Elöppning sidorutor Megane coupe

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Alming
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2007, 19:23

Elöppning sidorutor Megane coupe

Post by Alming »

Hej!

Mina sidobakrutor går ej att öppna med knappen.
Jag har förstått att detta är vanligt, men det ska finnas lite tips och tricks.

Har hört att de flippar ur om man lossar batteriet med dem öppna, iom att det sitter lägesgivare och annat som tappar kalibreringen.

Är det någon här som har erfarenhet av hur man kan kalibrera och få liv i dem över huvud taget?
Jag saknar AC i min bil, så det vore ganska gött att kunna öppna bak till sommaren.

Mvh Johan

(Jag jobbar som buss elektriker, så jag ska nog klarat om jag får lite tips)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Elöppning sidorutor Megane coupe

Post by Tony »

Alming wrote:Hej!

Mina sidobakrutor går ej att öppna med knappen.
Jag har förstått att detta är vanligt, men det ska finnas lite tips och tricks.

Har hört att de flippar ur om man lossar batteriet med dem öppna, iom att det sitter lägesgivare och annat som tappar kalibreringen.

Är det någon här som har erfarenhet av hur man kan kalibrera och få liv i dem över huvud taget?
Jag saknar AC i min bil, så det vore ganska gött att kunna öppna bak till sommaren.

Mvh Johan

(Jag jobbar som buss elektriker, så jag ska nog klarat om jag får lite tips)
vad jag vet så får man riva ner klädseln bak,för felet sitter i själva motorn...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Alming
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2007, 19:23

Post by Alming »

Jaha?

intressant svar. Tack!

Nåväl, är det någon som sitter med kalibrerings instruktioner på näven så dela gärna med dig!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Jag har inte hört talas om något som behöver kalibreras, utan felet beror oftast på motorn som Tony skriver.

Det kan finnas någon form av överbelastningsskydd till motorn som kan ha löst ut.
De flesta Mégane Coupés lider av det här felet.
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Alming
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2007, 19:23

Post by Alming »

-
Last edited by Alming on 20 Jul 2011, 17:36, edited 1 time in total.
VicXsaN
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2007, 13:40
Location: Ängelholm
Contact:

Post by VicXsaN »

Har samma problem med min Megane Coupé -97, hur gick du till väga Alming?
Victor Sandkvist
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

det står ju i tråden
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
VicXsaN
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2007, 13:40
Location: Ängelholm
Contact:

Post by VicXsaN »

fuzzion wrote:det står ju i tråden
gör det? det fattar jag inte isf, det står bara att han ska ta ut motorerna inte hur det gick efter det och hur han gjorde :S
Om det är det här med överbelastningsskyddet, hur nollställer man isf det?
Victor Sandkvist
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

börja med att ta bort en motor så får du ser hur det ser ut...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
VicXsaN
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2007, 13:40
Location: Ängelholm
Contact:

Post by VicXsaN »

Jag har tagit bort en motor men jag fattar inte riktigt vad ni menar :? Lite noobig är man när det är första bilen :P
Victor Sandkvist
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det finns inget att kalibrera eller nollställa i dessa motorer, bara att förstärka kontaktytorna med lödtenn. Så har jag alltid gjort och det har funkat.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
VicXsaN
Posts: 7
Joined: 06 Oct 2007, 13:40
Location: Ängelholm
Contact:

Post by VicXsaN »

har regjort motorerna och smörjt om bl.a. nu funkar de ganska så bra, inte perfekt men nästan! :D
Victor Sandkvist
Alming
Posts: 32
Joined: 07 Jan 2007, 19:23

Post by Alming »

-
Post Reply