Skyddsplåt lös - sida om avgassystem.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Skyddsplåt lös - sida om avgassystem.

Post by RolandM »

Hej vänner

Häromdagen kom jag fram bakifrån mot bilen och upptäckte något som stack ut på undersidan, vid närmare inspektion så visade det sig vara en plåt med någon slags skyddsfolie som är fastsatt till höger om ljuddämparen och avgassystemet. Det har blivit rost runt bakre skruvhålet så skruven sitter infäst i bilen men inte i denna plåt längre... Plåten sitter nu fast med främre skruven, det går att vicka den uppåt.

Någon idé om vad jag ska göra? Hur akut är det att fixa och vad gör den här plåten egentligen? Bilen är nyservad och besiktigad för 1 1/2 månad sedan och då satt plåten där den skulle, så den har lossnat helt nyligen i ena infästningen.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Plåten är förmodligen nån slags värmesköld som avleder värmen från avgassystemet. Rätta mig om jag har fel :oops:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

värmesköld. korrekt. jag har ryckt bort mina. onödigt skrammel.

du kan skruva upp den på nytt om du vill. men den kommer ganska säkert lossna igen, eftersom plåtarna spricker av vibrationerna.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Men det måste ju finnas någon tanke med att den finns där, så jag vet inte om jag vågar att bara rycka loss den?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

den sitter ju där för att skydda mot värmestrålning.
Så det är klart. Vill du inte riskera något så bör du nog skruva dit en ny plåt.

De finns att köpa begagnade på skroten och jag tror även nya plåtar går att beställa ifrån volvo, autofrance, mfl.


Mvh Fredrik
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

RolandM wrote:Men det måste ju finnas någon tanke med att den finns där, så jag vet inte om jag vågar att bara rycka loss den?
Kolla om det går att skruva dit den med en själborrade skruv kolla bara så du inte skruvar den in i något som kan ta sakda..
Jens Håkansson - Charlscrown
Vä sjutii töööbo...(tvau komma fäm Tee) Invidia by Streetpower
Post Reply