Dålig värme i kupén i Renalut 19 -95:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ville79
Posts: 4
Joined: 27 Jan 2007, 18:31

Dålig värme i kupén i Renalut 19 -95:a

Post by Ville79 »

Hej!

Jag har presic skaffat mig en Renault 19 -95.
Har nu när kylan kommit märkt ett problem.. Jag får INTE upp någon värme i kupén. Blev tipsad av en kollega på jobbet att det kunde vara dåligt med kylarvätska, så jag åkte till OKQ8 och köpte en flaska. Det visade sig att det var helt tomt i expanstionskärlet. Fyllde på, men bilen blir inte mycket varmare för det. Värmemätaren går upp och lägger sig på första strecket bara.. (ca: 18-20%). Finns det någon som vet vad detta kan bero på och vad/hur jag ska bära mig åt för att få det att bli varmt i bilen igen.. Förutom detta problem älskar jag att nu vara Renault-ägare..

/Mvh Victor
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Välkommen till forumet!

Kan vara termostaten som är slut i bilen..

Ett tips: Sök runt lite på forumet så hittar du lite matnyttigt.
Sökfunktionen hittar du längst upp till vänster http://forum.clubrenaultsverige.com/search.php

Och sedan vill jag påminna dig om reglerna på forumet
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

låter som en trasig termostat. För sluter den inte så cirkulerar ju vattnet hela tiden och kyls ned.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Holm

Post by Holm »

Det är nog, som sagt termostaten, det var det på min bil i alla fall.
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Du kan ha luft kvar i systemet, kolla att inte vätskenivån har sjunkit allteftersom luften försvinner. Öppna luftningsnipplarna och kläm på slangarna.. Ny termostat är nog också en god ide
Sen kan det ligga fullt med skräp på värmepaketets intagssida så att luftflödet tvingas ihop till bara en liten del av ytan..
Lite jobbigt att komma åt, (på en -90) får man ta bort plastgallret framför vindrutan, lossa och lyfta ur fläkten. Ställ värmereglaget på full värme och titta ner i schaktet under fläkten, där ser man värmepaketet bakom ett lager med damm och gamla löv... Dammsug eller blås rent med tryckluft.
Passa på att kolla att varm/kalluftklafffen framför paketet rör sig när du vrider värmereglaget
Sen kan värmepaketet vara igenkalkat.. svårare att göra något åt. Finns iofs kylarrensning och backspolning att ta till. Använd alltid original glykol och destillerat vatten för att förebygga igenkalkning!
Ville79
Posts: 4
Joined: 27 Jan 2007, 18:31

Svårt?

Post by Ville79 »

Tänkte prova först att byta termostaten.. Är detta svårt? Hur gör man?
_________________
Victor Lombard - Stockholm
Renault 19 -95:a
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tömmer ut glykolen så man inte tömmer allt på kopplingen,sedan skruvar man bort termostathuset (3skruv) byter termostat och skruvar dit allt, och fyller på ny kylarvätska...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ville79
Posts: 4
Joined: 27 Jan 2007, 18:31

Klarar jag detta?

Post by Ville79 »

Klarar jag detta utan att köpa en reparationshandbok?
Har aldrig gjort detta tidigare..

Mvh

Victor
_________________
Victor Lombard - Stockholm
Renault 19 -95:a
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

det beror väl på hur mycket du har mekat tidigare.... men att byta termostat är inte så komplicerat. tänk på att lufta kylsystemet efteråt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

vet inte vilken motor du har men jag antog att det är 1,7.. 1,8 motor i ,då ser det ut som på bilden,termostathuset längst till höger i bilden..
http://i55.photobucket.com/albums/g159/ ... CT1773.jpg
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply