Död Laguna -97

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Död Laguna -97

Post by jokre »

Hej igen på forumet!
Nu är det dags igen!!! Min Laguna strular efter att ha fungerat en tid. Har tidigare lagt in ett inlägg om detta, men jag gör det igen eftersom det är en lite ny variant denna gång.

Skulle åka hem från jobbet och kom till parkeringen och låste upp med c-lås-fjärren. Klick! Låset gick upp som det alltid gör. Satte mig i bilen och skulle starta. Alla lampor lyser som vanligt, startmotorn går, men bilen tänder inte. Dessutom börjar lampan för imobilizern blinka med hög frekvens. Det här har hänt tidigare med exakt samma symptom vilket jag beskrivit i ett annat inlägg http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=3989 men denna gång är det ett annorlunda resultat.

Det jag gjorde tidigare funkar inte denna gång för att lösa problemet (ingen säkring är trasig och att lägga av minuspolen hjälper inte heller - inte ens efter en halvtimmes strömlöshet). Någon som har andra bra lösningar på problemet? Tacksam för det i så fall...
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Läste instruktionsboken för bilen och det kan ju faktiskt vara fel på nyckeln. Det står så här:

Om systemet inte känner igen koden blinkar kontrollampan oavbrutet.

Ska ta med extranyckeln på jobbet i morgon och testa. Det är ändå konstigt att immobilizern ska slå ut halvljusautomatik, c-lås, innerbelysning, etc. Men det kanske ingår i den franska definitionen av stöldskydd, vem vet... :D[/quote]
Jonas Reppe - Östersund
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Hade samma problem men det gick att lösa genom att låsa och låsa upp bilen med nyckel medan man sitter i bilen. :wink:
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Ööhhh, vill bara vara lite övertydlig så att jag inte missförstår det hela. Låste och låste du upp med c-låsfjärren när du satt i bilen? Eftersom den (c-låset och fjärren) är stendöd i min bil så går inte det så bra för mig. Tack för tipset ändå, men jag kommer nog inte vidare med hjälp av det känns det som. Tog med mig extranyckeln i morse och det gjorde inte saken bättre (eller sämre heller för den delen). Samma läge som igår kväll.
Jonas Reppe - Östersund
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

har för mig att den bryter strömmen till bensinpumpen (immobilizern), så låter det inget därifrån när tändningen slås på så kan det mycket väl vara att batteriet i nyckeln är dålig.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Tack för tipset, men det verkar osannolikt att batteriet i bägge nycklarna tagit slut samtidigt. Konstigare saker har dock hänt i världshistorien, så jag tar ändå tipset till mig och ska på lunchen i hög fart springa direkt till Clas Ohlson och köpa nya batterier och testa.
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om inte c-lås knappen mellan sätena funkar så har du ju ingen ström dit.
Mycket vanligt att det blir avbrott i elcentralens kretskort på just den kretsen som matar c-låset o då funkar inte de-aktiveringen av startspärren heller.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

OK! Då landar jag ändå i läget att jag måste byta centralen/säkringshållaren då? Det var tipset jag fick förut vid tidigare elproblem, men då började bilen funka igen (utan åtgärd) så då stoppade jag huvudet i sanden igen och körde på.
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

jokre wrote:OK! Då landar jag ändå i läget att jag måste byta centralen/säkringshållaren då? Det var tipset jag fick förut vid tidigare elproblem, men då började bilen funka igen (utan åtgärd) så då stoppade jag huvudet i sanden igen och körde på.
Fel kan ej laga sej själva :cry: Och inga magiska trollspön finns heller.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Nej, tyvärr är det ju så, men med bristande tid att sätta sig in i vad saker verkligen beror på (och en önskan om att laga saker själv) gör ju att man kör tills det skiter sig totalt ;-) Först då ställs man inför fullbordat faktum och kan inte komma undan. Kanske inte så smart, men livet är fullt av prioriteringar. Dags att riva elcentralen med andra ord :-)
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Dennis wrote:det blir avbrott i elcentralens kretskort på just den kretsen som matar c-låset
Vilken enhet menar du då - är det säkringshållaren (plattan där säkringarna sitter) eller den svarta boxen som är upphängd vid sidan om säkringsplattan?
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Säkringshållare/platta, den alla reläer sitter på.
Den andra svarta lådan är decoderboxen
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

OK! Då vet jag. Beställer en direkt från AutoFrance (850 pix inkl moms och frakt).

Har förresten varit ute på lite utländska forum (främst England) och man kan ju lugnt säga att detta är ett utbrett problem. Om alla Laguna-ägare som har eller haft detta problem (och även andra Renault-modeller) skulle samlas utanför Renaults huvudkontor så skulle de få en ganska hetsk och massiv anstormning av kritik. Det verkar ju som 50% av alla bilar som har detta problem och på alla verkstäder möts bilägarna av samma oförståelse till vad problemet är och oförmåga att lösa det med skyhöga räkningar som följd. Som tur är finns det andra "mekar" (bl.a. på detta forum) som vänligt delar med sig av kunskaperna så att man i alla fall kan ha en relativt omfattande lista kring vad det INTE kan vara för fel om man till sist tvingas åka, eller förlåt, bogsera bilen till verkstan. Att få koder till upplåsning av immobilizern verkar i princip vara svårare än att ta sig in i Fort Knox, men den svenska serviceorganisationen kanske är lite mer tillmötesgående än vad den engelska verkar vara.
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Tack Dennis! Nu är jag helt övertygad om att du har rätt (du får gärna säga "vad var det jag sa"). Jag har inte direkt haft någon anledning att tvivla på vad du säger, men idag blev jag säker på att det stämmer.

Min Laguna har ju stått några dygn på p-platsen på jobbet. I eftermiddags ville jag gärna få hem bilen till helgen och innan jag drog igång några bogseringsaktiviteter så testade jag lite i ett sista försök att få liv i bilen. Med Dennis råd i bakhuvudet så utgick jag från denna teori. Jag kollade säkringarna igen som hade koppling mot c-låset. Allt var fortfarande helt. Säkringen för c-låset sitter ju längst upp till vänster på säkringsplattan. Jag stack därför in fingrarna på vänstra delen av ovansidan på säkringsplattan och tryckte till lite lätt med fingertopparna på baksidan av säkringsboxen. Gissa vad som hände?! Immobilizer-lampan som varit död i ca 2-3 dygn började blinka igen precis som den ska. YEEEESS!!! Bilen står numera hemma i garaget (med blinkande immobilizer-lampa) och en ny elcentral/säkringsplatta är förhoppningsvis just nu är på väg med Posten. En trevlig helg känns det som...
Jonas Reppe - Östersund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kul att det löste sej :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply