Laguna II fråga

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Laguna II fråga

Post by Andy_83 »

Antispinn och antisladd på Laguna II? Trodde det var standard? För dåligt om det inte är det alltså.

:?
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

finns knapp till vänster om ratten på dom som har det,är inte standard, inte renaults fel, volvo som bestämt att det skall vara så i sverige....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Tony wrote:finns knapp till vänster om ratten på dom som har det,är inte standard, inte renaults fel, volvo som bestämt att det skall vara så i sverige....
Lite roligt med tanke på att Volvo alltid marknadsfört sig med säkerhet som ett utav argumenten.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teemu wrote:
Tony wrote:finns knapp till vänster om ratten på dom som har det,är inte standard, inte renaults fel, volvo som bestämt att det skall vara så i sverige....
Lite roligt med tanke på att Volvo alltid marknadsfört sig med säkerhet som ett utav argumenten.
jo men dom vill ju inte sälja en renault...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

lite roligt med tanke på att Volvo alltid marknadsfört sig med säkerhet som ett utav argumenten
Ja det är därför som Volvo har antispinn som standard. Att Renault inte har det som standard är väl inte Volvos fel?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jo eftersom Volvo bestämmer hur bilarna i Sverige ska se ut som "standard"
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Re: Laguna II fråga

Post by RolandM »

Andy_83 wrote:Antispinn och antisladd på Laguna II? Trodde det var standard? För dåligt om det inte är det alltså.
:?
På Phase II är det väl standard? Är väl standard på Mégane och uppåt idag.
Men när Laguna II kom så beställde Volvo Lagunas utan ESP/ASR, har för mig att de ville ha en 8 000 kr för det och de flesta valde en Laguna utan. Före 2005 är det svårt att hitta någon bil med ESP/ASR. för det var extra hos de flesta märken och kunderna valde andra tillbehör istället.

Med tanke på Renaults säkerhetsprofil så var det ett olyckligt beslut av Volvo att beställa Renault utan ESP/ASR. Renault förlorade en del imagemässigt på det beslutet.

Jag ser verkligen fram emot att Renault från och med slutet av detta år kommer sälja sina bilar i egen regi... Det kan göra märket mer konkurrenskraftigt, förhoppningsvis får vi även lägre priser på service och reservdelar. Volvos överprisande har allvarligt hämmat försäljningen av Renault och påverkat andrahandsvärdet negativt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

ja, och dessutom slarvas det duktigt hos Volvo verkstäderna. Hade våran inne för byte av bakrutan i onsdags och när jag kom hem och tittade lite på arbetet dom utfört kunde jag konstatera att dom inte ens hade dammsugit ur bilen och det låg alltså fortfarande en hel del glasskärvor lite här och var i bilen. Mailade mitt försäkringsbolag om detta och dom verkade ta åt sig då dom i sin tur har kontaktat verkstaden ifråga och sett till att jag skall kompenseras för detta. Skall få en handtvätt utav bilen och en lite mindre rekond utav bilen invändigt som plåster. Denna gången tar dom iaf sitt ansvar, men det kanske hade låtit annorlunda om inte det varit försäkringsbolaget som hört av sig till dom direkt.

Hade en pressenning över bakrutan när jag lämnade in bilen för att täcka över hålet lite och när jag hämtade ut bilen var den först borta. Sade till om detta och efter en stunds letande dök den upp totalt ihop knövlad. Säkert låg den ned tryckt i någon soptunna. Visst att det inte är några pengar att bråka om där, men själva principen att slänga en kunds grejor på eget initiativ tycker inte jag är OK.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Teemu wrote:ja, och dessutom slarvas det duktigt hos Volvo verkstäderna. Hade våran inne för byte av bakrutan i onsdags och när jag kom hem och tittade lite på arbetet dom utfört kunde jag konstatera att dom inte ens hade dammsugit ur bilen och det låg alltså fortfarande en hel del glasskärvor lite här och var i bilen. Mailade mitt försäkringsbolag om detta och dom verkade ta åt sig då dom i sin tur har kontaktat verkstaden ifråga och sett till att jag skall kompenseras för detta. Skall få en handtvätt utav bilen och en lite mindre rekond utav bilen invändigt som plåster. Denna gången tar dom iaf sitt ansvar, men det kanske hade låtit annorlunda om inte det varit försäkringsbolaget som hört av sig till dom direkt.

Hade en pressenning över bakrutan när jag lämnade in bilen för att täcka över hålet lite och när jag hämtade ut bilen var den först borta. Sade till om detta och efter en stunds letande dök den upp totalt ihop knövlad. Säkert låg den ned tryckt i någon soptunna. Visst att det inte är några pengar att bråka om där, men själva principen att slänga en kunds grejor på eget initiativ tycker inte jag är OK.
Dödskalle märkt verkstad???
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Post Reply