Kamkedja en konsumentfråga?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Julius
Posts: 10
Joined: 27 Sep 2005, 13:40
Location: Sweden

Kamkedja en konsumentfråga?

Post by Julius »

Har alltid tyckt att kamrem är ett underligt påfund, kan man inte byta den enkelt som på gamla Volvo så borde det sitta kamkedja, allt annat är lurendrejeri, pådyvla konsumenten en "dold" kostnad, säg 10 000 kr för ett byte efter 10 000 mil, det blir ju en krona milen, bara för kamremmen! Sen har man ju alla andra kostnader och reparationer. Alla bilar skulle kunna ha kedja, även småbilar, jag har en liten twingo med kedja så det handlar nog bara om lättja eller att försöka tjäna pengar igen på oss. Vi konsumenter borde kräva att bilindustrin slutar sälja bilar som har reparation "inbyggt" redan från början, bilar borde inte byggas med tanke på att de ska gå sönder och måste repareras, bilar ska bara repareras ifall de råkar gå sönder.
Julius
Posts: 10
Joined: 27 Sep 2005, 13:40
Location: Sweden

Post by Julius »

Ursäkta, detta blev visst en ny tråd, skulle naturligtvis ha hamnat i kamremstråden som redan fanns. Ska försöka vara noggrannare?
Julius
Posts: 10
Joined: 27 Sep 2005, 13:40
Location: Sweden

Post by Julius »

Men jag kan fortsätta på temat, hjullager är en annan sak som är inbyggt och meningen att inte hålla, har bytt hjullager på nästan alla beg bilar jag ägt! Utom min gamla Volvo från 73, de rullade hur länge som helst. Att tillverkarna inte skäms att försöka tjäna in några kronor - el franc - på att sätta in skruttlager.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det är väl tyvärr så man kan tjäna lite mer pengar... bilen är lite billigare reservdelarna är dyrare.. gäller väl överlag på alla bilmodeller.....
Julius
Posts: 10
Joined: 27 Sep 2005, 13:40
Location: Sweden

Post by Julius »

Jo. Detta var ingen kritik mot renault utan gäller alla som sagt. De enda skälen jag kan komma på varför jag inte behållt min gamla -73 är bensinförbrukningen och krocksäkerheten, på precis alla andra områden har inte nya bilar erbjudet någon förbättring alls mot en gammal volvo. Men tyvärr är bensinförbrukningen den viktigaste faktorn i bilägandet för mig alla fall.

Jag kom på en sak förresten, om ngn har en budfirma el taxirörelse, ifall ni kör 10 000 mil på drygt två år (är det möjligt?), testa att hävda konsumentköplagen då när ni byter kamrem, den borde gälla då och ni får bytet gjort gratis. Konsumentlagen ger ju garanti mot fabrikationsfel i upp till tre år, och att sätta in grejer i bilar som ska gå sönder inom en så snäv marginal tycker jag borde tillhöra kategorin fabrikationsfel, speciellt som dom kan sätta in kedjor som håller mycket längre. Och en kamrem kan man ju inte vara oaktsam och tappa i golvet, går den sönder beror det ju på tillverkaren, inte föraren. ?Eller?!? [:D]
Julius
Posts: 10
Joined: 27 Sep 2005, 13:40
Location: Sweden

Post by Julius »

Hoppsan, har man firma/företag och köper bilen så gäller visst inte konsumentköplagen, gäller bara privatpersoner.

Stryk den sista satsen ur minnet.
Post Reply