Bristande kvalité i Laguna II de första åren?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Bristande kvalité i Laguna II de första åren?

Post by Jörgen »

:roll:

Vår laguna -02 har rullat 10´mil och det börjar komma en hel del saker, såsom behov av nya brosmskivor runt om, bakbussningar m.m. Är det normalt på en 02:a med så lite mil eller är det ett tecken på Renaults bristande kvalité på lagunan?

Någon som vet hur man släcker servicelampan för 12.000 mila service? Jag tänker låta en icke auktoriserad verkstad göra jobbat för halva priset, dvs 6.000 kr. 12.000 kr som Rejmes tar är rena rånet!

Bör jag vänta till 12´mil eller göra det tidigare, tips och erfarneheter?
/ Jörgen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det verkar vara lite bristande kvalitet.min -02 har jag fått göra en del på
elhiss hf
glapp lyse klimator
hjullager hf
styrleder båda sidor yttre
limma fäste till torkare i bakruta (euroline)

inte fixat
inre styrleder
backvarnaren larmar
bussningar i bakvagnen.

vilket man tycker att en så pass ny bil skall hålla bättre...men visst det är en skön,snygg bil när den är hel.....12000mil är kamrem så det kan ju kosta en del men volvo tar alltid för mycket...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Obserrvera att kamremsats också skall bytas vid 12000mil, 6000 är nog utan k-remsatsen.
Om verkstaden du skall anlita är så okännande så att dom inte ens kan återställa serviceindikatorn så vad vet de om vad som skall göras vid denna service :?: Inget ont om fria verkstäder men man måste veta vad man styr med :wink:
Bakvagnsbussningar, spindelleder och hjullager verkar vara svaga på laguna2
men man får hoppas att det skett konstruktionsförbättringar på dessa detaljer.
Bromsskivor med 10000mil är att räkna som byte på vilket märke som helst.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har iof ej med topic att göra. Var vid Volvo Västervik i dag, en kompis har köpt en ny v70 T5 för 500.000:-(för ca 10 mån sedan) Bilen har nu gått 2500mil Båda bakhjuls lagren slut, krängnings hämmare fram, backvarnare och abs larmar om fel.... kanske samma leverantör som till Renault :?: :wink:
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

:P Tack för tipsen.

6000 kr är med kamremssatsen. Verkstaden är faktiskt riktigt bra, men jag har inte frågat om de kan "nollställa" serviceindikatorn, men utgår ifrån det.

Kan trots allt vara bra att veta hur man gör.

Någon som vet vad bakvagnsbussningar kostar och om man behöver 2 eller fyra?

Måste man ur funktionsynpunkt byta den eller är det främst för att slippa klonkandet?

Renaults tragedi med lagunan på bilbeskitnignen och i "våra bästa bilar" är nog bästa att inte kommentera så här nära helgen...

Jörgen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

:roll: :?: Svart pris eller :?: Bara att gratulera att du hittat en verkstad som jobbar ideellt :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

:) Fler tankar om mitt inlägg om Renault produktkvalite´m.m.?

:?:
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

har en Laguna 3.0V6 Touring Initiale också ifrån 2002. Är hittills helnöjd med bilen. (har haft den sedan december 2005). Enda strulet jag haft är en gnisslande mekanism till fönsterhissen höger fram - den har jag smörjt upp så nu går den fint igen. Och att givaren för ute temp gav upp i samband med tvätt - också bytt. samt slutligen byte av styrstag och hjulinställning efter att jag råkade glida emot en trottoarkant i vintras. Betydligt bättre kvalité än på Volvo V70 -01 vi hade innan som inte gick 1 månad utan att det var något.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Bussningarna i bakvagnen är två till antalet. Verkar bara vara sk*t.
Jag har tagit upp detta i en annan tråd. 4700:- Ska volvo i Gävle ha för att byta på båda sidor.
/Tomas N.
Tomas Niemeyer, Sandviken.
Renault Megane Sport tourer -10.
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

Post by Jörgen »

:? Okey, tack för alla svar.

Kul att höra att det finns de som är ganska nöjda med sin Laguna även om det uppenbarligen finns brister på de första tre årsmodellerna som inte borte finnas. :D

Kom gärna med fler synpunkter...
Proxyon
Posts: 17
Joined: 07 May 2006, 16:22
Location: Motala (men bor i gbg)

Post by Proxyon »

Dennis wrote::roll: :?: Svart pris eller :?: Bara att gratulera att du hittat en verkstad som jobbar ideellt :D
OK/Q8 i Motala tar drygt 5500:- inkl. kamremsats när jag ringde och frågade dem för drygt två månader sedan.

Priset varierade kraftigt på olika verkstäder (detta fick jag fram när jag frågade olika verkstäder): (inom parantes är också med stora servicen 12.000 mil).

Bilia Almedal/Göteborg: 7753 kr (stora service vid 12.000 mil 12400kr)
Bil-Nilsson Alingsås: 7625kr (stora service vid 12.000 mil 11900kr)
Skobes Bil Motala: 7650kr (stora service vid 12.000 mil 12300kr)
CMS Carmount Service i Gbg: 7370kr (stora service 12000 mil 11626kr)

OKQ8 Motala: 5500:- (stora service + ca: 4200 kr)
Hamo Bilservice Mölndal: ca: 6000:- (stora service + ca: 3000:-)
Nora Bilverkstad i Nora: 5273:- (stora service ca: 7500 - 8000:-)
Sammy Swärd, Göteborg
Renault Laguna 1.8 16v Euroline -02 (M Blå)
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Re: Bristande kvalité i Laguna II de första åren?

Post by RolandM »

Jörgen wrote: Vår laguna -02 har rullat 10´mil och det börjar komma en hel del saker, såsom behov av nya brosmskivor runt om
På min Citroën behövde bromsskivorna bak bytas efter 8 000 mil, samma med min Laguna, har dessutom bytt bromsskivorna fram också. Rost!
Verkstan påstår att jag kör för lugnt och bromsar för lite, vilket gör att ytrosten inte slipas av. Det kan nog vara så haha.
Rostiga bromsar har de flesta bilar, det är det absolut vanligaste problemet med bilar enligt bilprovningen.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Post Reply