GPS/ Radiodisplay

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

GPS/ Radiodisplay

Post by palle102 »

Monterade extraljus på vår Laguna-02/ V6 idag kopplade då ifrån batteriet en kort stund, när batteriet sedan anslöts igen visade det sig att displayen till GPS/ Radion inte fungerar är helt svart, radion och GPS har dock ström
man hör hur navi-skivan söker samt radion "piper" då man trycker på knapparna, kan ju inte slå in radiocoden då jag inte "ser" något. Ringde och pratade med Bilia men de ville bara att jag skulle lämna in bilen för felsökning (DYRT!!)Så frågan är är själva displayen avsäkrad separat någonstans om inte är det displayen som är trasig eller den enhet som matar den eller vad??????????
Palle Flenmyr Mariestad
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Finns en bakom askoppen till höger. När man kopplar loss batteriet så måste du vänta minst 3min efter tändningen är av.
Det kan ta en stund innan gps har stängt av sig nämligen.

Är säkringen hel så koppla los batt igen minst 30minuter ! Bind ihop + och - då.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Ska testa detta återkommer med besked, TACK så länge!!
Palle Flenmyr Mariestad
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Har kollat säkringen den är hel, kopplade ifrån batteriet 3 tim men displayen är likväl svart något mer jag kan göra??
Palle Flenmyr Mariestad
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Problemet är antagligen inte displayen, datorn i gpsen har nog fått spader, typ som när windows ballar ur.

Du kan prova att initialisera gpsen:

Ta ur CDn ur Gpsen
stäng av tändning, vänta 45sek
dra igång radion slå på tändning
vänta ca 20 sekunder
håll in m och c knappen 2-3sekunder

Det ska finnas en 10amp säkring för skärmen vet ej riktigt vad den sitter på en del bakom askkoppen, en del under växelspaks damasken och en del under displayen. Du kan lossa de båda plastbitarna h/v om displayen sedan sitter 2 skruv. Bara att dra displayen upp för att se om det hänger någon där.
Hoppas att det hjälper. /Christer
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Har nu kollat efter säkringar under displayen samt damasken finns inga den enda är den under askkoppen och den är hel, även att starta om den
misslyckades, hände ingenting får nog inse att gps alt displayen har gett upp.]
Palle Flenmyr Mariestad
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Tråkigt :evil ser ut som du får åka till Volvo/Renault iaf..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Mystiken tätnar , blev kontaktad av en vänlig själ som har en likadan Laguna med GPS. Vi skiftade anläggningar och testade varje enhet för sig
allt fungerade i hans bil display, Gps, radio,läsaren osv, med hans saker i min svart display alltså är mina prylar hela, måste sitta en säkring eller ett relä nåronstans som spökar, mycket skumt är det i allafall.
Palle Flenmyr Mariestad
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

då ligger ju felet helt klart i din bil. Frågan är bara var... ingen kontakt som ramlat ur någonstans?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Bakom handskfacket sitter ett par säkringar (uppe vid stålröret), kanske någon av dom.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Bilia har nu felsökt hela em med clip ritningar osv de finner inte orsaken till felet, inga felcoder finns registerade samtliga enheter fungerar som de ska enligt datorn, så de kan inte fixa detta om de inte avdelar en man till att felsöka hela systemet på bilen, detta är ju dock inte ett realistiskt alternativ enligt Bilia pga av kostnaden, liknande fel har tagit dem allt mellan en till fyra arbetsdagar att fixa, då på bilar med garanti kvar, de beklagade att de inte kunde hjälpa mig, fick dock gärna komma ut till dem
och sätta mig vid deras dator med elscheman för att själv om möjligt se om jag kunde hitta felet mao detta verkar vara totalt hopplöst. En dock inte allt för rolig variant är ju att koppla ur GPS , byta ut displayen till den
lilla och bara koppla in radion frågan är ju då finns det kablar som passar till detta redan dragna i bilen eller om det stular till det hela ännu mera,
vet varken ut eller in??????????????
Palle Flenmyr Mariestad
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Testa att ringa Renault Sverige och prata med någon där. Dom kanske har lite bättre kunskap på Renault bilarna alt. kanske någon där stött på något liknande. Inget kul fel du fått iaf...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

I Tyskland finns en GUL OTS från Renault när skärmar blir svarta. Tycker som Teemu att du ska ringa Göteborg.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

:D Jag bevakar intresserad ämnet.Har själv en svart skärm i Avantime'n,har ej hunnit felsöka den så jag har ingen info att komma med ännu men hoppas jag kan snylta på dina erfarenheter ifall du fixar din innan jag hinner ta i tu med problemet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
palle102
Posts: 7
Joined: 14 Nov 2006, 21:47
Contact:

Post by palle102 »

Tja..... då har man pratat med renault(Volvo) I Göteborg gav absolut ingenting mer än att de trodde att det är en säkring alt relä någonstans
hade aldrig hört talas om att detta inträffat förut så hur man ska gå vidare nu har jag ingen aning om, får väl kolla under hela instumentbrädan om det är möjligt att de klämt in något relä/ säkring. sitter något relä till vänster om ratten då det "klickar" där när man sätter i kortet ska söka i det området så får vi se.
Palle Flenmyr Mariestad
Post Reply