Behöver hjälp!

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GEN
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2006, 20:57

Behöver hjälp!

Post by GEN »

Jag kan ingenting om bilstereo överhuvudtaget och vore tacksam för lite hjälp!

Jag har en renault megane scenic från -99 med en orginalstereo i. För de första finns de lågnivå i en sådan? Om de inte finns går de att fixa på nåt annat sätt så man slipper byta ut stereon eller finns det något annat alternativ på stereo då man fortfarande kan använda fjärrkontrollen och displayen?

Vore tacksam för svar
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

vill du byta stereo så har iaf Sony och Pioneer enheter som är kompatibla med rattknapparna. Fast man får köpa till adapterkablage. Som jag förstod det finns det 2 typer av detta kablage - 1 med enbart rattknapparna och 2 med rattknappar och display. bytet i sig är inga problem då bilen har ISO-kablage framdraget - bara att plugga i.

Man kan också koppla in en högnivå->lågnivåomvandlare på stereons befintliga högtalarutgång. Den dosan skapar då en lågnivåsignal som du kan andvända. Jag har själv en sådan omvandlare inkopplad för tillfället då pengarna inte räckte till stereo och kablage. (kommer nog att byta stereon framöver då jag vill ha mp3 funktionen) Vet inte hur det ser ut i en Scenic, men i min Laguna touring var största problemet att få fram 12V ifrån batteriet till slutsteget i skuffen.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Behöver hjälp!

Post by chh »

GEN wrote:Jag kan ingenting om bilstereo överhuvudtaget och vore tacksam för lite hjälp!

Jag har en renault megane scenic från -99 med en orginalstereo i. För de första finns de lågnivå i en sådan? Om de inte finns går de att fixa på nåt annat sätt så man slipper byta ut stereon eller finns det något annat alternativ på stereo då man fortfarande kan använda fjärrkontrollen och displayen?

Vore tacksam för svar
Vilken stereo har du ? En del har lågnivå.. ge mig beteckning så kan du få besked. :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
GEN
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2006, 20:57

Post by GEN »

Jag tror att beteckning på stereo är Philips 22DC481/62 men är inte hundra på detta?

Finns det några bra förslag på ett bra slutsteg och en bra baslåda till ett vettigt pris?

Tack för alla svar
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

jag köpte ett paket på www.brl.se med 2st 10" GAS basar i färdig låda och ett slutsteg. Betalade 1998kr för det + en del kablar för inkoppling. Finns även med 1st 10" eller 12" bas och 2st 12" basar. Tycker att det var helt OK för det priset. Alternativt kan man leta på www.blocket.se och kanske göra ett begagnat klipp. Sedan finns ju alltid möjligheten att bygga sin egen låda vilket öppnar upp möjligheten för att välja bas/basar själv. Finns ju även aktivabaslådor att välja på. Kan ordna fram några bilder på min låda ifall det är intressant. Jag valde GAS lådan pga att den är relativt kompakt och tar därmed inte upp hela skuffen. Lådorna med 1st element i tar ju ännu mindre plats. GAS slutsteget som tillhörde paketet jobbar inte ens på halv effekt.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
GEN
Posts: 3
Joined: 20 Jan 2006, 20:57

Post by GEN »

Jag tittade tidigare på www.brl.se idag och fastnade faktiskt för de paketet och har tänkt beställa de så fort pengarna trillar in på kontot!

Teemu vad har du för stereo?

Skulle vilja ha en stereo där både fjärrkontrollen och displayen fortfarande går att använda, finns det några alternativ?

Tack igen för alla svar :D
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

jag har bilens original stereo fortfarande som jag satt en högnivå->lågnivå omvandlare på. Skall väl uppgraderas framöver någongång.

Och önskar du ha kvar både rattfjärr och display funktionen tror jag Pioneer och Sony har apparater för detta. Kräver dock adapterkablage, men det kan dom på BRL (eller någon annan seriös bilstereofirma) hjälpa dig med. För mig att det fanns 2 typer av kablage - det ena tog bara rattfjärren och det andra både rattfjärr och display. För mig att dessa adapterkablage inte är helt billiga, men slå tex BRL en signal och fråga dom. Var ett tag sedan jag pratade med dom angående detta.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mejlade brl om rattfjärr+ display fick svar att ingen adapter fanns till can-bus skulle komma i vår...verkar vara konstigt att det inte finns till en så "gammal"bil som laguna II är.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

när jag pratade med BRL i Örebro innan jul så skulle det finnas sade dom. Tror det var till Pioneers spelare. För mig att ävven den lokala Volvo handlaren sade något liknande.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Det är ingen ordning på allting... :!: :evil:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply