Radio (CD), Klocka och temperaturmätare döda.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ani
Posts: 34
Joined: 12 Sep 2005, 20:33
Location: Sweden

Radio (CD), Klocka och temperaturmätare döda.

Post by Ani »

Skulle tjuva lite ström från cd'n till ett Ipod interface i min Renault Laguna II. Tänkte att det inte drar så mycket ström så det borde inte vara några problem.

Dock så insåg jag med skräck i samma ögonblick jag kopplade ihop sladdarna att jag glömt att koppla loss batteriet, vilket resulterade i ett litet knaster.

Sen var ju mycket riktigt CD'n och Displayen som visar klocka och temperatur döda. Har kollat alla säkringar i kupén, men de verkar alla vara hela.

Någon som har en idé om hur jag kan åtgärda detta?

Edit: Displayen för däcktryck och dörrar fungerar, dock inte bakrundsbelysningen. Även automatiken för fönsterhissen på förarsidan har gett sig, vilken innebär att fönstret "hackar" ner, jag får trycka för varje steg den skall ner. I övrigt fungerar all elektronik.
Ani Johansson - Skövde
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hackandet i fönstren ska vara så, det försvinner efter 2ggr upp o ner (står i bruxen) det är klämskyddet. CDn ger ström till displayen, är den paj = svart. Finns fler säkringar bakom handskfacket(men hjälper nog inte).Det är nog säkring i cdn om du har tur..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Ani
Posts: 34
Joined: 12 Sep 2005, 20:33
Location: Sweden

Post by Ani »

Tack för svaret. Det där med fönstret visste jag inte, då ska ju det gå att lösa iaf :)

CD'n är det inget fel på, det är bara det att den inte får någon ström. Har kollat säkringen (hel) och dessutom testat en annan CD som jag vet fungerar, lika död den. Så det kommer ingen ström alls till den.

Plockade också ut displayen förut för att se om det fanns någon säkring där.. Men det gjorde det ju tyvärr inte heller. Såg då också att diodrarna verkar "omöjliga" att byta, är det byta av hela displayen som gäller för att få de att börja lysa igen?

OBS! den vänstra delen av displayen fungerar (dock inte bakgrundsbelysning), dvs. bältespåminnare, däcktryck osv.. Så här ser den ut. Inte min, men likadan :)
http://194.213.86.49/users/30/bil/lgnr/216304_1.jpg
Ani Johansson - Skövde
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har du kollat alla säkringar i motorutrymmet? Finns en till stereo där.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Ani
Posts: 34
Joined: 12 Sep 2005, 20:33
Location: Sweden

Post by Ani »

EDIT: Har precis gått igenom säkringarna i motorrummet, ingen lycka där tyvärr :( Får nog förstsätta sökningen imorgon.

Tittade inte så noga där, trodde inte det var relevant. Men skall naturligtvis göra det nu, hittar ingen förklaring någonstans för vilken säkring som är vilken i motorn. Det finns ju några stora som sitter på rad (en som man skall dra ut om det inte går att stänga av bilen står det i instruktionsboken), och sedan finns det några spridda små säkringar.

Antar att det skall vara någon av dom små?

Angående el-hissen så var ju det enkelt fixat om man läst instruktionsboken. Tack så mycket för hjälpen.
Ani Johansson - Skövde
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns även en säkring under askkoppen på en del modeller. Öppna den och dra rakt ut. Sitter en Odb2 kontakt + säkring ( i vissa fall)
Kom på att det hela är timerstyrt via UCH också. Kan vara ett relä som sitter i huvud data boxen (bakom säkringarna Tv om ratten)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Ani
Posts: 34
Joined: 12 Sep 2005, 20:33
Location: Sweden

Post by Ani »

Nu börjar det låta avancerat ;) Antar att man inte kan se om ett relä gått sönder? Får försöka få tag på en fackman imorgon annars.

Rapporterar vidare...
Ani Johansson - Skövde
Ani
Posts: 34
Joined: 12 Sep 2005, 20:33
Location: Sweden

Post by Ani »

Kollade säkringen under askkoppen, och mycket riktigt, nu funkar stereo, klocka, termometer och bakrundsbelysning till displayen :D

Tusen tack för hjälpen Christer!

Nu skall jag nog testa att ta sladdarna från ciggutaget istället.. Hoppas jag slipper att rapportera om fler missöden innan installationen är klar ;)
Ani Johansson - Skövde
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Så lite så :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply