Mätarställning fel!! Hjäp!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
minliners
Posts: 8
Joined: 04 Jul 2006, 22:12

Mätarställning fel!! Hjäp!!

Post by minliners »

Hej! Jag har redan ett problem som jag inte tyckte var ett problem när jag köpte bilen. Det är så att bilen har gått ca 10000mil och 9000mila servisen är utförd förra året då kamrem samt spindelled byttes, men efter att förra ägaren gjort servisen gick instrumentpanelen sönder så istället för att laga felet köpte han en beg instrument panel som han satt i pga det blev billigare än att laga felet,den besiktigades 0512 och då stog den nya mätaren på 4900mil och nu står den på 6300mil så räknar man på det så stämmer det nog ganska bra att den nu har gått 10-11000mil.

Det jag undrar är om dom på en renault verkstad kan kolla exakt hur långt den har gått och dra fram den till den rätta milen? Jag måste oxo koda om nyckelkortet pga att det andra är borttappat!! Det känns som jag har gjort bort mig totalt och jag funderar på om jag hade psycos när jag köpte den, vad tror ni detta kommer att kosta mig?? :cry:

ps: det är en Laguna 2,0-03 euroline och mitt första bilköp! HJÄLP!!
Mathias Wennergren-Örebro
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hej :D
Nyckelkort kan ej kodas om till annan bil.(går bara att programmera 1 gång till en bil). Om det en är borttappat så kan Volvo radera det ur bilens minne. Om du ska köpa ett nytt så gör det samtidigt annars åker du på en programmering till. Hastighetsmätaren kan ej volvo programmera om. (bara nya 05). Det finns firmor som kan programmera om den åt dig.
Totala Km finns lagrat i kortet också. Det kan Volvo läsa ut åt dig.

Vilket kort har du tappat? (Det med 3 eller 2 knappar)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Tyvärr. Renaultverkstaden kan inte ändra mätarställnigen. Enda sättet är att uppsöka en som kan "justera" mätarställningen, som det så fint heter. Brukar vara annonser i Gula tidningen och liknande tidningar. Annars är det bara att uppsöka närmsta hål-i-väggen-verkstad som handlar med importbilar. De har säkert sådan utrustning. :)
minliners
Posts: 8
Joined: 04 Jul 2006, 22:12

Post by minliners »

Tack för hjälpen! Jag får se vad jag ska göra allt känns drygt bara. Det blir ju svårt att veta när den ska in på sevice nu? Så du menar att dom kan kolla hur långt den har gått fast dom har bytt hela panelen??
Mathias Wennergren-Örebro
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

minliners wrote:Tack för hjälpen! Jag får se vad jag ska göra allt känns drygt bara. Det blir ju svårt att veta när den ska in på sevice nu? Så du menar att dom kan kolla hur långt den har gått fast dom har bytt hela panelen??
Japp Km lagras2 olika ställen + ditt kort
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
minliners
Posts: 8
Joined: 04 Jul 2006, 22:12

Post by minliners »

Tack så mycket för info! Jag har pratat med en kille på volvo men han sa att det inte gick att kolla hur långt den har gått!? varför ljuger han om det i så fall? har han ingen koll eller :shock: Vart kan jag vända mig för att få det kollat i så fall? Har ni någon firma eller verkstad som ni kan tipsa mig om :wink:
Mathias Wennergren-Örebro
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

minliners wrote:Tack så mycket för info! Jag har pratat med en kille på volvo men han sa att det inte gick att kolla hur långt den har gått!? varför ljuger han om det i så fall? har han ingen koll eller :shock: Vart kan jag vända mig för att få det kollat i så fall? Har ni någon firma eller verkstad som ni kan tipsa mig om :wink:
Det ligger info på kortet, det finns en läsare för det. Vem eller vilka verkstäder som har det vet jag ej. Ring Renault Göteborg.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
minliners
Posts: 8
Joined: 04 Jul 2006, 22:12

Post by minliners »

Då får jag tacka så hemsk mycket!!!
Mathias Wennergren-Örebro
Post Reply