Tändspole Megané II 2003

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Tändspole Megané II 2003

Post by Christian »

Verkar som en hel del har haft problem med tändspolarna.
Ja har kört 4500 mil och idag började lampan avgasreningssytem blinka, verkstaden trodde det var tändspolen, har lämnat in den för en diagnos.
Borde inte en tändspole hålla lite längre? Kan man få det till ett garantiärende?
Vanliga nybilsgarantin gick ut i augusti 2005.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

emissionsgaranti till 8000mil så det kostar nog gratis..jag fick massa turbotrycksgivare,ny intercooler och nya programvara gratis,för att den garantin finns...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Post by Christian »

emissionsgaranti till 8000mil
Vad innebär detta?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

Att om där är fel på "emissionen" (utsläppen) så står garantin för byte av eventuella delar.

Det kan t.ex. vara en tändspole som inte funkar som den ska. då förbränns inte bensinen som i sin tur ger felaktiga avgasvärden och i värsta fall skadar katalysatorn

Då täcker garantin tändspolarna + katalysatorn.

I detta fallet gäller garantin till 8000mil.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Post by Christian »

Japp, det var tändspolen, de skulle byta den imorgon, verkade inte som det gick på garantin dock, skall bli intressant och se vad de säger.
TMegane
Posts: 3
Joined: 03 Feb 2006, 08:21

Post by TMegane »

Hade samma problem med min Megane 1,6 16V -02 nyligen. Då bytes tändspolarna på garantin, det kan dock bero på vilken sort det är, de jag hade var det visst förlängd garanti på. Bilen har gått lite över 9000 mil.
Se: Problemlösning, Frågor & Svar ~ Mégane tändspole?
Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Post by Christian »

Tändspolarna byttes på garantin, men jag fick betala diagnosen själv 465:-
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

haha det va det dummaste jag hört.gjordes detta i stockholm lr ... :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Post by Christian »

Det gjordes på Bilia i Malmö. Frågade när jag skulle betala varför jag skulle behöva betala för diagnosen när de tar det på garantin, fick inget bra svar, det bara var så. Jag var dock lättad att det bara blev 465:- så jag orkade bråka.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok dom skall klämma folk på pengar på ett garanti jobb,det slapp jag göra....hur fan tror dom dom e funtade, skall man behöva tala om för verkstaden vad som är trasigt för att få full garanti.Det är väl typiskt att ett stort bolag gör sånt,speciellt i en storstad..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Christian wrote:Det gjordes på Bilia i Malmö. Frågade när jag skulle betala varför jag skulle behöva betala för diagnosen när de tar det på garantin, fick inget bra svar, det bara var så. Jag var dock lättad att det bara blev 465:- så jag orkade bråka.

Då tjänar dom bra, du betalr + att dom fakturerar Renault på beloppet.... :?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

chh wrote:
Christian wrote:Det gjordes på Bilia i Malmö. Frågade när jag skulle betala varför jag skulle behöva betala för diagnosen när de tar det på garantin, fick inget bra svar, det bara var så. Jag var dock lättad att det bara blev 465:- så jag orkade bråka.

Då tjänar dom bra, du betalr + att dom fakturerar Renault på beloppet.... :?
Tror också att dom fortfatande kommer att fakturera beloppet du redan betalt och på det viset tjäna lite extra.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Klart fall av dubbelfakturering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Christian
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2006, 11:27
Location: Malmö

Post by Christian »

Kanske skall ringa och höra :x
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Alla nya bilar har 5 års garanti (svensk lag) på att emissionerna stämmer. Pajar något som påverkar det (tex kat) så ska garantin gå in och täcka kostnaderna. Många företag försöker snacka sig ur det. Jag har hört folk som fått tändspolar utbytta gratis och en del som fått betala för dom.

Jag tror inte tändspolar är mycket sämre än förr. Dom belastas hårdare eftersom dom är mindre i storlek. Sen har man 4-6st mot förr 1. Så oddsen ökar ju markant att en pajar.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply