R5 GTE -1988- Tony

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ombesiktad UA efter viss övertalan , dom tyckte nämligen mina sänkfjädrar var för dåligt inspännda,dom glappade inte men man kunde vrida på dom,vilket blev en 2a, jag fixade bara dom andra 2 felen,och struntade i att dom klagade på fjädrarna för jag inte tyckte som dom.. sedan åkte jag in denne besiktningsmannen gillade inte heller fjädrarna,vilket gjorde att det var tillslut 3 besiktningsmän som slet i mina fjädrar,jag talade om för honom att jag kan åka hem och sätta dit orginalet och besikta så du blir glad sedan byter jag tillbaka igen,så till slut blev den godkänd ändå... :lol: :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Härligt!

Alltid skönt att ha ett år på sig efter en besiktning. Nu håller jag ju iof på trilskas med Clion men i övrigt är jag mest orolig för den andra bilen här hemma och den ska in den 10:e. Huga.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sebastian wrote:Härligt!

Alltid skönt att ha ett år på sig efter en besiktning. Nu håller jag ju iof på trilskas med Clion men i övrigt är jag mest orolig för den andra bilen här hemma och den ska in den 10:e. Huga.
ja man vet aldrig vad besiktningen hittar på,jag brukar åka in och ta poäng om det inte är något uppenbart man kan fixa innan...får hoppas du får i ordning på clion,kanske finns en risk att tjejen får åka saab och du tar clion,trots bristen på effekt rakt fram är clion rolig när det svänger...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:clion rolig när det svänger...
Kan bara hålla med dig där Tony. Det ska till grymt mycket effekt om man ska ha lika kul som när det svänger gentemot rakt fram åka
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:
Tony wrote:clion rolig när det svänger...
Kan bara hålla med dig där Tony. Det ska till grymt mycket effekt om man ska ha lika kul som när det svänger gentemot rakt fram åka
du skall få köra min gte om jag träffar dig, den har typ 70-75hk mindre än din och den tycker jag är riktigt rolig,ja när det svänger då,brukar växla ner och gasa istället för att bromsa som dom flesta gör. :) :) kan nästan säga att det är det roligaste man kan ha med byxorna på... :lol: :lol:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
sebastian
Posts: 33
Joined: 04 Jul 2004, 21:48
Location: Gävle

Post by sebastian »

Håller med... Clion är riktigt rolig när det svänger och lite halvlagomt med klös.

Dock Saaben mäktar med 385hk/550NM vilket verkligen gör sitt för upplevelsen också. Påkostat chassi och bromsar gör att det inte blir allt för tråkigt att svänga heller.

Men Clion har lite av det där sedan man var 18... Gocart begäret som är så jäkla roligt. Blir nog att ta med sig Clion på några konbaneträffar när den väl är fixad.
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:
Jolle_Pborn wrote:
Tony wrote:clion rolig när det svänger...
Kan bara hålla med dig där Tony. Det ska till grymt mycket effekt om man ska ha lika kul som när det svänger gentemot rakt fram åka
du skall få köra min gte om jag träffar dig, den har typ 70-75hk mindre än din och den tycker jag är riktigt rolig,ja när det svänger då,brukar växla ner och gasa istället för att bromsa som dom flesta gör. :) :) kan nästan säga att det är det roligaste man kan ha med byxorna på... :lol: :lol:
Jag att prova en GTE kan nog inte va tråkigt! Måste likna att köra en gokart fast med tak då förstås :D
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skulle byta kamrem idag då jag inte vet hur gammal den som sitter på är,finns 2 att välja på och jag hade så klart köpt fel :evil:
Tänkte jag skulle byta innan jag åker till Sviestad,så jag slipper blåsa remmen där uppe,att jag vågar köra beror på att jag har 4topplock liggande så om det skulle hända något är det bara byta,visserligen får jag ju kosta på mig en topplockspackning åxå :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kamrem bytt..skall kolla om det finns någon olja i lådan :?: och kanske kosta på mig ett byte innan bankörningen på måndag...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

bilen går jättebra förutom svårstartad när kall beror antagligen på temgivare som skall bytas... dricker dock ganska mycket olja både ryker och luktar bränd olja vilket gör milkostnaden högre då bra olja kostar en del, vill inte köra på sämsta skiten då den får gå hårt när en används vilket är ganska mycket.

Lagunan får stå ganska mycket trots att den drar mindre,men den är MYCKET tråkigare att köra med,visst den är bekvämare, till en viss del då den lider av dåliga bussningar i bakvagnen (vilken Lag II gör inte det) samt att den rullar på 17tums låg profil,med i mitt tyckte ENORM ratt och för mycket servo verkan,jag jämför då med femman som har liten ratt och kräver lite muskel servo,mycket roligare än dagens komfort inriktade bilar,men det är ju en trend att det blir så jämför gamla Racers med dagens väger ett typ ett halvt ton mer har 100-50hk mer hur kul blir det..??? jämför clio III med Clio II , trean blir typ spöad i allt..
det var roligare förr..
Och till nästa år skall jag fan ha mer hk siktar på 50% mer så får vi se hur det går..bara man slipper oljeförbrukningen ....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Tony wrote:jämför clio III med Clio II , trean blir typ spöad i allt..
det var roligare förr...
Trean verkar inte va någon hit, sporten verkar va lite för tung och för mycket komfort. Tycker att min clio sport är hyffsat lätt om man jämför bilar runt samma årtal. Utvecklingen ser inte kul ut om man kollar åt GTI hållet. Jämför bara Golf Gti Mk1 mot den nya, den förstnämnda väger 800hk och den sista väger väl 1600kg, alltså dubbelt upp! Vart tar körglädjen vägen? :roll:
Tony wrote:Och till nästa år skall jag fan ha mer hk siktar på 50% mer så får vi se hur det går..bara man slipper oljeförbrukningen ....
:D Låter kanon det där! Ska det byggas på befintlig motor eller blir det något annat? Kanske går i en 2.0 16V 8)
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jovisst går det i en 2,0 16v men priset på skroten är inte roligt,tror det lönar sig att köpa en megane coupe med den motorn, än att köpa det man behöver på skroten.. så det får bli något mindre kostsamt och 50% mer effekt blir inte så mycket när man har 95 från början.. :D har trimkam till 8v så det blir en sån som får smaka på filen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Topplocket ligger under luppen,kommer få nya ventilstyrningar till avgasventilerna,större avgasventiler 2mm och då får den följakligen andra ventilsäten,samt ännu mer portning än vad jag gjort... sedan kommer den att bli planad en bit har inte räknat på det ännu men 1mm borde räcka...
Nu sitter det jäkligt små avgasventiler i dessa topparna,jag kollade om 2litern har större ventiler det har den inte,bara insug men inte avgas, kollade på en annan renault topp från en r20 det satt 6mm större avgas ventiler på den..så toppen är inte direkt optimerad för att flöda bra,men det kommer bli bättre :D
Har sett en effektuppgift på en r5gte på 134hk med orginal motorn,men jag skall ha mer...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

gjorde ett litet test, sportluftfilter sätter man ju dit för en förhoppningsvis effektökning,på min sitter det redan ett överdrivet stort sportfilter,men jag ville kolla vad som händer om man sätter dit ett större gasspjäll,det är ju endå det som begränsar flödet till motorn om filtret är tillräckligt bra.
Så jag monterade dit ett spjäll med ca 69% större area, då orginalet verkade vara lite litet.

suddig bild på skillnaden
Image

skillnaden blev ju inte direkt stor,på en mätning kanske man märkt skillnaden,passade på att höja bränsletrycket genom att plugga slangen till insuget..om det gjorde något totalt sett vet jag inte,men allt annat är orört för tillfället så med kam och portning borde det ge mer... ett plus blev maffigare insugsljud...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Intressant!

Är det spjäll från clio/19 16v?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply