilrätta med detta problem, för jag ser ut som ett frågetecken och GDS hanboken är inte då detaljerad angående kylsystemet som jag skulle vilja att den var då detta har varit ett problem även med min förra R5:a ;) Åter igen, tack.

// Kristofer.S
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

nån här med Laguna påstod att allt kylvatten passerar GENOM värmepaketet så när det blir stopp där så floppar hela kylsystemet! Kan det verkligen vara så?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Värmepaketet skall inte ha något med tempen att göra,kanske gör det,pröva att koppla förbi,funkar värme reglagen ?? sedan kan ju både kylaren och värmepaketet vara igensatta. Du planande väl alldrig toppen efter kokningen lr? det kanske småläcker i topppackningen..
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Jag vill påstå att, om värmepaketet är "igenslaggat", påverkar hela systemet, eftersom det inte finns någonting i slangarna från vattenpumpen till värmepaketet som stoppar vattnet att flöda om inte reglagen är på (rätta mig om jag har fel givetvis). Jag skaprova att blåsa rent hela systemet riktigt ordentligt ikväll, lossa slangarna som går igenom torpedväggen och in till värmepaketet och spola baklänges och se om det kan komma ut någon "gegga" som legat där och expanderat genom bilens alla 20 år!

Om inte detta löser problemet, vilket jag hoppas, så har jag gjort allt i mitt kunnande och makt för att försöka åtgärda problemet, och då ser jag bara en lösning och det är att lämna in den på verkstad(eller skrota).
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

"På en R5 så cirkulerar vatten hela tiden ingen vatten kran som du kan stänga av det varma vattnet med".Det är luft spjällen som du ändrar om du vill ha varmt inne i bilen eller kallt.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lurigt, det måste ju vara två cirkulationssystem fast det bara är en vattenpump.
Vattnet genom värmelementet ska ju cirkulera hela tiden så man får kupevärme direkt (eftersom Renå kör med luft-blandningsspjäll) medan "huvudloopen" mellan block och kylare kommer igång först när termostaten öppnar.
Hur det nu än är gjort, om dom nu ligger parallellt eller seriekopplade, så måste dom ju påverka varandra... ? Inte helt uppenbart när man tittar på ormboet med slangar :) Spola rent överallt, även genom kylaren, är nog en god ide!
Var det inte nån R5-ägare som hade råkat ut för att pumpskovlarna på vattenpumpen hade rostat bort helt så den inte pumpade alls förresten
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Att vattenpumpen inte fungerar är jag inte det minsta orolig för, eftersom jag monterade loss den finaste jag kunde hitta på skroten (stod 4 st identiska R5 GTS brevid varandra!) och testade denna innan jag bytte ut den.

Bengt: ska kolla om det är något med reglagen, för nu verkar problemen inte vara ett och samma. Dels blir hela systemet för varmt och vattnet kokar i slutändan...och för det andra levereras ingen värme trots att värmeslangarna till värmepaketet blir varmast först.

Igår fick jag hjälp av 2 kompisar att spola rent hela systemet, dock tog vi aldrig loss radiatorn (kylaren) helt, utan lossade den lägsta slangen och lät trädgårsslangen spola rent uppifrån. Fyllde på med nytt vatten+glykol (exakt 5.5 liter som systemet ska innehålla), avluftade och allt såg perfekt ut...behövdes inte toppas med vatten eller dyl. Efter 10-15 minuter började lampan lysa igen (vi tog en sväng ut på stora 70-90 vägar), klockan satte stopp även denna gång för att fortsätta pilla i garaget.

Så, nu har jag faktiskt ingen aning om vad mer jag kan göra :(
(förutom att ev. ta loss kylaren och lämna in den till något proffs som kan se om den är för dålig)
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har läst nånstans att för sen tändning ska kunna leda till överhettning, gissar att bränsleförbrukningen skenar mot himmelens höjd på samma gång. Har aldrig provat [:I]
Och det är väl inte så att topp-packningen släpper avgaser in i kylsystemet, kan se ut som kokning fast det inte är det... Sägs att man ska sniffa i expansionskärlet och kolla om det luktar avgas
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

"ska kolla om det är något med reglagen" Har inget med cirkulation att göra .Har du bytt termostat ?.
om ja är svaret,
då tror jag du har en spricka i toppen .Om du har en till topp byt till den .
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

Erik R19: Ja, det luktar avgas i expansionskärlet.

Bengt: Jag har bytt termostat, ja. Och en spricka i toppen är vad jag tror också. Då jag bara hade tillfällig tillgång till ett rejält garage måste jag nu tyvärr skrota bilen.

Om någon är intresserad av någon reservdel så kan det ordnas innan skrotningen sker!
Post Reply