R5 GTE -1988- Tony

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

R5 GTE -1988- Tony

Post by Tony »

Hej
Kanske dags att skriva om det som skall bli min nöjesbil, från början använde jag den till vardags,men den blev för liten en dag. Så nu har den stått nerplockad i en massa år utan någon uppmärksamhet.

Har hunnit samla på mig en del saker under tiden som skall göra den lite roligare,jag tycker att det är roligare att leverera än att prata om vad som skall hända så jag tänker inte berätta allt som skall göras,men lite...har skaffat detta redan..

*Vogtland sänkfjädrar -45mm sänkt 60mm bak för att passa med fram (uppmätt sänkning inga fantasi siffror som man ser i Bilsport ibland)

*Gula Koni dämpare runt om

*Div plast (grill,frontspoiler,backspeglar,takvinge)

Jag har tänkt att skrämma orginalmotorn då ingen vad jag sett gjort detta ännu då slipper jag problemet med Besiktningen åxå..

Till motorn har jag fixat en Catcam Kamaxel,sedan skall den få en ordentlig makeover så får vi se vad det räcker till.(balansering,lättning justering)

bara en sån sak som matchportning gör nog lite...
Image
passar inte riktigt hundra
Image

Image

hoppas kammen skall ge lite åxå
Image
viss skilnad på profilen på kam blir lite mer öppet...
Image

Vill höja kompet för att motverka kamens inverkan (mer öppet tider mindre komptryck.. för att fixa det behöver jag ett ställbart kamdrev,dessa går inte att köpa så lätt så är det någon som vet någon som kan modda orginaldrevet så det blir ställbart ??? Tony
Last edited by Tony on 24 Nov 2007, 00:00, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Ser bra ut! Inga bilder på karossen?
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Ser bra ut! Inga bilder på karossen?
nej tror inte att någon vill se hur den ser ut nu :D
all orginal plast borttagen ,plus en framskärm ,någon som vet var man hittar nya ??
så karossen kräver lite jobb.

Just nu är hela framvagnen borttagen,pga renovering av motor och uppsnyggning,framvagnsbalken blästrad och skall få nya bussningar (powerflex)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Ett till projekt..... va kul :D Skoj att någon ska trimma orginal motorn istf att köra 440 turbo... kan nog bli en riktigt rolig bil 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Skärmar, plåt och karossdelar till R5 finns fortfarande hos Klokkerholm, kan beställas hos t.ex. Mekonomen

http://www.klokkerholm.com
Håkan Kjellin, Storå
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

mange wrote:Ett till projekt..... va kul :D Skoj att någon ska trimma orginal motorn istf att köra 440 turbo... kan nog bli en riktigt rolig bil 8)
höll på att göra det men ändrade mig,fick en 440 turbo motor som jag plockat ner,har balanserat vevstakarna och vägt in kolvarna till den motorn,sedan hittde jag den roliga kammen nästan gratis (tack Mogge :D ) så då får det bli trimning,av sugmotor .visserligen finns det väl knappt någon som trimmat en 4** motor ordentligt endast skruva ladd och gasa tills det rasar...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

h.kjellin wrote:Skärmar, plåt och karossdelar till R5 finns fortfarande hos Klokkerholm, kan beställas hos t.ex. Mekonomen

http://www.klokkerholm.com
måste ju ha turbo skärmar vilket inte finns, Är special till GTE,GTT ,kan ju köpa nya och kapa bort skärmkanterna om jag inte hittar rätt, men käns inte så kul.. :(
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Här kommer lite bilder på bromsarna
Image

Okhållare från Clio 16v ,blästrade och lackade

Image

Allt utom oken bak som skall behålla orginalfärgen (aluminium)
med dessa OKhållare kan man öka bromskivornas diameter från 238mm till 259mm, billigaste sättet att få större frambromsar,bilen väger ju ite så mycket så det får duga...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kul att det har tagit fart nu med bygget jag vet ju vilka planer du har Lycka till med komp höjningen :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tack :) har ev kommit på en lösning med kamdrev,har 3st så om jag tar 2st och kapar lite olika kan jag få 1 ställbart... frågan är hur mycket som skall planas bort för att öka kompet,vilket kompförhållande bör jag sträva efter???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kom bort till mej så får vi diskutera saken :) Jag har en :idea:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ok,hur går det med oljebrännaren ..??? :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tony wrote:ok,hur går det med oljebrännaren ..??? :)
Besiktning På onsdag :D
Det var en törstig rackare :wink: 0,44 liter /mil från Berlin. och den är inte ens inkörd,800 mil nu. skall nog ge den ett extra olje byte vid 1000mil,den är ju iallafall gammal (2004) :) Jag håller tummarna att vv skatte klassar den för g/km ca:2100:- annars 4500:-.Men med den förbrukningen så är ev merkostnad intjänad efter ganska få mil :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis wrote:
Tony wrote:ok,hur går det med oljebrännaren ..??? :)
Besiktning På onsdag :D
Det var en törstig rackare :wink: 0,44 liter /mil från Berlin. och den är inte ens inkörd,800 mil nu. skall nog ge den ett extra olje byte vid 1000mil,den är ju iallafall gammal (2004) :) Jag håller tummarna att vv skatte klassar den för g/km ca:2100:- annars 4500:-.Men med den förbrukningen så är ev merkostnad intjänad efter ganska få mil :D
Coolast dieseln jag sett... :D :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Dennis kolla denna sidan
www.vems.se
sugen på en sån
kan ha en sån display till om man vill
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply