Batteri och felkoder.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Batteri och felkoder.

Post by A-K »

i måndags morse kom jag ut till bilen o skulle starta den, men då gick den ej att starta efter att ha stått sedan fredags kväll. Såg då att kupelampans strömbrytare stått i ngt mellan läge, den var släckt, men drog ström.
Ringde så jag fick assistans, har som tur e förlängt det på min bil. Testa med kablar, men funka ej. SÅ den bärgades till verkstaden. Där kolla de batteriet snabbt o sa att de var friskt. Sedan ringer de senare på dagen och säger att det är batteriet som har får låg spänning och därför ger felkoder till styrenheten som bryter när ,an försöker starta den.
Har dragit ur batteriet tidigare o då gick det emd startkablar. SÅ jag förstår ej felet riktigt, ngn som akn förklara för mig??
Bilen är en 02:a Clio. Hur går jag nästa gång? Funderar på att köpa en Prostarter 2 som är en batteriladdare som ej kräver eluttag utan kopplas till cig uttaget i bilen o på så sätt laddar batteriet, vad tror ni om det? Kanske bra att ha under vintern eller?

De bytte i alla fall batteriet och sa att jag ska undvika bakrutevärmare o sånt när jag kör korta sträckor. Vad räknas som korta sträckor??
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

kopplar du en laddare till bilens cigguttag så tar du ju ström ifrån batteriet. Så ladda ett batteri den vägen vet i tusan...
Jag personligen skulle nog kalla allt under 10-15min körning för korta sträckor.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

http://www.prostarter2.se/128.php

Det är denna som jag hittat. Det låter ju som om det skulle kunna fungera.
10-15 min okej, men vissa mena en viss sträcka. för 10-15 min, kan ju vara olika långt beroende på om man kör i stan eller landsväg...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Har ingen aning om prostarter funkar.
Batteriet i din bil var väl antagligen några år och de blir sämre med tiden så att du ska få samma fel igen låter inte så troligt (nu när du har ett nytt och frächt batteri) så du behöver nog ingen prostarter men om du köper en så vore det spännande och höra om den funkar :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

mange wrote:Har ingen aning om prostarter funkar.
Batteriet i din bil var väl antagligen några år och de blir sämre med tiden så att du ska få samma fel igen låter inte så troligt (nu när du har ett nytt och frächt batteri) så du behöver nog ingen prostarter men om du köper en så vore det spännande och höra om den funkar :D
har ju tänkt använda den lite för att ge batteriet en liten laddning under den kalla tiden av året. Men får se lite till nästa vinter. För de är ju lite svårt när man bor i stan i lägenhet o bara har utomhusparkering, man kan inte precis hitta ngt eluttag där....

Men kan någon förklara detta med felkoderna och hur jag ska göra för att få igång batteriet nästa gång om de skulle ske, dvs utan att felkoderna stryper startningen?

Batteriet var ju nästan 4 år gammalt...
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

A-K wrote:http://www.prostarter2.se/128.php

Det är denna som jag hittat. Det låter ju som om det skulle kunna fungera.
10-15 min okej, men vissa mena en viss sträcka. för 10-15 min, kan ju vara olika långt beroende på om man kör i stan eller landsväg...
jaha, du menade en starhjälp. Trodde du skulle ha en vanlig laddare. Enligt vad det står om prostarter så borde den ju kanske kunna vara något att ha med sig. 10-15 min körning så går ju bilen även om det är stadskörning. Visst att du inte har samma varvtal på motorn.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Teemu wrote:
A-K wrote:http://www.prostarter2.se/128.php

Det är denna som jag hittat. Det låter ju som om det skulle kunna fungera.
10-15 min okej, men vissa mena en viss sträcka. för 10-15 min, kan ju vara olika långt beroende på om man kör i stan eller landsväg...
jaha, du menade en starhjälp. Trodde du skulle ha en vanlig laddare. Enligt vad det står om prostarter så borde den ju kanske kunna vara något att ha med sig. 10-15 min körning så går ju bilen även om det är stadskörning. Visst att du inte har samma varvtal på motorn.
Det står ju att den kan användas som laddare också. Min tanke var att typ ladda batteriet en gång i månaden under vintern, för att ej riskera problemen igen... Bara en amatörmässig tanke, eftersom jag ej har tillgång till el vid min parkeringsplats. nackdelar med att bo central o i lägenhet...
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

läste lite mer om den och fann detta:

OBS! har du däremot använt din PRO STARTER 2 för att starta din bil rekommenderas att du laddar upp den på nytt medans du kör.

Laddningstiden varierar mellan 45-120min. Frågan är då om du kommer att hinna lada upp den emellan?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Teemu wrote:läste lite mer om den och fann detta:

OBS! har du däremot använt din PRO STARTER 2 för att starta din bil rekommenderas att du laddar upp den på nytt medans du kör.

Laddningstiden varierar mellan 45-120min. Frågan är då om du kommer att hinna lada upp den emellan?
Har läst detta, men tänkte ej använda den som starthjälp. eftersom jag har assistans till det, tänkte mer ha den som underhållsladdare under vintermånaderna. då man använder värme o allt sånt mer än på sommaren...
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

är dom inte dyra så kanske det kan vara värt ett försök. Testat att ringa eller maila någon återförsäljare och lagt fram din situation och hört vad dom tycker?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

Teemu wrote:är dom inte dyra så kanske det kan vara värt ett försök. Testat att ringa eller maila någon återförsäljare och lagt fram din situation och hört vad dom tycker?
Nej, har ej gjort det. Men väntar till nästa höst tänkte jag. Börjar ju bli vår snart o då kommer bilen ej köras som den gör på vintern, då kommer den stå stilla när jag jobbar, för jag ska cykla till jobbet.
krister
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2006, 18:56

Post by krister »

Hej!
Det finns även batterier som är x-tra lämpade för den som kör kortare sträckor. Vet ej hur bra de är men kolla med någon återförsäljare, typ mekonomen.
Post Reply