Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by tiso »

Plötsligt härom veckan la bakrutetorkaren av på Lagunan (öppningsbar bakruta). Har kollat säkringen, inget fel på den (bytte dock för säkerhets skull, ingen skillnad). Ibland rycker torkaren till någon millimeter när jag startar. Kan det vara något relä som pajjat och var sitter det i så fall....och hur byter man det?
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Det bästa vore nog att få tag i en voltmeter och kolla om den finns nån spänning. Kanske nån mutter som har lossnat så den slirar? Vänta med att lämna till volvo, de är så dyra.

/joel p
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Jolle_Pborn wrote:Det bästa vore nog att få tag i en voltmeter och kolla om den finns nån spänning. Kanske nån mutter som har lossnat så den slirar? Vänta med att lämna till volvo, de är så dyra.

/joel p

Slirar gör den nog inte, då borde det väl låta om torkarmotorn i alla fall? Spänning verkar det vara, eftersom torkaren rycker till när jag slår på tändingen med påslagen torkare. Men jag ska försöka få tag i en voltmeter och kolla ordentligt....
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Kankse är som du säger att relät har gott sönder. Åk förbi volvo och fråga någon snäll mekaniker vart relät sitter.
User avatar
andcompe
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2005, 11:38
Location: Forsheda
Contact:

Post by andcompe »

Jag är rädd att det är allvarligare. På våran är torkararmen stelopererad efter att förra ägaren gått på den lite för hårt... tyvärr. Nåväl, effekten av det är att den ligger för hårt mot rutan och därför kan den inte röra sig ordentligt, framförallt om det är torrt ute, men man vill "tvätta" rutan.

Min teori är alltså att något kärvat fast, antingen torkararmen eller lagret till den, eller i värsta fall har motorn skrurit ihop, vilket kan få just de effekter du nämner; att det "rycker" i den när strömen slås på.

Mitt förslag:
1. Kolla elen, enligt föregående inlägg.
2. Montera bort torkararmen och kolla om motorn fungerar = pinnen roterar. Om inte, skruva loss motorn och om du är händig och elkunnig, öppna den och se vad felet är. Om inte, köp en ny på skroten och skruva dit.
3. Om pinnen rör sig och inte verkar gå trögt, så är det nog bara frågan om att göra rent och smörja.

Lycka till.
aljee
Posts: 40
Joined: 20 Feb 2006, 15:01

Post by aljee »

Jag har samma problem. Fick byta mekaniken till bakrutetorkaren.
Jag sägen bara "galvaniska strömmar".

Är det ngn som har bilder på vart detta relä (till torkaren) sitter på boxen !

Hade väldigt bra hjälp av bilden ang. belysning av klimatanläggning!!!!

Tyska sighten har kanske information

/ALJE
ALJE Strömsholm

Renault Laguna 1,8 Touring -02
Renault 19 1,7 -90
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jag har fått limma fast fästet till torkaren i rutan eftersom det lossnar(sett det på fler) har dessutom plockat ner torkarmekanismen eftersom den helt plötsligt kärvade ihop..så torkaren kräver lite uppmärksamhet ibland..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Michailoff
Posts: 6
Joined: 11 Apr 2010, 20:39
Location: Norrköping

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by Michailoff »

Min Laguna II 01/02 har givetvis samma problem som ni, torkaren sitter stenhårt fast. Går ej att rubba för hand i princip. Problemet är att efter demontering av torkaren så visar sig den stora muttern som håller fast mekanismen vara fastrostad! Går inte att rubba och jag vågar inte ta i allt för mycket så rutan spricker. Fattar inte var sprinten sitter som det pratas om. Ska man kunna få bort själva "pinnen" utan att montera bort hela paketet? En verkstadshandbok i pdf vore kanon... Har inte hittat någon i pappersform, går väl kanske att beställa iof.

För övrigt går bilen kanonskönt trots en brusten fjäder bak och glapp i båda styrlederna. Ska lämna in till lämplig verkstad vid tillfälle... Har någon koll på prisbild för detta? Kan vara kul att jämföra. Blir nog en Mekonomenverkstad jag lämnar till.

Det skrivs mycket om bussningarna bak. Det sägs att det "klonkar" om bilen då. Kan någon vara mer specifik över hur man märker detta fel?

I höst har det gått 5 år sedan kamremmen byttes, det verkar vara en längsta livslängd för den, eller hur? Då byter man väl vattenpump as well, har någon gjort det nyligen och vet priset?

Många frågor IGEN... Hav förtröstan, jag bättrar mig nog snart. :lol:
Mikael Sandberg
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by bo johansson »

Jag hade samma problem med min Laguna 06 med öppningsbar rutra. Sprejade rostlösande medel vid torkararmens lagring. Nästa dag började den att röra sig sakta. Sedan blev det att spola bakrutan .Då går torkarna 4-5 gånger åt gången. Efter 10 spolningar gick torkarna normalt. Efter varje dags start spolas numera bakruta.¨
Bo J
Bo Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by Tony »

du måste lossa muttern och dra av torkaren från axeln, innan du kan börja riva mer..
det smäller i bakvagnen vid ojämn väg går inte att missa när bussningarna är dåliga
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by bo johansson »

Kostnad byte en styrled? Laguna 02 V6.
Härom veckan konstaterade bilprovningen att en styrled måste byta(efter 18000 mil). Autoexpert verkstaden i Karlskrona tog 1600 kr inkl framvagnsinstllning.
Bra/lågt pris tycker jag.
Bo J
Bo Johansson
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by bo johansson »

Jag byte kamrem, vattenpump och generatorrem hos Renault i Karlskrona ( de servar visst volvo också) Bil Laguna 06 2,0 T. Pris 6900 kr. Autoexpertverkstaden offfererade ett pris som var drygt 1000 kr lägre
Bo J
Bo Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by Tony »

ja och var kommer torkaren in i bilden ???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
bo johansson
Posts: 96
Joined: 19 Mar 2008, 21:17
Location: karlskrona

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by bo johansson »

Hej Tony!
Om du läser alla mailen kring bakrutetorkare så ställer en person frågan jag svarar på. Ibland måste man vara flexibel och kunna växla ämne även om frågan inte hör hemma här. Hoppas att inte alltför många blir störda
bo j
Bo Johansson
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Bakrutetorkare Laguna -02 funkar ej

Post by LOKE »

Bytte bakvagnsbussningar bak för 2 månader sen och ljudet lät som metall mot metall. Det går inte att missa detta ljud , kostar nån tusing att byta på verkstad.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply