Varning spolarvätskenivå Mégane II ?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Varning spolarvätskenivå Mégane II ?

Post by RolandM »

Hej vänner

Spolarvätskan tog slut utan att min bil sa något om det.
Kan det vara så att Mégane II ej har avkänning för låg spolarvätskenivå? (hittar inget om det i handboken). Eller är den trasig?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Har inte själv någon lampa för låg nivå. Tycker den tar slut hela tiden, kan inte va mer än 2-3 liters behållare på min.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Har inte själv någon lampa för låg nivå. Tycker den tar slut hela tiden, kan inte va mer än 2-3 liters behållare på min.
på min Lag II tjatar bruden :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Tony wrote:
Jolle_Pborn wrote:Har inte själv någon lampa för låg nivå. Tycker den tar slut hela tiden, kan inte va mer än 2-3 liters behållare på min.
på min Lag II tjatar bruden :)
Min "babe" tjatar i princip aldrig om spolarvätska. Kan ha att göra med att jag brukar vara duktig på att fylla på det. :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Jaja, men hur är det på Mégane II ? Det var det som var frågan liksom. :)
Min Laguna I hade varning och herren där tjatade ibland... "Warning, windshield washing fluid level low" (tänk att säga det 7 gånger på raken i snabb takt!).
Men min "nya" (för mig iaf) Mégane II varken sa eller visade något och vips så var spolarvätskan slut. Verkar gå i 10 liter, för jag fick hålla på och hälla rejält länge...
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
malmberg
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2007, 21:20

Megane II och spolarvätska

Post by malmberg »

Köpte min Megane II ny 2004 och i säljbroschyren stod det att det fanns varningslampa för låg spolarvätskenivå. Spolarvätskan tog slut utan varning, kollade då i instruktionsboken men där stod det inget om någon varninglampa. Var då in och frågade försäljarna som sa att service lampan skulle lysa när vätskan började ta slut så då måste det vara trasigt. Bilen lämnades in på Volvo där man konstaterade att det inte fanns något som helst varningssystem för detta. Det enda som finns är en mätsticka på behållaren.
//Janne
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Re: Megane II och spolarvätska

Post by RolandM »

malmberg wrote:Köpte min Megane II ny 2004 och i säljbroschyren stod det att det fanns varningslampa för låg spolarvätskenivå. Spolarvätskan tog slut utan varning, kollade då i instruktionsboken men där stod det inget om någon varninglampa. Var då in och frågade försäljarna som sa att service lampan skulle lysa när vätskan började ta slut så då måste det vara trasigt. Bilen lämnades in på Volvo där man konstaterade att det inte fanns något som helst varningssystem för detta. Det enda som finns är en mätsticka på behållaren.
//Janne
Gah vad trist! Särskilt med tanke på att den är så fulladdad med elektriska finesser i övrigt och så har de missat en sådan elementär grej! Någon hos Volvo måste ha snurrat till beställningsordrarna när bilen tillverkades. Jag kan förstå att man nere i Europa inte bryr sig så mycket, men i Sverige... jaja.

Tack för svaret!
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Så nu är det bara att ta fram dina uppfinnings rika ideer och hitta på något som varnar. En givare, en eller flera dioder samt lite kabel m.m så är grejen fixat! Lycka till :wink:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
malmberg
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2007, 21:20

Megane II och spolarvätska

Post by malmberg »

Har själv tagit givaren från någon gammal spolarburk jag hade liggandes, tror det var till Volvo 740 och en varningslampa typ Biltema. Har man ingen gammal spolarburk finns det universalgivare hos Elfa, Conrad m.fl. Borra hål och skruva fast i burken på den höjd man vill att den ska varna.
//Janne
Post Reply