Köp av extraljus. (Inköpt och monterat)
Moderator: Forumpolisen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Köp av extraljus. (Inköpt och monterat)
Tja! Dax att rusta clion till vintern(om den nu kommer). Så har tänkt att fixa extraljus. Någon som har bra tips på vad som ska köpas? Har själv tänkt Bosch Big Knick 225 eller Hella Rally 3000 duger dom?
Har tänkt mig att köpa 3 st men vad ska man köra med för ljusbild? Två med bred bild och en lång smal. Kanske tre st långa smala ljus? Vad har ni för tips?
Bara att ösa på med all kunskap ni sitter inne med
/Joel
Har tänkt mig att köpa 3 st men vad ska man köra med för ljusbild? Två med bred bild och en lång smal. Kanske tre st långa smala ljus? Vad har ni för tips?
Bara att ösa på med all kunskap ni sitter inne med

/Joel
Last edited by Jolle_Pborn on 15 Dec 2006, 17:24, edited 1 time in total.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
doffer wrote:Gör inte så här!!
http://www.blocket.se/vi/10251382.htm?ca=11_s
haha det lär ju ge bra ljus men just det "rally-stuket" på den bilen såg bara oerhört illa ut.
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Jag har haft lite olika extraljus på mina bruksbilar under en massa år. Även lite hembyggda varianter...
Mest pang för pengarna med vanligt "glödljus" är i mitt tycke Bosch 225 med bred/lång optik och IPF's 160W H3-lampor. Lite svårt att få tag i glödlamporna men Rindab har haft dem i alla fall. Nackdelen är att de drar mycket ström och inte tolererar spänningsfall. Riktiga reläer och dubbla 6mm^2 kablar från GENERATORN anda fram till glödlampan inne i ljuset är ett måste. Både på plus OCH minussidan alltså.
De nya Hella 3000 med "planglas" och "optiken i reflektorn" testar jag just nu.
Kör med vanliga H1 100w av god kvalitet (Philips) och riktig elinstallation. Behaglig ljusbild, inte lika fyrkantig ljusbild som Bosch 225. En stor fördel är att de är lätta (plast) och inte kräver lika kraftiga fästen. Tycker dock att Boscharna passar mig bättre.
Den bästa lampan som går att köpa är en modifierad Bosch 225 Bred/lång med gasurladdningslampa. Inbyggt drivsteg.
En liten firma pillar ihop dem hantverksmässigt. Kostar en slant men lyser som bara den. Säljs mest till ambulanser etc.
Ett tips vid monteringen. Fäst stabiliseringsstagen med nylonskruvar i ytteränden. Om någon backar på lamporna går skruven av. Man slipper få kylarn/kondensorn punkterad av stagen.
Lamporna är viktiga. Köp inga feltema eller andra billighetslampor. De är ofta skeva och konstiga. Vissa är gjorda med spänningsfall i åtanke och lyser med mystisk ljusbild som bara den en stund tills de pajar.
Glöm de blåa varianterna! Som att köra med blåa solglasögon på natten, typ...
Allt beror på vad man vill betala...
Xenon med rimlig färgtemp, 4300K, och schysst optik rockar.
Mest pang för pengarna med vanligt "glödljus" är i mitt tycke Bosch 225 med bred/lång optik och IPF's 160W H3-lampor. Lite svårt att få tag i glödlamporna men Rindab har haft dem i alla fall. Nackdelen är att de drar mycket ström och inte tolererar spänningsfall. Riktiga reläer och dubbla 6mm^2 kablar från GENERATORN anda fram till glödlampan inne i ljuset är ett måste. Både på plus OCH minussidan alltså.
De nya Hella 3000 med "planglas" och "optiken i reflektorn" testar jag just nu.
Kör med vanliga H1 100w av god kvalitet (Philips) och riktig elinstallation. Behaglig ljusbild, inte lika fyrkantig ljusbild som Bosch 225. En stor fördel är att de är lätta (plast) och inte kräver lika kraftiga fästen. Tycker dock att Boscharna passar mig bättre.
Den bästa lampan som går att köpa är en modifierad Bosch 225 Bred/lång med gasurladdningslampa. Inbyggt drivsteg.
En liten firma pillar ihop dem hantverksmässigt. Kostar en slant men lyser som bara den. Säljs mest till ambulanser etc.
Ett tips vid monteringen. Fäst stabiliseringsstagen med nylonskruvar i ytteränden. Om någon backar på lamporna går skruven av. Man slipper få kylarn/kondensorn punkterad av stagen.
Lamporna är viktiga. Köp inga feltema eller andra billighetslampor. De är ofta skeva och konstiga. Vissa är gjorda med spänningsfall i åtanke och lyser med mystisk ljusbild som bara den en stund tills de pajar.
Glöm de blåa varianterna! Som att köra med blåa solglasögon på natten, typ...
Allt beror på vad man vill betala...
Xenon med rimlig färgtemp, 4300K, och schysst optik rockar.

Last edited by Falk on 04 Dec 2006, 23:05, edited 1 time in total.
Varför inte då???doffer wrote:Gör inte så här!!
http://www.blocket.se/vi/10251382.htm?ca=11_s
En alldeles utmärkt lösning.
Extraljus plockar man väl ändå bort på våren.
Extraljus är inte styling, det är säkerhetstänkande.

- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Oj oj! Mycket skrivet här
Tack för många svar, bara att fortsätta
Har inte tänkt mig det bästa värsta, och det får inte kosta för mycket. Ska försöka hitta några beg. ljus. Tänker max kanske lägga ut 1500kr för 3st ljus, relä och fästen. Så en liten budget finns. Har hittat några på annonser men de verkar gå åt som öl i solsken så här års
En sådan där ljusbox ala rally är nog det optimala. Har själv haft lite funderingar på att skaffa sådan, gärna då med ljus ombyggda till gas
Fyra sånna så kan man även ha dom på när det är dagsljus! 
Som jag fattat är det enormt viktigt att själva installationen är ordentlig med relä och ordentliga kablar. Men är man tvungen att dra direkt från generatorn? Eller funkar det att dra från batteriet om man har 3st lampor på 100W var?
Edit: Hittade nya Bosch Big Knick för 450kr/st. Ganska bra pris!


Har inte tänkt mig det bästa värsta, och det får inte kosta för mycket. Ska försöka hitta några beg. ljus. Tänker max kanske lägga ut 1500kr för 3st ljus, relä och fästen. Så en liten budget finns. Har hittat några på annonser men de verkar gå åt som öl i solsken så här års

En sådan där ljusbox ala rally är nog det optimala. Har själv haft lite funderingar på att skaffa sådan, gärna då med ljus ombyggda till gas


Som jag fattat är det enormt viktigt att själva installationen är ordentlig med relä och ordentliga kablar. Men är man tvungen att dra direkt från generatorn? Eller funkar det att dra från batteriet om man har 3st lampor på 100W var?
Edit: Hittade nya Bosch Big Knick för 450kr/st. Ganska bra pris!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
så grov kabel som det är mellan generator och batt ,blir det ingen skillnad,har du sett någon som kopplar in stereon direkt på generatorn..?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
På alla de bilar där jag joxat med extraljus har det varit mer eller mindre spänningsfall när man plockat ut lite effekt. På plussidan mellan generator och batteri och på minussidan mellan generator och motor/chassie. Ibland många tiondels volt. Du får väl mäta...Jolle_Pborn wrote:Men är man tvungen att dra direkt från generatorn?
På vår bruxbil V70 -05 är det riktigt bra, knappt mätbart till plusplinten. (Den har batteriet bak och bi-xenon, lite specialfall)
Sämst alla kategorier var vår 740 -88. Om jag minns rätt var det totalt mer än 1,5 volt spänningsfall till halvljuslampan när bilen var fabriksny. Halvjuset glödde lite förstrött. Gissa om det blev skillnad med ny installation. Upplevdes som dubbelt så starkt.
Med gaslampor spelar det inte nå'n direkt roll såklart..
Klart att det ibland märks skillnad.Tony wrote:så grov kabel som det är mellan generator och batt ,blir det ingen skillnad,har du sett någon som kopplar in stereon direkt på generatorn..?
Många bilar har skrattretande dimensioner på t.ex jordkabeln från generatorn.
Typ 6mm^2... (Kika bara på en av sveriges vanligaste bilar Volvo 740)
Funkar jättebra till en 100A generator...

Kablar är dyrt. Klart att tillverkarna sparar in där så långt de vågar.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Lite tycke och smak...Jolle_Pborn wrote:Ok. Ska mäta och kolla om det är något spänningsfall. Fransmän är väl duktiga på att koppla elektronik och el![]()
Tror jag har bestämmt mig för Bosch Big Knick 225. Men vad för ljusbild? Bred/smal? Har tänkt mig 3st ljus.
Jag har testat alla kombinationer av tre Boschar och skulle välja tre st av den breda varianten. Det som skiljer bred från smal är att varannan "lins-ribba" i glaset är konkav och sprider ljuset lite.
-
- Posts: 40
- Joined: 16 Aug 2006, 20:29
Mer att läsa
Hej !
Jag ser att du fått mycket goda råd av många kunniga inom området. Om du vill förkovra dig ytterligare (och är beredd att vara lite "otrogen" också) så ken jag tipsa om www.nordicaudi.com, där det finns ett speciellt forum som bara handlar om bilbelysning !! Alltså inte bara om audi-belysning (nån måtta på navelskåderiet får det väl vara).
Annars är väl mycket sagt här. Xenon är bäst och dyrast. Prisvärt? Upp till dig, jag anser inte det. Vitt eller blått? Smaksak, jag föredra vitt. Light Force har inte nämnts, som förutom Hella och Bosch är dyktiga på lyktor . Ger mycket ljus, men är stora och rätt dyra. (storleken är ofta mycket viktig i extraljusvärlden). För övrigt är alla Hella och Bosch är INTE bra, men Big knick och H 3000 funkar båda bra. Kontroll på spänningsfall är som sagt mycket betydelsefullt.
Finns en del test av lyktor, AutoMotorSports test finns på nätet, Vibilägares senaste nummer kom härom dan med test (med bigknick bla).
Som en anekdot i sammanhanget kan jag berätta om baksidan med extraljus också. Undet åren har jag blivit av med totalt 13 (!) lampor genom stöld. Först 5 av 6 lampor, därefter 4 av 4 och sen 4 av 4 igen, trots att de sista gången då var fastsvetsade i gängen vid fästena. De drog sönder gängen...
Vad gäller dina Big Knick så föredrar jag själv själv bred bild på alla tre om du ska ha det alternaivet. Den lösningen har f.ö. jag på min bil just nu, ger bra tillskott till vettiga pengar.
Lycka till!
Mvh
Pererik Linde
Jag ser att du fått mycket goda råd av många kunniga inom området. Om du vill förkovra dig ytterligare (och är beredd att vara lite "otrogen" också) så ken jag tipsa om www.nordicaudi.com, där det finns ett speciellt forum som bara handlar om bilbelysning !! Alltså inte bara om audi-belysning (nån måtta på navelskåderiet får det väl vara).
Annars är väl mycket sagt här. Xenon är bäst och dyrast. Prisvärt? Upp till dig, jag anser inte det. Vitt eller blått? Smaksak, jag föredra vitt. Light Force har inte nämnts, som förutom Hella och Bosch är dyktiga på lyktor . Ger mycket ljus, men är stora och rätt dyra. (storleken är ofta mycket viktig i extraljusvärlden). För övrigt är alla Hella och Bosch är INTE bra, men Big knick och H 3000 funkar båda bra. Kontroll på spänningsfall är som sagt mycket betydelsefullt.
Finns en del test av lyktor, AutoMotorSports test finns på nätet, Vibilägares senaste nummer kom härom dan med test (med bigknick bla).
Som en anekdot i sammanhanget kan jag berätta om baksidan med extraljus också. Undet åren har jag blivit av med totalt 13 (!) lampor genom stöld. Först 5 av 6 lampor, därefter 4 av 4 och sen 4 av 4 igen, trots att de sista gången då var fastsvetsade i gängen vid fästena. De drog sönder gängen...
Vad gäller dina Big Knick så föredrar jag själv själv bred bild på alla tre om du ska ha det alternaivet. Den lösningen har f.ö. jag på min bil just nu, ger bra tillskott till vettiga pengar.
Lycka till!
Mvh
Pererik Linde
P Linde Östersund
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Igår monterade jag på tre st Bosch Big Knick. Men 3X100w så lyser det helt ok nu, iaf om man jämför med orginal
Montering gick riktigt bra. Köpte med en hållare som sitter bakom reg. hållaren. Den borrade jag i och skruvade sedan fast den med två stora självgängande bultar igenom fronten och sedan i krockbalken. Blen riktigt stabilt och nu slipper jag oroa mig för att hela fronten ska ramla av
Kablar och relän köptes på feltema som jag hört ska funka fint för ett bra pris. Tot kostnad: 1800kr inkl allt. En riktigt bra investering som kommer väl till användning i framtiden. Kan rekomendera fler att göra detta då det ökar säkerheten markant!
/joel

Montering gick riktigt bra. Köpte med en hållare som sitter bakom reg. hållaren. Den borrade jag i och skruvade sedan fast den med två stora självgängande bultar igenom fronten och sedan i krockbalken. Blen riktigt stabilt och nu slipper jag oroa mig för att hela fronten ska ramla av

Kablar och relän köptes på feltema som jag hört ska funka fint för ett bra pris. Tot kostnad: 1800kr inkl allt. En riktigt bra investering som kommer väl till användning i framtiden. Kan rekomendera fler att göra detta då det ökar säkerheten markant!
/joel
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!