Byta upp Renault original

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Byta upp Renault original

Post by Pakke »

Var idag på skroten och i en Laguna II satt det en cabasse stereo (lr vad den hette).
Skulle den gå att sätta i min bil med den enklaste stereon, förutsatt att jag hittar koden till den andra apparaten?

I så fall blir nåt bättre ljud?

:roll:
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Japp , blir mycket bättre. Ta alla högtalare också.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

finns det lågnivå på dom..?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

finns det ingen lågnivå utgång så finns det omvandlare ifrån högnivå. Har en i bilen som jag kan sälja för 100kr.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teemu wrote:finns det ingen lågnivå utgång så finns det omvandlare ifrån högnivå. Har en i bilen som jag kan sälja för 100kr.
så du har en sådan stereo? det skall ju vara lite mer kräm i en sådan 4*40 istället för 4*15-20 borde ju göra någon skillnad,frågan är ju om man kopplar in omvandlaren skall man koppla bort högtalarna till 2kanaler då lr skall man belasta dom kanalerna mer på stereon. hur gjorde du ?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

chh wrote:Japp , blir mycket bättre. Ta alla högtalare också.
Har dom bemödat sig med att sätta i andra högtalare till den stereon??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ja, dom är mycket bättrer, finns att köpa som uppgradering för typ 500:-
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: Byta upp Renault original

Post by mrMegane »

Pakke wrote:...cabasse stereo (lr vad den hette)...
Någon som har lust att upplysa mig om vad det är för en maskin :?: Cabasse som företag känner jag väl till genom Hi-Fi biten, så det behöver ni inte förklara.

Är det en speciell och integrerad maskin för laguna, eller är den i vanligt DIN format, så det passar i ex en Mégane eller annan bil :?:

Att den använder sig av högnivå har ni redan sagt, men finns det varianter med lågnivå och tidskomp också :?:

Som sagt nu blev jag nyfiken :P
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns fyra modeller på Cabbase varianten. Med växlar/bak och fram Med Radion Bak /fram. Dom med växlare har lågnivå också. (en del singel)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Glömde... Ja passar i din facket. En del modeller sitter växlare i ett fack och resten i det andra.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

chh wrote:Det finns fyra modeller på Cabbase varianten
Har du koll på vilket år som dom kom, eller är det helt enkelt med den nya karossen :?:

Hemsidan -> http://www.cabasse.com/english/index.php
(för dom som vill läsa om hemmapryttlar osv)

Ska ta mig förbi Renault och lyssna på en Cabasse anläggning nära förestående :P
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Tony wrote:
Teemu wrote:finns det ingen lågnivå utgång så finns det omvandlare ifrån högnivå. Har en i bilen som jag kan sälja för 100kr.
så du har en sådan stereo? det skall ju vara lite mer kräm i en sådan 4*40 istället för 4*15-20 borde ju göra någon skillnad,frågan är ju om man kopplar in omvandlaren skall man koppla bort högtalarna till 2kanaler då lr skall man belasta dom kanalerna mer på stereon. hur gjorde du ?
Jag har omvandlaren kopplad parrallellet med dom bakre högtalarna - så dom bakre högtalarna går fortfarande på stereon. Eller hade... Omvandlaren sitter kvar men används inte nu pga att jag sålt basarna.
Vet i tusan vad jag har för högtalare, men det var plast korgar på dom har jag för mig. Och hur stereorna är annars har jag ingen aning om, min första Renault detta. Någon lågnivå ut fanns inte original på stereon vad jag uppfattade det som iaf.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

mrMegane wrote:
chh wrote:Det finns fyra modeller på Cabbase varianten
Har du koll på vilket år som dom kom, eller är det helt enkelt med den nya karossen :?:

Hemsidan -> http://www.cabasse.com/english/index.php
(för dom som vill läsa om hemmapryttlar osv)

Ska ta mig förbi Renault och lyssna på en Cabasse anläggning nära förestående :P
01-03 är lika sedan är 04-05 annorlunda och med Facelift II helt annat. 03 finns blandat.. tyvärr en stor röra.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Re: Byta upp Renault original

Post by Teemu »

Pakke wrote:Var idag på skroten och i en Laguna II satt det en cabasse stereo (lr vad den hette).
Skulle den gå att sätta i min bil med den enklaste stereon, förutsatt att jag hittar koden till den andra apparaten?

I så fall blir nåt bättre ljud?

:roll:
Fick du någon pris uppgift på stereon? Skulle kunna tänka mig att sälja vår Cabasse med växlare till förmån för en stereo med mp3. Har ju även koden till stereon.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Re: Byta upp Renault original

Post by mrMegane »

Teemu wrote:...Skulle kunna tänka mig att sälja vår Cabasse med växlare till förmån för en stereo med mp3...
Har du digitalkamera så vore det kul att se en bild på den där Cabassestereon :P eller om du har en länk :?:
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
Post Reply