Oljefilter till R16TL

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Max
Posts: 3
Joined: 11 Apr 2006, 14:57
Location: Höllviken / Stockholm

Oljefilter till R16TL

Post by Max »

Jag behöver nytt oljefilter till min R16TL motor. Jag tänkte att det kan jag säkerligen hitta hos någon av de vanliga kedjorna, typ Autoexperten eller Mekonomen. Men de lär ju inte känna till R16TL. Vilka andra modeller har samma filter?

Vilken nybörjarfråga :roll:

Vilka NGK stift bör man använda till samma motor?
R12-Kent
Posts: 224
Joined: 11 Nov 2005, 17:50
Location: Kristinehamn

Post by R12-Kent »

Ring till Benny på Autofrancé han är mycket kunnig på Renaulter och han kan skaffa de delar som du behöver till din R16. När det gäller de företag som du nämner så vet de nog inte hur en R16 ser ut, för det problemet har jag med min R12a.

Lycka till.
mattias77
Posts: 11
Joined: 12 Jan 2006, 17:57
Location: Landskrona

Post by mattias77 »

du kan kolla med Ad center (www.ADCENTER.nu) dom har oljefilter till din bil filtret heter OC11 kostar ca:91:- luftfilter LX127 83:-
ngk tändstift heter BP6ES 8)
Max
Posts: 3
Joined: 11 Apr 2006, 14:57
Location: Höllviken / Stockholm

Post by Max »

Tack för hjälpen. Men är det någon som vet vilka andra modeller som har filtret? Jag kan tänka mig att det sitter på en MASSA bilar, men vill gärna få det sagt av någon som vet att det sitter på exempelvis Renault 5. För då har jag betydligt fler alternativ till var man kan handla.
mattias77
Posts: 11
Joined: 12 Jan 2006, 17:57
Location: Landskrona

Post by mattias77 »

oljefiltret sitter på alla r5:or mellan 1973-1984 med längsmonterad motor.
jag jobbar själv i reservdelsbranchen, på adcenter och tycker det är pinsamt att om du inte kan få hjälp av personalen på de olika reservdelskedjorna - även om bilen du har inte längre finns med i datakatalogen så har alla butiker papperskataloger de kan slå i - och hos oss sparar även de gamla katalogerna för att kunna se vad för filter som ska sitta på äldre bilar och de fordon som blir entusiastfordon.
hoppas du kommer hitta ditt filter hos någon, även om de först säger att de inte har det! :D
Max
Posts: 3
Joined: 11 Apr 2006, 14:57
Location: Höllviken / Stockholm

Post by Max »

mattias77 wrote:oljefiltret sitter på alla r5:or mellan 1973-1984 med längsmonterad motor.
jag jobbar själv i reservdelsbranchen, på adcenter och tycker det är pinsamt att om du inte kan få hjälp av personalen på de olika reservdelskedjorna - även om bilen du har inte längre finns med i datakatalogen så har alla butiker papperskataloger de kan slå i - och hos oss sparar även de gamla katalogerna för att kunna se vad för filter som ska sitta på äldre bilar och de fordon som blir entusiastfordon.
hoppas du kommer hitta ditt filter hos någon, även om de först säger att de inte har det! :D
Tack så mycket. Jag har inte kollat med några butiker än, det är ju påsk :x. Jag tänkte att jag skulle reka lite, bara.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag tror renault övergav tummsystemet på oljefilter -81 så motorn i 5:an kan nog ha både och.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply