Sportsystem clio sport?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
tdr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2006, 22:40
Location: Mjölby

Sportsystem clio sport?

Post by tdr »

Är det nån som har några rekomendationer på ett sportsystem till min clio sport-01 gärna rostfritt, och priser vore tacksamt!
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

ferrita?
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

ab wrote:ferrita?

Var dit igår, kostar 5700kr+400 montering. Livstidsgaranti!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
tdr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2006, 22:40
Location: Mjölby

Post by tdr »

Jolle_Pborn wrote:
ab wrote:ferrita?

Var dit igår, kostar 5700kr+400 montering. Livstidsgaranti!

Jag har oxå kollat lite på de, men de där med livstids garanti e ett rätt luddigt begrepp, för de e ju bara tiden som bilen e i din ägo!
Inget ont om ferrita utan jag undrar bara om de inte finns några andra alternativ, verkar va dåligt till den här modellen!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Dåligt tycker jag inte, finns ju många andra system. Gpartners säljer Remus sen säljer forza supersprint. Kommer inte på några fler för tillfället.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Post by Anders J »

Tja!
Jag har Ferrita på min Clio Sport -01, satt på när jag köpte den så jag har väl ingen garanti. Vet inte om det ger någon extra effekt men tillsammans med öppet luftfilter så är det oki ljud ifrån den. Jag trivs med det är "tyst" när jag kör lungt men "vrålar" när jag trycker på :lol: ´
Men det är nog mest tackvare luftfiltret, har dock inte kollat hur många tum "röret" är på....
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Dim: 2 1/8". Ändrör 1x4". Inte speciellt stor dimension på röret, men pratade med dom på feritta. De sa att det var ljuddämparnas uförande som spelade mest roll.

Sen det där att det bara är livtidsgaranti gäller ju som sagt inte om man byter ägare. Men en jobbar kompis fick nedslag på besiktningen i år på sin nissan sunny, det satt ferrita på den. Han var tvungen att byta, men sen var det systemet från 1988 så... 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
tdr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2006, 22:40
Location: Mjölby

Post by tdr »

Jag har funderat på att prata me grabbarna på raka rör, för jag skulle villja karva lite i bakpartiet så de ser lite roligare ut, och så vill jag ha modell "japsdämpare" sist så jag har möjlighet att stoppa i en sån där insats så de blir lite tystare vid långa turer!
De e ingen som har några erfarenheter från dom?
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Post by Anders J »

Min brorsa mange j på forumet, har orginal avgassystem + bytt ut sista dämparen mot en japsdämpare. Han har så man kan ställa dämparen samt plocka ut insatsen. Blev lite jobbigt när vi åkte tur och retur GBG i höstas. Den som sitter i baksätet hör inte så mycket :D
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Dom wrote:Japsdämpare och feta kromade slutrör. :x


This is the shit!
Image

:D :D 8)

:wink:
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Falk... ser helt rätt ut samt lät helt rätt med ditt slutrör.

Som Anders J sa så har jag bytt sista dämpen mot japs (mest för att det var ett billigt alternativ, är inte så förtjust i gigantiska slutrör)
Bilen låter rätt när man gasar inne i stan men brummar lite för mycket på landsvägen... men det funkar 8). en kille hade hört mig på håll och trodde det var en motorcyckel som kom :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Det som jag provat som syns på bilden är ett Laser "deeptone" s.k. halvsystem, från bakaxeln och bakåt. En stor tung rostfri slutburk av rättigenomtyp. Jag har lackat bakre gaveln på den bling-blanka dämpen mattsvart och det gigantiskta kromade slutröret har jag bytt mot en mattsvart fet "dieselkrök". Nå'n ordning får det vara. :roll:
Tyvärr går konceptet bort till vardags eftersom det dånar för mycket för min smak när man åker landsväg. Däremot låter det helt ok när man huligankör på småvägar och skrämmer grannar hemma på lugna gatan. :wink:
Det intressanta är att bilen faktiskt går en aning bättre med denna slutdämpen. Maskinen drar lite bättre mellan 3.5-5k, det gör att effektpuckeln som man upplever vid 5k nästan helt försvinner. Det blir inte längre lika viktigt att växla precis vid 7k för att hamna över 5k på nästa växel.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
tdr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2006, 22:40
Location: Mjölby

Post by tdr »

Falk wrote:Det som jag provat som syns på bilden är ett Laser "deeptone" s.k. halvsystem, från bakaxeln och bakåt. En stor tung rostfri slutburk av rättigenomtyp. Jag har lackat bakre gaveln på den bling-blanka dämpen mattsvart och det gigantiskta kromade slutröret har jag bytt mot en mattsvart fet "dieselkrök". Nå'n ordning får det vara. :roll:
Tyvärr går konceptet bort till vardags eftersom det dånar för mycket för min smak när man åker landsväg. Däremot låter det helt ok när man huligankör på småvägar och skrämmer grannar hemma på lugna gatan. :wink:
Det intressanta är att bilen faktiskt går en aning bättre med denna slutdämpen. Maskinen drar lite bättre mellan 3.5-5k, det gör att effektpuckeln som man upplever vid 5k nästan helt försvinner. Det blir inte längre lika viktigt att växla precis vid 7k för att hamna över 5k på nästa växel.


Du har ju faktiskt helt rätt i att de e de sköna mullret och lite effekt som man e ute efter! Men jag har varit lite i valet och kvalet om man ska hålla den stilren (som den faktiskt e) eller om man ska "sticka ut" lite, så de optimala vore egentligen att hitta nån form av insats till din diselkrök!
Så man kanna dåna duktigt vid buskörning och ha de tyst och lugnt vid långa turer!
Post Reply