Vad är det för fel på min renault clio? Snälla hjälp!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
x_master90
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2006, 11:13
Location: Göteborg

Vad är det för fel på min renault clio? Snälla hjälp!

Post by x_master90 »

Tjenare. Jag har ett stort problem med min renault clio 92a.

För ett tag sedan så slutade min bil och ladda upp batteriet och då bytte jag laddningrelät, sedan dess så vill inte bilen starta i alla lägen. Jag har bytt batteri min det funkar inte.

I bland när jag Startar bilen så funkar det men jag märker att startmotor knappt orkar dra runt och starta bilen. Ibland funkar det inte alls, inte ens ett klick från startmotorn. Men elen värkar fungera över allt annat i bilen.

När jag inte kör på ett tag (1-2 dagar) så brukar bilen starta, men när jag kört kortare sträckor och försöker start så går det inte(Det kanske beror på slumpen?). Kan putta igån bilen och den funkar perfekt tills jag stänger av den.

Snälla svara på mitt inlägg om ni har någon aning om vad det kan vara eller om ni har haft liknande problem
Hjälp mig
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kolla
1- Batteriets status,syradensitet o mängd,belastnings prov.
2- Kabel anslutningar vid batteri,jordning mellan motor o chassie,batterikabel o chassie.
3-Är ovanstående rätt så,renov/byte startmotor.Kolla pris m. Autof..042-201620
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

polaren har exakt samma fel.. vi blir inte kloka på det...

laddar ur batteriet verkar det som.
//Armin Avdic
www.vsc.nu
//Clio 1,4 Rt -92
//Peugeot 205Mi16 -90
fridakj
Posts: 1
Joined: 10 Jan 2006, 11:23

Post by fridakj »

Kompisen hade precis samma problem att bilen inte startar efter kortare turer. Startmotorn är paj. Byt.

Testa byt generator på din bil så har du nog inga problem med laddningen sen. Har en 93:a där vi blivit tvugna att laga just denna. Kanske nåt med just cliosar
mavri
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2005, 16:08

Post by mavri »

Ja hade precis samma problem i November , jag bytte startmotor sen har det fungerat utmärkt !
User avatar
Hoffa
Posts: 20
Joined: 03 Jun 2005, 08:14
Location: Stockholm
Contact:

Post by Hoffa »

Hade exakt samma fel på min Clio -94. Bytte startmotor och passade på med en ny generator när jag ändå var igång. Sen funkade det finfint!

Fick för mig att den gick att starta om jag la i en växel och startade och efter det lilla skuttet så gick det att starta den. Skumt men jag vågade inte testa det tillräckligt många gånger för att ha belägg för om det var det men dom få gånger jag gjorde det funkade det. Sjukt. :)
Medlem nr. 1493
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

verkar som styrringarna "bussningarna" i startmotorerna pajar, dvs styrringen som håller inre axekl på sin bana. Det slutar med att den går emot själva lindningsytan vilket den inte får, den ska ju gå fritt och drivas av ett magnetfeält.

Det tror jag är felet på polarens 16v, efter att ha demonterat startmotorn.
//Armin Avdic
www.vsc.nu
//Clio 1,4 Rt -92
//Peugeot 205Mi16 -90
Post Reply